Elisabeth Goudge - Het witte paardje (12-16 jaar)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Elisabeth Goudge - Het witte paardje (12-16 jaar)

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2006, 09:17

Toen ik een jaar of negen was las ik Het Witte Paardje van Elisabeth Goudge, en ik was meteen verkocht. Het is nog steeds een van mijn favoriete boeken voor sombere februaridagen als het maar geen lente worden wil.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/elizabeth-goudge

Marise van Doorn
schrijfster van 'Vliegende varkens'
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Jul 2009, 16:19, 4 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Sep 2006, 13:14

Ik heb er nog nooit van gehoord. Wat me intrigeert: voor meisjes van 9-90??? Niet voor jongens? En waarom dan niet?

Ook je opmerking over Harry Potter doet me fronsen, maar dat zou ik andersom ook hebben. Een opmerking als: wie van dit houdt, vindt dat ook mooi, doet mijn tenen krullen. Natuurlijk heeft iedereen wel een genre die hij/zij het liefst leest, maar op deze manier doe je meteen de deur dicht. Jammer..
Maar aan de andere kant wil ik dan wel weer weten waarom je dit zegt, en of het waar zou kunnen zijn, dus wil ik het boek lezen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2006, 13:50

Misschien omdat eerder in het stukje staat..

Dat vindt ook J.K. Rowling, die er nog steeds een fan van is. Het was een inspiratiebron voor haar eigen Harry Potter-serie

bernadet
die het boek ook wil lezen!!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Sep 2006, 15:28

Het zou kunnen dat dat de reden is, maar dan nog..Rowling is als ze leest ook maar een lezer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2006, 16:52

Het is een boek van 60 jaar geleden, toen had je nog echte meisjesboeken. Ik denk dat daar op gedoeld wordt.

ik snap eigenlijk de opmerking over harry potter niet.
Er staat 'ook als ze niet van Harry Potter houden'.
dan wordt toch niet gezegd als je dit mooi vindt dan vindt je dat ook mooi?
of zie ik dat nu verkeerd? vertel...

In het boek Lezen etc van Pieter Steinz staan ook verwijzingen naar boeken die hetzelfde genre of stijl enz. hebben. Eén boek van een schrijver wordt uitgewerkt en daarbij staan dan die verwijzingen naar andere schrijvers en titels. Ik vind dat eigenlijk wel prettig.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Sep 2006, 19:21

"ook als ze niet van Harry Potter houden, vinden ze dit leuk" is voor mij hetzelfde als "iemand die wel van HP houdt, houdt ook van dit boek" (want Rowling is ook fan)
Mijn tenen krullen nu eenmaal als zoiets gezegd wordt. Volgens mij zet het mensen op het verkeerde been. Haakt iemand al af omdat dit er staat, terwijl dat niet nodig is.
Natuurlijk worden genres en categorieen vaak onder één noemer gezet, dat mag ook best. Maar hier krijg je -en dat is vast onbedoeld!-het idee dat het niet voor bepaalde lezers is. Laat een lezer dat zelf uitmaken..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jun 2007, 13:34

Ik heb het boek net gelezen en het is érg leuk.
Verslag volgt nog.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2007, 17:31

En daar is het verslag

klik hier http://www.leestafel.info/elizabeth-goudge

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Jul 2009, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Jun 2007, 20:46

En ik me maar afvragen waar die Bernadet toch was..nou..druk aan het werk dus, verslagen maken!
Goed van je!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Jun 2007, 10:29

Het was ook leuk om van dit boek een verslag te maken.
Op sommige verslagen zit je echt te ploeteren en dit rolde zo uit de pen... eh PC.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Jul 2007, 10:38

Nou jullie hebben gelijk, ondanks alle bezwaren die ik ook heb, is dit een meeslepend verteld verhaal. De romantiek druipt ervan af, en al weet je al ver van tevoren hoe het gaat aflopen, je leest geboeid door.
Maar ik blijf met mijn eerdere opmerkingen zitten: ik denk wel dat meisjes meer voor het romantische vallen, maar er zit toch ook spanning is, dus waarom niet voor jongens? Ik dacht tijdens het lezen ook aan 'Narnia', ook zo stichtelijk, en dat is toch voor lezers van beiderlei kunne.

Dan Harry Potter. Natuurlijk zijn er overeenkomsten, maar of een fan van Potter dit eerder kan waarderen of juist niet, of een Potterhater dit juist wel: ik vind het toch een beetje appels met peren vergelijken. De sfeer is zo totaal anders. 'Het witte paardje' is zoetig, dat is Potter helemaal niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2007, 14:54

En ook Marjo's verslag staat er op

http://www.leestafel.info/elizabeth-goudge

Ik vond het een heerlijk boek, en ach ja het is een beetje belerend maar niet hinderlijk vind ik.

En je vragen kan ik niet beantwoorden, zowel Narnia als Potter heb ik niet gelezen. Zelf denk ik dat het niet uitmaakt of het door jongens of meisjes gelezen wordt, alleen denk ik wel dat jongens (en zeker die leeftijd) niet blij zullen zijn als ze met zo'n boek 'betrapt' worden. Is niet echt stoer denk ik.
Zelf heb ik er echt van genoten.
Henriëte's droomhuis is wel in dezelfde stijl en leest ook weer heerlijk weg. Ik vind het een verademing zo'n jeugdboek tussen alle probleemboeken door. Eindelijk weer eens een lekker fantasievol verhaal.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Jul 2009, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Jul 2007, 21:10

Ik ben het met je eens hoor, het is een lekker leesboek!!
Mij stoorde dat vingertje ook niet, maar ja, het is er wel degelijk, dus ik wilde het toch melden.
Ik houd ook wel van die manier van schrijven, doet ook denken aan Victoriaanse boeken..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2007, 17:44

Ja precies, dat vond ik nou ook, een beetje Victoriaans, meer wel heerlijk om te lezen.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten