Willem Brakman - De blauw-zilveren koning

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Willem Brakman - De blauw-zilveren koning

Berichtdoor Marjo » 10 Nov 2006, 16:55

Jawel, de moeite waard. Maar ik houd wel van boeken waarin de feiten vermengd worden met fictie, dat schreelt een stuk!
Dit boek over "Gekke Lowietje" heeft weer deuren geopend..

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/willem-brakman

Marjo

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Re: Willem Brakman: de blauw-zilveren koning

Berichtdoor Roel » 11 Nov 2006, 13:47

Hé Marjo,

Ineens aan de brakman!
Deze Brakman die ik vorig jaar las, was voor mij ook een hoogtepunt!

Marjo schreef:Jawel, de moeite waard. Maar ik houd wel van boeken waarin de feiten vermengd worden met fictie, dat schreelt een stuk!
Dit boek over "Gekke Lowietje" heeft weer deuren geopend..

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Nov 2006, 13:49

Jawel, maar jij hebt meer Brakmans gelezen. Voor mij was dit de eerste. Jij bent er natuurlijk ook debet aan dat ik het uberhaupt ben gaan lezen!!

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 11 Nov 2006, 14:05

Brakman is trouwens een uitstekende schrijver om je horizon te verbreden.
Ik ben heel benieuwd wat je van zijn debuut "Een winterreis" vindt? In tegenstelling tot de barokke stijl van De Blauw-zilveren koning, zijn debuut is veel soberder van stijl. Noem het twee kanten van dezelfde medaille.

Marjo schreef:Jawel, maar jij hebt meer Brakmans gelezen. Voor mij was dit de eerste. Jij bent er natuurlijk ook debet aan dat ik het uberhaupt ben gaan lezen!!

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Nov 2006, 14:40

Het gebeurt niet vaak, maar ik moet nu melden dat onze bieb "een winterreis" niet heeft. Ik kan je dus niet vertellen wat ik er van vind.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Nov 2006, 17:44

Wat een mooi verslag en erg mooi die link naar een van de paleizen die je erbij gegeven hebt. Ik heb even rondgedwaald in het paleis van "Gekke Lowietje". Niet gek... ;)

Ik ga eens in mijn enorme stapel kijken of deze en Winterreis erbij zit.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 08 Jan 2007, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Nov 2006, 22:18

Laten we hopen van wel..en dan die Roel noemde!

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 13 Nov 2006, 17:02

Marjo,

Ik heb je verslag gelezen en ik heb een aanmerking op je bevinden dat je het allemaal verhalen noemt.
Ik zou het eerder significante episodes uit het leven van Ludwig II noemen.
Brakman bouwt juist minitieus aan een schitterende compositie door juist de karakteristieken van deze Koning uit te lichten in een aantal belangwekkende momenten in zijn leven. Deze gebeurtenissen staat niet op zich, ze houden allemaal met elkaar verband.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2006, 17:32

Je hebt gelijk. Brakman zelf noemt het 'scenes'. Ik wilde wat varieren op dat woord, en dat had misschien een andere variatie moeten zijn.
Dat ze verband houden, bedoel je meer dan dat het over dezelfde figuur gaat? Want dat is logisch. Je kan geen scenes over een en dezelfde persoon vertellen denk ik zonder dat die dan onderling verband houden.
Of bedoel je wat anders?

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 13 Nov 2006, 17:42

Nee, dan snap ik het, want verhalen suggeert alsof het losse onderdelen zijn, die geen deel uit maken van een samenhangende compositie.
O jawel, er kunnen zeker scenes geschreven worden die geen onderling verband tonen, maar wel allemaal uit het leven dezelfde persoon afkomstig zijn. Daarnaast kunnen het ook zaken betreffen die wel in episodes van de hoofdpersoon voorkomen, maar niet op de voorgrond treden, juist in de marge een eenzaam bestaan leiden.

Marjo schreef:Je hebt gelijk. Brakman zelf noemt het 'scenes'. Ik wilde wat varieren op dat woord, en dat had misschien een andere variatie moeten zijn.
Dat ze verband houden, bedoel je meer dan dat het over dezelfde figuur gaat? Want dat is logisch. Je kan geen scebes over een en dezelfde persoon vertellen denk ik zonder dat die dan onderling verband houden.
Of bedoel je wat anders?

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2006, 17:45

Ah ja, maar als het over dezelfde persoon gaat komt die persoon daar toch steeds met dezelfde eigenschappen in voor. Hij/ zij is niet de ene keer een eenzaam figuur en de andere keer een erg sociaal populair iemand. Op die manier houden de scenes dus wel verband. Maar het bezoek aan zijn broer is van een totaal andere orde als het verhaal over Versailles. En ook anders geschreven trouwens.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 13 Nov 2006, 17:57

Pas op marjo! De mens is een grillig, zeer complex wezen waar extremen toch in schijnbare harmonie in een persoon vereinigd kunnen zijn. Zo kan iemand die zich razendpopulair voordoet aan de buitenwereld, juist op zijn eigen, dus zonder masker, een zeer eenzame mens zijn.

Ik denk dat Brakman dat bewust heeft gedaan, m.a.w. dat hij zijn stijl aan de gemoedssfeer van die gebeurtenis heeft aangepast.

Marjo schreef:Ah ja, maar als het over dezelfde persoon gaat komt die persoon daar toch steeds met dezelfde eigenschappen in voor. Hij/ zij is niet de ene keer een eenzaam figuur en de andere keer een erg sociaal populair iemand. Op die manier houden de scenes dus wel verband. Maar het bezoek aan zijn broer is van een totaal andere orde als het verhaal over Versailles. En ook anders geschreven trouwens.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2006, 21:18

Dat idee van stijl aanpassen dat had ik ook. Het werkt ook.
En natuurlijk kan een mens zich anders voordoen in het openbaar, dan hij in zijn privevertrekken is..maar in de grond moet de persoon dezelfde blijven. Ik denk dat Brakman ook dat prima doet.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 14 Nov 2006, 12:56

Oké, je hebt wel gelijk, natuurlijk. Om maar een stom voorbeeld te geven. Als iemand van aardbeien houdt op blz 15 en diezelfde persoon er helemaal niet van houdt op bladzijde 32, dan klopt er iets niet! Dat is waar. Sorry, ik zocht het te diep.

Marjo schreef:Dat idee van stijl aanpassen dat had ik ook. Het werkt ook.
En natuurlijk kan een mens zich anders voordoen in het openbaar, dan hij in zijn privevertrekken is..maar in de grond moet de persoon dezelfde blijven. Ik denk dat Brakman ook dat prima doet.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten