Johanna Nilsson: Trooststeen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Gast

Johanna Nilsson: Trooststeen

Berichtdoor Gast » 27 Aug 2006, 10:48

Hanna is een doodnormaal meisje van tien: ze woont met haar ouders, haar oudere broertje en haar jongere zusje in een leuk huis, gaat naar school, heeft een vaste vriendin en kan verder met iedereen normaal overweg, heeft heerlijke grootouders. Kortom: er is niets aan de hand. Dat verandert als Karin, haar vriendin, na de zomervakantie opeens overloopt naar het groepje populaire meisjes van de klas en Hanna in de steek laat.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/johanna-nilsson

janna2

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Aug 2006, 11:21

Omdat het meisje in het boek Hanna heet en de schrijfster Johanna vroeg ik me af of het over haarzelf ging. En ja, het is autobiografisch! Wat erg dat mensen zo erg gepest worden dat ze er bijna aan onderdoor gaan.

Wat ik eruit begrijp is dat zij niet meedeed met de meute en daardoor zo gepest werd?

Mooi verslag janna2, ik vond jouw verslag al aangrijpend!

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 27 Aug 2006, 11:38

Waar heb je gevonden dat het autobiografisch is? Ik kan daar niets over vinden. Linkje??

En nee, zij werd niet gepest omdat ze niet meedeed met de meute. Ze was nooit de eerste die pestte, maar toen haar voorgangster gepest werd, deed ze wel mee. Niet fanatiek, maar toch.....
Ik denk niet dat er voor pesten altijd een verklaring is, eentje is "gewoon" de pineut. Ik denk in dit geval ook dat meespeelt dat Hanna wat kinderlijker (?) is dan de rest, de andere meiden en jongens zijn met zaken bezig die haar (nog) niet interesseren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Aug 2006, 12:09

She wrote her first novel when she was 21, Hon går genom tavlan, ut ur bilden. This was published in 1996 and is a novel about the author's own childhood and adolescence. About being an outsider. About bullying. About having the courage to be oneself. But paying a high price.

http://www.panorstedt.se/templates/comm ... ext=Agency

en recensie biblion
Dit autobiografische romandebuut van de jonge Zweedse schrijfster (1973) wordt verteld vanuit de uiterst tragische zienswijze van Hanna. Haar perspectief wisselt tussen de 20-jarige psychiatriepatiente en haar verleden als 10-jarige leerlinge die, hulpeloos overgeleverd aan de pesterijen van haar medeleerlingen, in een absoluut isolement raakt...

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... ction=BOOK

bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 27 Aug 2006, 16:18

Dank, dank!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Aug 2006, 17:22

graag gedaan! :D

Gast

Berichtdoor Gast » 29 Aug 2006, 20:21

Zonder twijfel een van de meest aangrijpende boeken die ik het afgelopen jaar heb gelezen. Erg mooi, ik leefde enorm met haar mee. Was zelfs zo onder de indruk van haar manier van schrijven dat ik de uitgever heb gemaild om te vragen of er nog een Nederlandse vertaling van haar uitkomt (aangezien ze in haar eigen taal al meedere boeken heeft uitgebracht) maar er werd me verteld dat er helaas nog geen plannen in die richting zijn.
Een absolute aanrader dit. Echt een boek waar je intensief meeleeft met de hoofdpersoon. Ik vind Joanna Nilsson een zeer getalenteerde schrijfster en ik hoop echt dat er wel snel een nieuwe vertaling van haar verschijnt.
Ook dat ze het boek heeft opgedragen aan haar overleden opa raakte me.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 03 Dec 2006, 22:03

ik heb inmiddels "trooststeen" ook gelezen en vind het ook erg aangrijpend. ook veel te herkenbaar. mijn enige aanmerking is eigenlijk, dat het taalgebruik te volwassen, te bloemrijk is, vind ik, het past naar mijn aanvoelen niet zo erg bij de tienjarige hanna. dat de schuingedrukte fragmenten op die manier geschreven zijn, stoort niet, maar dezelfde stijl duikt voor mij iets te veel op in het verhaal, en dat zorgt bij mij voor een "breuk" waardoor ik me niet volledig kon identificeren met hanna...
aan de andere kant was het erg aangrijpend, en zoals ik zei 'veel te herkenbaar'. het gebeurt alle dagen en dat is schrijnend...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2006, 18:31

En het verslag van Elvira staat er ook op

http://www.leestafel.info/johanna-nilsson

Ongeloof als je dit allemaal leest, dat pesten zo ver kan gaan en zulke vreselijke effecten heeft!

Bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten