Jane Glover - Mozarts vrouwen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jane Glover - Mozarts vrouwen

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2006, 17:59

Mag je wat zeggen van een boek over Mozart als je zelf nauwelijk iets weet van klassieke muziek? Mag je commentaar hebben als het geschreven is door een vrouw die een Mozartkenner is? De twijfel is alom aanwezig, wie ben ik om daar wat over op te merken... maar toch...

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/jane-gloverl

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 23 Apr 2009, 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Dec 2006, 20:33

Die muziek kan goed prachtig zijn, die is niet geschreven..ha ha.
Ik heb pas nog ergens gelezen dat Mozart helemaal geen aanminnelijk jochie was, maar juist erg chagrijnig en alleen maar gericht op zijn muziek..Dat is volgens dit boek niet waar??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2006, 20:57

Volgens dit boek is hij zeker erg gericht op muziek. Maar ja hij is dan ook geniaal en zijn hele opvoeding is gericht op muziek. Hij reisde Europa rond als wonderkind, zeer gepushed door zijn vader.
Iedereen in het boek is super en geweldig, behalve vader Leopold

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 09 Jan 2007, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2006, 10:54

Zo ik heb even allerlei informatie erbij gezocht
Klik op de afbeeldingen en je krijgt informatie over de personages, behalve over moeder Maria Anna Mozart, daar was niet echt wat over te vinden.

Kijk hier http://www.leestafel.info/boekenarchief ... ple42.html

dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 09 Jan 2007, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Dec 2006, 20:26

Ik zag het in de uitverkoop liggen..
Er lagen trouwens wel meer boeken die ik van titel kende..maar geen waarbij ik een gevoel van hebbes! had..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2006, 21:00

Oh wat erg, nu al in de uitverkoop? Zo'n mooi uitgevoerd boek.
Dat vind ik toch wel triest hoor. Omdat het zo mooi gedaan is ga ik het niet eens bookcrossen. Gebonden, mooie foto's en een CD met mooie muziek, écht zonde zeg.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 09 Jan 2007, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Dec 2006, 21:40

Stefan Nieuwenhuis lag er..en Dick Schouten, ook nieuw van dit jaar.
Er wordt tegenwoordig sneller opgeruimd denk ik.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 02 Jan 2007, 12:57

De omloopsnelheid van een boek is tegenwoordig een paar maanden! Alleen als het boek succesvol is en herdruk op herdruk volgt blijft het lang in het zicht liggen.

Marjo schreef:Stefan Nieuwenhuis lag er..en Dick Schouten, ook nieuw van dit jaar.
Er wordt tegenwoordig sneller opgeruimd denk ik.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Re: Jane Glover - Mozarts vrouwen

Berichtdoor Roel » 02 Jan 2007, 13:07

Mozart's leven was speciaal gericht op muziek. Het bijzondere van Mozart naast zijn talent was ook, dat hij de toekomstige muziek al in zijn hoofd speelde, zodat hij bijna alleen nog maar de noten aan het papier hoefde toe te vertrouwen.
Mozart was een friviool mens, ja. Maar de muziek was alles voor hem, daar ging alles voor op zij, ook zijn piepjonge vrouw Costanze. En Mozart maakte onbewust vijanden doordat de koning zijn muziek boven die van anderen plaatste. De koning was zo verbluft door zijn talent en de vooruitstrevendheid van zijn muziek, dat hij gewoon niet anders kon.
Salieri vond het natuurlijk niet zo leuk, dat hij uit de gratie was, hoofdkapelmeister af. Maar nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat Salieri niet zo hardvochtig en wraakzuchtig is geweest, zoals wordt afgeschilderd. Hij zou zelfs niet degene geweest zijn, die Mozart zijn eigen requiem heeft laten componeren en hem daardoor versneld de dood heeft ingejaagd. Salieri's muziek (hij was ook componist) wordt trouwens momenteel in ere hersteld en weer opgevoerd. Zijn muziek is ook van hoog niveau.

Dettie schreef:Mag je wat zeggen van een boek over Mozart als je zelf nauwelijk iets weet van klassieke muziek? Mag je commentaar hebben als het geschreven is door een vrouw die een Mozartkenner is? De twijfel is alom aanwezig, wie ben ik om daar wat over op te merken... maar toch...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2007, 13:18

Salieri komt in dit boek nauwelijks aan de orde. En volgens dit boek werd Mozart pas laat kapelmeester, na zijn huwelijk met Constanze, toen begon eigenlijk pas de bloeitijd van Mozart.
Wel wordt uitgebreid de zoektocht naar werk vermeld en de dwingelandij van vader Leopold.
Ook volgens dit boek werd Mozart als kind (samen met zijn zus)wel gewaardeerd door de koning, later niet meer zo.

dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten