Conny Braam - De woede van Abraham

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Conny Braam - De woede van Abraham

Berichtdoor Marjo » 26 Sep 2004, 11:30

Het verhaal van het Noordzee-kanaal, dat einde 19e eeuw in slechte omstandigheden gegraven werd.
Zou je niet zeggen bij zo'n titel..

Lees verder klik hier http://www.leestafel.info/conny-braam

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Sep 2004, 14:20

Marjo wat doe je me aan!!
Deze wil ik ook lezen!
Wist je dat dit boek het eerste deel is van een trilogie over IJmuiden? Je hebt dus: "De woede van Abraham", "De Onweerstaanbare bastaard" en "Het Schandaal".
(Wist je vast wel denk ik)

Groetjes bernadet

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Sep 2004, 10:15

Nee dat wist ik dus niet!!
Ik weet nu wat me te doen staat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2008, 20:24

"Het Schandaal" heb je nog steeds te gaan Marjo :D .

En ik heb dus nog véél meer te gaan!

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Apr 2008, 22:53

Ik weet het. Maar ben er nog steeds niet tegenaan gelopen!

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 30 Apr 2008, 15:03

Het boek "De woede van Abraham" van de schrijfster Conny Braam is in 2000 verschenen. Ik heb het destijds gelezen en de historische context sprak me erg aan: de leef- en werkomstandigheden van de arbeiders bij het graven van het Noordzeekanaal in 1864. De sociaal geengageerde schrijfster Conny Braam laat duidelijk blijken waar haar sympathie ligt!

Het beschreven tijdvak in "De woede van Abraham" sluit aan bij de historische roman 'Publieke werken" van Thomas Roosenboom. In deze roman wordt in dezelfde tijd, tijdens een perioden van nieuwe welvaart, gestart met de bouw van het Centraal Station in Amsterdam. En Roosenboom schildert in een tweede verhaallijn de erbarmelijke omstandigheden van de veengraverskolonie van Hoogeveen, vergelijkbaar met die van de gravers in de Noord-Hollandse duinen.

De roman van Rooseboom is psychologisch beter uitgewerkt. Maar het sociale tijdsbeeld dat in de roman van Conny Braam opgeroepen wordt, is erg boeiend. De werkelijkheid wordt beschreven als een aanklacht!

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2008, 10:59

Jeannette wat doe je me aan!
Dit boek wil ik al een hele tijd lezen, en nu word ik er weer aan herinnerd.
Zelf woon ik in de omgeving waar 'De woede van Abraham' zich afspeelt, dat geeft er al een extra dimensie aan.
Wie weet schaf ik het nu binnenkort echt aan.

Dettie
die nog een kast vol ongelezen boeken heeft staan.

Tresoula
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 Jul 2004, 22:36

Conny Braam - De woede van Abraham

Berichtdoor Tresoula » 16 Dec 2012, 16:30

Voor het eerst heb ik een boek van Conny Braam gelezen.
Ook hier op de leestafel vind ik haar niet terug.
Ik ben in het begin van 'De woede van Abraham' en voor mij kan het verhaal niet meer stuk.
De boeken van Conny Braam komen bovenaan op mijn lijstje 'nog te lezen'.

Dit boek zou op scholen moeten worden gelezen, i.p.v. de geschiedenislessen die we gewoonlijk krijgen, waarin het volk nooit in beeld is.
Er is in 150 jaar niet iets wezenlijks veranderd ; de elite misbruikt en onderdrukt het volk, voelen zich totaal niet verantwoordelijk, sterker nog; de arme sloeber heeft alles aan zichzelf te danken. Ziekte en ellende worden door de middenklasse toegewezen aan de vreemdelingen.
De armoede toen was wel duizend keer erger dan nu. Daar had niemand profijt van, dus is dat wel aangepakt. Je hebt immers niets aan zieke werkpaarden.

Achterflap
In 1864 moet pachtboer Nicolas Abraham, een vluchteling uit het tsaristische Rusland die zijn heil heeft gezocht in het Noord-Hollands duingebied, aanzien hoe dwars door zijn geliefde Breesaap het Noordzeekanaal wordt gegraven. Uit heel Nederland trekken duizenden doodarme polderwerkers naar de duinen bij Velsen om, in naam van de vooruitgang, met de hand het grootste waterbouwkundige werk in die tijd tot stand te brengen. Het helse graafwerk en de keiharde belangen van de Amsterdamse Kanaalmaatschappij roepen de razernij op van het werkvolk, dat onder mensonterende omstandigheden moet werken en leven. Oproer is het gevolg. Ook voor Nicolas en Julia Abraham en hun dochter Lena leidt de graverij tot een dramatische verandering in hun bestaan. Hun lot raakt steeds meer verbonden met dat van de graverskolonie en van de dieven, landlopers en bedelaars die zich tussen hen genesteld hebben. Samen met de Haarlemse journalist Ezekiel Boerhaave en een voormalige bendeleider uit Zeeuws-Vlaanderen proberen ze de uiteindelijke verdrijving van de gravers te voorkomen. Als het kanaal in 1876 officieel geopend wordt, zal Abraham op zijn laatste vlucht gedreven worden. De woede van Abraham is een meeslepende roman over liefde, uitbuiting en verzet tegen de achtergrond van een vergeten zwarte episode in de vaderlandse geschiedenis.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Conny Braam - De woede van Abraham

Berichtdoor Dettie » 16 Dec 2012, 21:33

Ik vond het zo raar dit te lezen want ik wist zeker dat Conny Braam op de site staat en ja, het staat keurig bij de B van Braam
Er staan diverse verslagen inclusief het vervolg op De Woede van Abraham

http://www.leestafel.info/conny-braam

Dettie

Tresoula
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 Jul 2004, 22:36

Re: Conny Braam - De woede van Abraham

Berichtdoor Tresoula » 16 Dec 2012, 22:13

Sorry Dettie. Ik heb alleen gezocht op het forum.
Ik vond het al raar. Bedankt, ik zal de stukken zeker gaan lezen.

Tresoula
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 Jul 2004, 22:36

Re: Conny Braam - De woede van Abraham

Berichtdoor Tresoula » 16 Dec 2012, 22:26

Pffff, kom ik aan...........8 jaar later! :oops:
Voor mij een enorme ontdekking, beter laat dan nooit. :D
Laatst gewijzigd door Tresoula op 17 Dec 2012, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Conny Braam - De woede van Abraham

Berichtdoor Dettie » 16 Dec 2012, 22:31

Tresoula schreef:Pffff, kom ik aan...........8 jaar later! :oops:
Voor mij een enorme ontdekking, beter laat dan ooit. :D


Zo is het maar net!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Conny Braam - De woede van Abraham

Berichtdoor berdine » 17 Dec 2012, 13:24

Oh geneer je niet, Tresoula! Bij mij staat hij ook nog ongelezen in de kast. Ik haal hem meteen naar de stapel 'te lezen'. :mrgreen:

Tresoula
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 Jul 2004, 22:36

Re: Conny Braam - De woede van Abraham

Berichtdoor Tresoula » 17 Dec 2012, 19:45

Gelukkig, heeft het zeker nut gehad.
Ik vraag me weleens af hoeveel goede boeken er aan me voorbij zijn gegaan.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Conny Braam - De woede van Abraham

Berichtdoor Marjo » 18 Dec 2012, 08:59

Gelukkig weten we zoiets niet...

Tresoula
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 Jul 2004, 22:36

Re: Conny Braam - De woede van Abraham

Berichtdoor Tresoula » 18 Dec 2012, 21:06

Gelukkig, hier geldt, wat niet weet, wat niet deert.
Welk boek ik wel of niet koop, is sterk afhankelijk van mijn interesse van het moment.
Bovendien staan Nederlandse schrijvers bij mij niet boven aan de lijst. Pure discriminatie, want ik kan er geen reden voor bedenken.
Ten slotte zijn er zo enorm veel boeken, dat je toch een keuze moet maken, met als gevolg dat er altijd boeken zullen zijn die niet worden ontdekt.

Een tijdje geleden heb ik een e-reader voor mijn verjaardag gekregen, en een 'stapel' e-boeken. Daar vond ik Conny Braam.
Ik lees nu dus boeken, die ik nooit zou hebben gekocht. Het is een ware ontdekkingstocht!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Conny Braam - De woede van Abraham

Berichtdoor berdine » 30 Dec 2012, 16:34

Heel mooi boek! Het duurde wel even voor ik er in kwam, maar toen had het me ook te pakken.
Tjonge, jonge, wat een tijden waren dat. En dan te weten dat er in Nederland soms nog steeds zo met mensen omgegaan wordt.

Dettie, er bestaan nu twéé topics over dit boek. Kun je die ook samenvoegen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Conny Braam - De woede van Abraham

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2012, 16:47

berdine schreef:
Dettie, er bestaan nu twéé topics over dit boek. Kun je die ook samenvoegen?


is nu gebeurd.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten