Hermann Hesse - Demian

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Hermann Hesse - Demian

Berichtdoor Roel » 20 Sep 2006, 12:31

Alweer de vijfde roman, uit 1919.
Dit is een bijzondere Hesse, in die zin, dat dit verhaal is voortgekomen uit de indrukken die Hesse heeft opgedaan tijdens de eerste grote Wereldoorlog. Al meteen bij zijn eerste roman werkte Hesse de donkere kant van de mens uit, het ging bijvoorbeeld over eenzaamheid, uitheems voelen, grillige paden van de liefde, wat verder versterkt werd in volgende romans. Sinds Hesse de Oosterse filosofieën ontdekt en bestudeert, buigt de donkere kant af naar de mystiek.
Emil Sinclair is een jongen, die zich niet zomaar bij vanzelfsprekendheden neerlegt; hij stelt vragen aan het leven die niet zomaar zijn te beantwoorden of die zelfs afkeurende reacties van leerkrachten kunnen oproepen.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/hermann-hesse

rotor

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Sep 2006, 15:12

Deze staat op zolder, en dat betekent dat het indruk gemaakt heeft. Maar ik ben het hele verhaal kwijt.
Herlezen? Dat gaat vast net als met het boek van Moravia..Daar be ik wel in bezig, maar het schiet niet op..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 20 Sep 2006, 16:08

Hallo Marjo,

Deze heb ik in het Nederlands gelezen. Ik las het in twee keer uit. Zondag 200 bladzijden (zelfs tussen de 70 en 80 bladzijden per uur, voor mij uitzonderlijk) en de laatste 50 bladzijden in 40 mnuten maandag nadat ik van het werk was thuisgekomen.
Op zolder! In de stof!! Gauw te voorschijn halen en lezen, ik wed dat je hier snel doorheen gaat als Moravia. Ik zat ook verschrikkelijk te kuimen en te zuchten, maar heb die Moravia toch uitgelezen. Het verhaal op zich vond ik zelfs sterk, maar de manier waarop ook geschreven was vond ik saai.


Marjo schreef:Deze staat op zolder, en dat betekent dat het indruk gemaakt heeft. Maar ik ben het hele verhaal kwijt.
Herlezen? Dat gaat vast net als met het boek van Moravia..Daar be ik wel in bezig, maar het schiet niet op..

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Sep 2006, 16:32

Kuimen?? Vast Limburgs, ha ha..
Moravia is breedsprakig, een echte Italiaan, die maken altijd van die lange soms onuitpluisbare zinnen.
Dat verwacht ik bij Demian niet, maar toch..ik wacht nog even met stofhappen!

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 20 Sep 2006, 22:49

Kuimen Limburgs, daar sta ik niet bij stil; ik gebruik dat wordt al sinds mijn jeugd!
Maar vind je Moravia niet saai schrijven?
Nee, bij Demian is niet zeker niet het geval, dat zijn kortere, heldere zinnen, die doel treffen.
Je kunt altijd een masker voordoen!

Marjo schreef:Kuimen?? Vast Limburgs, ha ha..
Moravia is breedsprakig, een echte Italiaan, die maken altijd van die lange soms onuitpluisbare zinnen.
Dat verwacht ik bij Demian niet, maar toch..ik wacht nog even met stofhappen!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Sep 2006, 23:33

Zal ik eens vervelend zijn? Ik heb juist bij mijn ogen vanwege de lenzen last van dat stof...en nu jij!
Nee, ik vind Moravia niet echt saai. Er gebeurt wel vanalles, maar hij heeft veel woorden nodig om dat te vertellen.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 21 Sep 2006, 11:10

Daar heb je een punt, Marjo! Stof is heel lastig voor contactlenzen.
Ik bedoel dus de stijl, de manier waarop hij de zinnen bouwt, vind je wel aantrekkelijk?

Marjo schreef:Zal ik eens vervelend zijn? Ik heb juist bij mijn ogen vanwege de lenzen last van dat stof...en nu jij!
Nee, ik vind Moravia niet echt saai. Er gebeurt wel vanalles, maar hij heeft veel woorden nodig om dat te vertellen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2006, 12:01

Afbeelding
Oh rotor.......
Ik zocht een plaatje van het boek en kwam op e-bay terecht en nu heb ik 9 boeken van Hermann Hesse gekocht!

Demian

Tussen de raderen

Klingsor's laatste zomer

Narziss en Goldmund

Siddharta

Rosshalde

Een voetreis in de herfst

De steppewolf

Herman Hesse in woord en beeld van Zeller

Zo zie je maar waar je een mens toe brengt met je enthousiasme!

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 21 Sep 2006, 14:21

Bernadet, dat is geweldig!!!!!!!!

Nu heb je een schatkamer aan boeken van Hesse binnengehaald.
Dat wordt vast en zeker genieten. Ik heb naast zijn romans, korte verhalen en gedichten, ook over de wereldliteratuur (waarbij hele fraaie essays bij zitten over de Duitse romantiek, Italiaanse reizen (ook in het Duits) en zijn correspondentie met Thomas Mann.

Ik zie trouwens dat je veel omslagen uit dezelfde serie hebt. Daarvan heb ik Demian en Siddartha. Ik vind de omslagen trouwens niet passend. Het lijkt nu net alsof het kinderboeken zijn en dat zijn ze bepaald niet!

Ik heb me onlangs voor het eerst lid gemaakt van E-bay. Maar dat heeft niet geresulteerd in de aankoop van een boek of boeken, maar echter de aankoop een vintage synthesizer!

groeten,

Roel

Oh rotor.......
Ik zocht een plaatje van het boek en kwam op e-bay terecht en nu heb ik 9 boeken van Hermann Hesse gekocht!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Sep 2006, 14:43

Vind ik de zinsopbouw prettig..pff. niet zodanig dat ik dat boek nu in een ruk uitlees en nog meer van hem zal lezen. Maar het staat me ook niet tegen, anders had ik het boek al lang weggelegd.
Hij schrijft vaak indirect, de dialogen zijn zeldzaam, en zijn zinnen zijn lang, breedsprakig. Ik krijg wel eens de neiging om te roepen, joh schiet nou eens op.. maar ja..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2006, 16:09

Bernadet, dat is geweldig!!!!!!!!


ja dat vind ik ook rotor. Ik ben zeer benieuwd naar de boeken van Hesse, wat jij erover schreef sprak me erg aan.

Groetjes
bernadet
die in een zeer grijs verleden Narziss en Goldmund gelezen heeft

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 21 Sep 2006, 20:15

Ha, super, Bernadet dat je die boeken gekocht hebt!
Ik herken er ook een aantal.

Inderdaad, Marjo, er zijn heel weinig dialogen, dat viel me ook op.
Toch kwam ik onder de bekoring van zijn schrijfstijl (Peter Camenzind is bijna uit).

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2006, 20:22

Ik snap het even niet meer... Ik dacht dat rotor en Marjo het over Moravia hadden maar nu raak ik in de war.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Sep 2006, 20:31

Ja, dat klopt Bernadet. Ik bedoel Moravia..

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Hermann Hesse - Demian

Berichtdoor Lezer100 » 30 Jun 2016, 22:40

Zoals zo mooi uitgedrukt in 'Het Parool', dit is hét verhaal van een jeugd, ook nu nog. Een tijdloos verhaal, gekaderd binnen de jaren, voorafgaand aan de Eerste Wereldoorlog.
Lezer100

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Hermann Hesse - Demian

Berichtdoor irene » 09 Jul 2016, 20:45

Op de laatste dag van 2015 in een Nederlandse vertaling "her" lezen. Las Demian voor het eerst - in het Duits - in 1972.
Prachtig verhaal, zo'n mooie beschrijving van zijn jeugd en dan daarna op de 1ste dag van 2016 het Herman Hesse Museum in Calw (de geboorteplaats van Hesse) bezoeken...
Heb begrepen dat er meerdere boeken van Hesse momenteel "her"vertaald worden. Van mij mag het. Verheug me erop!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten