Brigitte Raskin - Het koekoeksjong

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Brigitte Raskin - Het koekoeksjong

Berichtdoor Marjo » 31 Dec 2006, 17:09

Ik heb Brigitte Raskin gezien toen ze het debutantenfestijn in Dordrecht aan elkaar praatte. Ze zit ook al jaren in de jury die de shortlist samenstelt.
Ze bleek zelf ooit de debutantenprijs gewonnen te hebben, dus ik was nieuwsgierig. Dit was het boek waarmee ze won. Niet een roman, maar een documentaire. Maar zeker de moeite waard.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/brigitte-raskin

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2007, 13:56

Merkwaardig is dat de stad Antwerpen waar Frans Maes opgroeide ooit een prijs uitschreef voor het sympathiekste verwaarloosde kind.

Dit noem ik niet alleen merkwaardig maar schandalig. Hoe verzin je het! Het sympatiekste verwaarloosde kind.
En dan is ook nog eens het merendeel van het prijzengeld verdwenen... (leuk voor een toch al verwaarloosd kind)

Bernadet

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Jan 2007, 16:58

Ik bedoelde dat het merkwaardig is voor het verhaal: het was echt wel de opzet om een kansarm kind een kans te bieden..en als je dan leest wat er van terecht komt!
Het is inderdaad schandalig dat het geld grotendeels verdwenen was. Of er was een fout in de reclame voor die prijs. Raskin was daar niet zo duidelijk over, ze weet het waarschijnlijk ook niet. Het is wel in een heel andere tijd allemaal, nog voor de tweede wereldoorlog..

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 09 Jan 2007, 13:07

Ik herinner me dat toen het boek uitkwam, er zeer positief werd op gereageerd. Staat al heel lang op mijn lijst :? .

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44083
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jan 2007, 13:15

Het is wel in een heel andere tijd allemaal, nog voor de tweede wereldoorlog


ja je hebt gelijk marjo, ik ben nu het boek van Cor Bruijn aan het lezen, voetreis naar Sneek en de tijden van nu en toen zijn niet meer te vergelijken. Boterhammen, melk en citroenkwast mee. Kijken of de schoenen wel goed zijn, niet teveel opgelapt enz. Alle kinderen in linnen kleren, 's avonds worden deze buiten gehangen voor de frisheid (liepen ze een week in) en één paar schone sokken voor het geval het andere paar nat zou worden.

Dettie

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Jan 2007, 22:25

En dan vindt men het gek als een bejaarde man protesteert dat hij alweer in bad moest..hij was vorige maand pas geweest! Ha ha, die leeft gewoon in het verleden!
Ik las dat vandaag ergens..die man werd onhandelbaar genoemd, nou ja, hij zal wel meer 'streken" gehad hebben.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 26 Okt 2008, 19:57

Omdat ik in Dordrecht bij de uitreiking van de debutantenprijs was, en Brigitte Raskin daar de interviews met de debutanten af nam en ik nog nooit van haar had gehoord, haalde ik Het Koekoeksjong uit de bieb.
Ik heb het in een middagje uitgelezen, want het is maar een dun boek. Inderdaad, het is meer een documentaire dan een fictieverhaal. Ik lees liever fictie. Of een echte documentaire. Dit is iets er tussenin. Toch was ik wel geraakt door de voortdurende mislukking van Frans Maes. In het begin, als zijn moeder hem dumpt, is het al mis, want hij komt terecht bij een alcoholist. En het wordt nooit meer wat. Het is pijnlijk om te lezen hoe hij steeds probeert om toch iemand te zijn, door zich uit te geven als student. Iedereen doorziet hem natuurlijk, en ook dat mislukt. Het treffendste vond ik het slot, als zijn ontvleesde botten nog altijd in het graf liggen, maar nu met iemand anders, een andere dode, er bovenop. Ook in de dood een verstekeling.
Ook dit gaat voorbij.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten