Jeroen Brouwers: Bezonken rood

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Jeroen Brouwers: Bezonken rood

Berichtdoor Marjo » 19 Sep 2004, 21:37

Indrukwekkend, aangrijpend, schokkend.
Vooral door het eenvoudige taalgebruik is dit boek zeer indringend.

Lees het brtslag, klik hier http://www.leestafel.info/jeroen-brouwers

Marjo

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 19 Sep 2004, 21:58

Wat een enthousiasme, Marjo. Het boek ligt hier bij mij te wachten....

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Sep 2004, 10:28

Lezen dan! Het is niet moeilijk geschreven, Brouwers weet met eenvoudige zinnen recht in je hart te schieten!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 23 Sep 2004, 00:03

Ik las de beschrijving en jouw commentaar, Marjo. Als het boek zo aan de ribben blijft plakken, wacht ik liever nog een beetje.
Ik vraag me trouwens af: dus toch inleving of alleszins een erge betrokkenheid?
Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Sep 2004, 13:07

Als je onder inleven verstaat dat je meevoelt, als het ware in de huid van de persoon kruipt, nee, dat soort ervaringen heb ik ook bij dit boek niet. Het is alsof ik naar een documentaire kijk, waarin schokkende beelden worden vertoond.
Bij inleven denk ik ook dat je het geschrevene niet van je af kunt zetten. Voor mij geldt boek dicht, onderwerp over. Tenzij ik weer aan het boek denk, of het zie liggen.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 26 Sep 2004, 11:46

Ben gisterenavond toch begonnen in Bezonken rood, Marjo. En het is veelbelovend. Prachtig geschreven.

Groetjes. Tiba.

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Bezonken Rood

Berichtdoor Sarah » 03 Okt 2004, 17:56

Ik heb dit boek gisteren ook gelezen en je hebt geen woord teveel gezegd, Marjo! Dit boek is zeer aangrijpend en indrukwekkend. Het verhaal vliegt je echt naar de keel. Het blijft bij mij erg in mijn hoofd zitten. Vooral dat beeld van dat 5-jarige jongetje dat naast zijn zwaar mishandelde moeder op de grond zit en haar Daantje gaat op reis van Leonard Roggeveen voorleest. Daar schoot ik echt van vol en dat kan ik niet zomaar van me afzetten door het boek dicht te slaan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Okt 2004, 21:48

Ken je het boek Huis der nevelen van Axelsson Sarah? Dat vond ik ook zo'n boek wat ik van me af moest schudden.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Aug 2005, 16:58

heb jij dit boek nog uitgelezen Tiba?
Ik heb het via bookcrossing gekregen, maar duurt nog even voor ik het ga lezen.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 17 Aug 2005, 20:10

Jammer genoeg niet, Dettie. Het was me toen even te zwaar (al vond ik het prachtig). Zal nog een tijdje duren, denk ik.
Ik hoor wel van jou wanneer jij eraan begint...

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Aug 2005, 20:27

ja goed dan meld ik het aan je.

groetjes
Dettie

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 17 Aug 2005, 21:17

Het boek bezonken rood staat al jaren in mijn boekenkast.
In het verre verleden ooit gelezen..ligt inmiddels weer op een enorme stapel!!!

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Re: Jeroen Brouwers: Bezonken rood

Berichtdoor Hendrik » 22 Aug 2005, 21:57

Marjo schreef:Indrukwekkend, aangrijpend, schokkend.
Vooral door het eenvoudige taalgebruik is dit boek zeer indringend.

Lees het artikel
http://www.leestafel.info/boekenarchief ... ple12.html

Marjo


Ik ben het helemaal met je eens Marjo.
Maar wil eraan toevoegen, het is een schitterend boek. Het is een van de mooiste boeken die ik ooit heb gelezen, heel poetisch geschreven hoewel ik dat wel eens te snel zeg.

Dit is een boek dat blijft nadreunen, een boek dat je bijna doet kokhalzen van wroeging en je meetrekt in de depressie van Brouwers (het lijkt me deels autobiografisch).
De reden dat ik het maar twee keer heb gelezen is omdat het me te sterk aangrijpt. Als ik een boek lees doe ik dat voor mijn plezier, en dit boek trekt mij te zeer in de huid van de hoofdpersoon.
Maar tegelijk schenkt het ook leesplezier, de schoonheid van de taal, de beelden, etc.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Aug 2005, 12:45

Het is helemaal autobiografisch dacht ik. Ik ga dit najaar naar een toneelbewerking van dit boek, ik ben benieuwd hoe ze dat vorm geven, en of het net zo indrukwekkend zal zijn!
Een van de mooiste boeken vind ik teveel gezegd, maar ik heb nu wel Brouwers op mijn lijst staan als auteur om meer van te lezen.
Hendrik, is je werk afgelopen nu, of mail je vanaf je eiland??

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 31 Aug 2005, 16:01

Marjo schreef:Het is helemaal autobiografisch dacht ik. Ik ga dit najaar naar een toneelbewerking van dit boek, ik ben benieuwd hoe ze dat vorm geven, en of het net zo indrukwekkend zal zijn!
Een van de mooiste boeken vind ik teveel gezegd, maar ik heb nu wel Brouwers op mijn lijst staan als auteur om meer van te lezen.
Hendrik, is je werk afgelopen nu, of mail je vanaf je eiland??


Ik werk nogsteeds op Vlieland. Twee maanden nu. Maar het seizoen is bijna afgelopen, er zijn bijna geen vakantiewerkers meer over. Volgende week ga ik een midweek naar huis. Binnenkort krijg ik meer duidelijkheid over of ik hier kan blijven werken of niet.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Aug 2005, 16:27

En dat wil je wel? Daar blijven werken?
Of zoek je toch actief naar iets anders?
Ik begrijp dat er een tekort is aan tandartsassistenten! Niks voor jou?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Sep 2005, 12:57

Ha hendrik!

Het is je blijkbaar goed bevallen als je daar wilt blijven werken.
Wat moet je doen? Alle het werk wat zich voordoet of alleen serveren, of afwassen? Is het ook een hotel? (weet niet meer wat je vertelt hebt, sorry)

groetjes
Bernadet

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 04 Sep 2005, 17:23

Marjo schreef:En dat wil je wel? Daar blijven werken?
Of zoek je toch actief naar iets anders?
Ik begrijp dat er een tekort is aan tandartsassistenten! Niks voor jou?


Nope, bij het zien van een huig ga ik bijna over mijn nek.

Ik heb gisteren gesolliciteerd bij een ander hotel op Vlieland, voor afwas en huishouding. Ik prefereer de afwas, omdat dat hard werken is, het slokt je zo op en houd je zo bezig dat je geen tijd hebt om te beseffen hoe simpel en eentonig het werk is.
Er zit trouwens ook een soort kadans in dat werk, dat geeft energie en het maakt dat de tijd een bevreemdende sensatie.

Ha hendrik!

Het is je blijkbaar goed bevallen als je daar wilt blijven werken.
Wat moet je doen? Alle het werk wat zich voordoet of alleen serveren, of afwassen? Is het ook een hotel?


Ik werk in de afwas van hotel Seeduyn, en doe ook andere klusjes. (containers wegbrengen, aanvegen, oud papier en ander werk op DSW niveau)

Het is vermoeiend, zwaar en stressvol werk. (koks die zeuren om hun keukenspul, bediening die de vuile vaat roekeloos neerkwakt, een krankzinnige toestroom van vuile vaat.)
Maar het is ook 'leuk' werk, en stukken minder saai dan je zou verwachten.

Maar goed, watvoor werk ik ook doe, ik zoek altijd naar positieve kanten om mezelf te motiveren. Ik werk hard, niet uit solidariteit met het hotel, maar om mezelf een beetje nuttig te voelen en omdat ik hier graag wil blijven werken. Er zijn veel meer werkzoekenden dan er werk is, dus ik moet ook wel.

Maar goed, laten we het over boeken hebben, das veel interessanter.

Leesze,

Hendrik

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Sep 2005, 17:34

Ha hendrik, ik heb ook tijden afgewassen om wat bij te verdienen en ik had mijn favoriete serveersters, die brachten alles handig terug en de borden goed afgeveegd enz.
Anderen stapelden vuile borden op elkaar met alle troep er nog tussen (citroenschijfjes, satéstokjes enz. ) Maar ik had absoluut geen hekel aan dat werk. Ik maakte er altijd een wedstrijdje van.. Hoe snel ik iets kon wegwerken voor ze erom vroegen...
En de sfeer was erg leuk, wat ook enorm scheelt natuurlijk.

Bernadet
die duimt dat je de baan krijgt.

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 06 Sep 2005, 17:36

Bernadet schreef:Ha hendrik, ik heb ook tijden afgewassen om wat bij te verdienen en ik had mijn favoriete serveersters, die brachten alles handig terug en de borden goed afgeveegd enz.
Anderen stapelden vuile borden op elkaar met alle troep er nog tussen (citroenschijfjes, satéstokjes enz. ) Maar ik had absoluut geen hekel aan dat werk. Ik maakte er altijd een wedstrijdje van.. Hoe snel ik iets kon wegwerken voor ze erom vroegen...


Ja, ik ook dat is de manier om verveling tegen te gaan en energie genoeg te hebben om goed te werken.
Ik ben nu even thuis, omdat mijn tante morgen gaat trouwen. Vanmiddag kreeg ik een telefoontje van de eigenaar van hotel Bruin. Ik kan maandag beginnen, 42 uren werk in de week. Nadeel is dat het gaat om werk in de huishouding + afwas + losse klusjes, huishouding vind ik niet bepaald leuk . (heb ik een halfjaar gedaan) Maar het is vast werk, bij hotel Seeduyn heb ik geen enkele zekerheid als ze me niet nodig hebben heb ik daar geen werk.

En de sfeer was erg leuk, wat ook enorm scheelt natuurlijk.


Absoluut.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2005, 22:37

Gefeliciteerd met je baan Hendrik!!!

Ik hoop dat je het daar naar je zin hebt!

En... veel plezier morgen.

Bernadet

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 16 Jul 2006, 17:12

ik lees dingen als naar de keel vliegen en zo, en dat kan ik alleen maar volmondig beamen. het onderwerp intrigeert me echter ook, kennen jullie nog verhalende boeken die daarover gaan?
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Jul 2006, 10:07

Over kinderen in kampen bedoel je?

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 17 Jul 2006, 10:38

de kampen in japan in het algemeen...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Jul 2006, 14:51

Dit kamp van Brouwers was in Indie, maar dat zul je wel bedoelen. Ik heb nog nooit een ander boek daarover gelezen, dus kan je niet helpen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten