Hermann Hesse - Gertrud

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Hermann Hesse - Gertrud

Berichtdoor Roel » 23 Aug 2006, 20:17

Derde roman van Hesse uit 1910.
In deze roman staat de muziek centraal. Natuurlijk is de liefde ook weer van de partij.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/hermann-hesse

Roel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Aug 2006, 20:52

Ik plaats je verslag morgen op de site rotor.
Heb je dit boek in het Nederlands gelezen?
Je maakt me altijd zo onrustig met dit soort verslagen, is niet vervelend bedoeld, maar ik wil het dan ook lezen én dr Faustus omdat dit verhaal me aantrekt en om te kunnen vergelijken. of het klopt wat je zegt over die inspiratie en eventueel een discussie daarover hebben..

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 23 Aug 2006, 21:49

Waarvoor dank.
Nee, in het Duits.

Dan neem ik aan dat ik niet de enige ben die je onrustig maakt, dan moet Marjo de veellezer wel een storm van ongeduld veroorzaken!

Die laatste zin begrijp ik niet?
Kun je dat verduidelijken.

Bernadet schreef:Ik plaats je verslag morgen op de site rotor.
Heb je dit boek in het Nederlands gelezen?
Je maakt me altijd zo onrustig met dit soort verslagen, is niet vervelend bedoeld, maar ik wil het dan ook lezen én dr Faustus omdat dit verhaal me aantrekt en om te kunnen vergelijken. of het klopt wat je zegt over die inspiratie en eventueel een discussie daarover hebben..

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Aug 2006, 22:00

Mijn kop dr'af als Hesse zich voor deze roman niet heeft laten inspireren door Doctor Faustus van Thomas Mann.


Ik zou dan willen weten of inderdaad die vergelijking te trekken is, dat bedoel ik rotor.
En daarna eventueel een discussie daarover hebben.

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 24 Aug 2006, 11:07

Ik kan hiervoor aanvoeren dat Herman Hesse niet alleen een grote bewondering voor Thomas Mann had, maar zij waren ook vrienden; getuige de uitgebreide correspondentie die ook gepubliceerd is.
Hesse heeft volgens mij Thomas Mann de laatste romantische tovenaar genoemd.
Thomans Mann heeft volgens mij een andere draai aan zijn verhaal willen geven, door die duivel te introduceren. Daar is bij Hesse geen sprake van. Mann heeft het verhaal daardoor naar een hoger niveau willen tillen.
Voor Mann is Doctor Faustus een verhaal dat zich op de grens van de moderne tijd bevindt. Mann was een ouderwetse schrijver, die stevig in de traditie van de klassieke roman wortelde; ook te zien aan zijn verouderd taalgebruik, bv in De Toverberg. Volgens mij is Doctor Faustus Mann's poging om een moderne roman te schrijven.


Bernadet schreef:
Mijn kop dr'af als Hesse zich voor deze roman niet heeft laten inspireren door Doctor Faustus van Thomas Mann.


Ik zou dan willen weten of inderdaad die vergelijking te trekken is, dat bedoel ik rotor.
En daarna eventueel een discussie daarover hebben.

Bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten