Dirk Bracke: Henna op je huid (14 plus)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Dirk Bracke: Henna op je huid (14 plus)

Berichtdoor Marjo » 04 Dec 2006, 17:35

Een Marokkaans meisje worstelt met haar identiteit: ze is islamitisch, maar wil ook meedoen met de Westerse cultuur.
Bracke snijdt een interessant thema aan, maar gebruikt mijns inziens te simpele taal. Voor mij geen prijswinnaar..(staat op de Kernlijst Jonge Jury 2007)

lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/dirk-bracke

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2006, 13:24

Misschien wel een interessant thema maar ik krijg de indruk dat dit boek eerder de clichébeelden versterkt.
Marrokaanse mannen slaan, vrouwen mogen niets enz.

Ik word er een beetje naar van eerlijk gezegd.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 09 Jan 2007, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Dec 2006, 17:53

Ik vraag me af of het clichés zijn Bernadet.
Natuurlijk zal het niet in alle gezinnen zo zijn, maar ik ben bang in veel nog wel. En als het prima draait in een gezin van welke nationaliteit ook, als ze zich goed aanpassen en geaccepteerd worden, dan is er geen verhaal..
Bracke doet dit graag: een onderwerp dat steekt bij de nek vatten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2006, 18:02

Ik zou wel eens een boek willen zien dat eens positief over Marrokanen vertelt. Ik begrijp niet zo wat dit toevoegt.
Een onderwerp dat steekt bij de nek vatten dat snap ik maar wat ik nog meer over dit boek las bij andere recensies gaan m'n haren overeind staan.
Natuurlijk gebeuren er dingen die niet kunnen maar zeker in een maatschappij waar het racisme steeds meer de kop op steekt zou het eens mooi zijn dat er eens andere verhalen dan deze komen.

Kader Abdollah schreef het boek Huis van de Moskee, daarin vertelt hij over de gang van zaken binnen de islamitische gemeenschap, zonder oordeel, dat geeft inzicht.
Ik vraag me af of Bracke zijn boek inzicht geeft, het is eerder zo bevestigend, van zie je wel...

Bernadet

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 09 Jan 2007, 17:54

Leuk en vlot verteld boek. Op een zaterdagmiddag in een keer uitgelezen. Goed van Bracke dat hij deze problematiek beschrijft. En ik ben het eindelijk eens een keer eens met Marjo ;) Het thema van het boek is niet in overeenstemming met zijn taalgebruik, duidelijk te simpel voor 14 plussers.
Maar Bracke smaakt naar meer..... ik zal zeker meer boeken van deze auteur gaan lezen. Bedankt voor de tip Marjo!

groetjes, irene

Burcu
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 Mei 2011, 15:20
Locatie: België

henna op je huid.

Berichtdoor Burcu » 29 Mei 2011, 12:54

Ik heb het boek ook gelezen. Ik vond het een goede boek maar ik vond dat de auteur een beetje had overdreven. De mensen gaan denken dat alle Marrokaanse meisjes zo zijn wat niet het geval is. Onlangs heb ik gelezen dat een meisje zei dat ze niet wist dat Marrokaanse meisjes zo leefden. En dat is helemaal niet zo. Volgens mij heeft Dirk Bracke een klein beetje overdreven maar voor de rest was het een gemakkelijk en goed boek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: henna op je huid.

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2011, 15:21

Burcu schreef:Ik heb het boek ook gelezen. Ik vond het een goede boek maar ik vond dat de auteur een beetje had overdreven. De mensen gaan denken dat alle Marrokaanse meisjes zo zijn wat niet het geval is. Onlangs heb ik gelezen dat een meisje zei dat ze niet wist dat Marrokaanse meisjes zo leefden. En dat is helemaal niet zo. Volgens mij heeft Dirk Bracke een klein beetje overdreven maar voor de rest was het een gemakkelijk en goed boek.


Hoi Burcu, welkom op Leestafel!

Kun je vertellen met wat je bedoelt met 'De mensen gaan denken dat alle Marrokkaanse meisjes zo zijn'.
Dat ze zich omkleden bij een vriendin en in een topje en rokje en met los haar naar school gaan?

Groetjes
Dettie

Sanela
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 Mei 2013, 20:51

Re: Dirk Bracke: Henna op je huid (14 plus)

Berichtdoor Sanela » 05 Mei 2013, 22:17

Het boek heeft me ontzettend aangegrepen. Ik had het gevoel zelfs dat het veel makkelijker leesbaarder was dan alle andere boeken die ik tot nu toe heb gelezen. Ik denk dat het een feit is als ik zeg dat als je als buitenlandse dit boek leest, je je veel beter kan inleven in het verhaal, en zeker als je daarbovenop nog eens uit een streng gezin komt. Dus denk ik wel dat het een rol heeft gespeeld dat ik uit Bosnië kom, waar veel van die tradities, die in het boek voorkwamen in het echt nog tot kort ook voorkwamen. Ook heb ik, net als Touria rond mijn veertien- vijftien jaar ook met veel van die twijfels rondgelopen. Zou ik meer de mode moeten volgen, net als deze westerse meisjes? Zou ik met jongens praten, die mogelijk mijn partner zouden kunnen zijn in het verre toekomst? Of zou ik helemaal voor mijn geloof gaan en mijn ouders trots maken? Vaak heb ik rondgelopen met de vraag of er eigenlijk wel een middenweg hierin bestaat. Dus de thema van het boek sprak me al helemaal aan. Het leuke aan het boek vond ik dat je echt niet kon verwachten wat er kon gebeuren, zoals dat Touria’s broer op het mannelijke geslacht viel. Ik begreep ook volkomen waarom Touria toevlucht zocht tot het stiekeme gedrag. Ze wou een gewoon leven lijden, net als haar westerse vriendinnen. Bovendien wordt ze ook nog eens verliefd op een ongelovige jongen, Seppe. En nadien ook nog eens op Ilyas, ook een moslim. Een stukje uit het verhaal heeft me echt aangegrepen, en dat is wanneer Ilyas van Touria profiteerde, en nadien gewoon dumpte. Daar kwam haar broer Karim achter, en saboteerde zijn kabels van de auto. Hierdoor kreeg Ilyas een auto-ongeluk en overleed hij. Wat ik wel knap vond van Karim is dat hij opkwam voor zijn zusje, en haar de kans bood tot een operatie, zodat ze toch zou bloeden wanneer ze zou later ooit zou trouwen. Ook vond ik dat de islamitische mannen in een slecht daglicht worden gesteld: slagen, misbruiken, poging tot moord,… Hiermee mocht de auteur wel wat rekening mee houden. Voor de rest vind ik het een fantastisch boek, ik zou het zeker aan iedereen aanraden!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten