Gerbrand Bakker - Perenbomen bloeien wit (13+)
Gerbrand Bakker - Perenbomen bloeien wit (13+)
Toevallig kwam ik aan dit jeugdboek van Gerbrand Bakker, een vriendin kocht het in de bibliotheek.
Persoonlijk heb ik het gevoel dat dit boek de opmaat is voor de debuutroman 'Boven is het stil'.
Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/gerbrand-bakker-13-15-jr
Bernadet
Persoonlijk heb ik het gevoel dat dit boek de opmaat is voor de debuutroman 'Boven is het stil'.
Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/gerbrand-bakker-13-15-jr
Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 05 Feb 2011, 16:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Prachtig boek!
Ontroerend mooi, fijntjes, to the point en subtiel geschreven.
Knap staaltje vertelkunst, van een hoogstaand literair niveau.
Heeft deze schrijver nog nooit een prijs ontvangen, of is hij nog nooit genomineerd geweest voor een kinderliteratuurprijs?
Ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Net als zijn debuut voor volwassenen: Boven is het stil. Kijk er al naar uit om dat boek te gaan lezen.
groetjes, irene
Ontroerend mooi, fijntjes, to the point en subtiel geschreven.
Knap staaltje vertelkunst, van een hoogstaand literair niveau.
Heeft deze schrijver nog nooit een prijs ontvangen, of is hij nog nooit genomineerd geweest voor een kinderliteratuurprijs?
Ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Net als zijn debuut voor volwassenen: Boven is het stil. Kijk er al naar uit om dat boek te gaan lezen.
groetjes, irene
Ja mooi is het hè irene.
Sommige elementen kom je weer tegen in 'Boven is het stil' maar dit is net wat jij zegt een subtiel geschreven boek.
Je zag de kinderen spelen en het verhaal dat ze naar 'het buitenand' gingen vond ik ook zo mooi. Het heeft heel fijne humor, is mooi geschreven en het is ontroerend, wat wil je nog meer!
Bernadet
Sommige elementen kom je weer tegen in 'Boven is het stil' maar dit is net wat jij zegt een subtiel geschreven boek.
Je zag de kinderen spelen en het verhaal dat ze naar 'het buitenand' gingen vond ik ook zo mooi. Het heeft heel fijne humor, is mooi geschreven en het is ontroerend, wat wil je nog meer!
Bernadet
Je kan hier allerlei informatie vinden irene over Gerbrand Bakker (biografie en boeken)
http://gerbrandsdingetje.nl/Over.aspx
bernadet
http://gerbrandsdingetje.nl/Over.aspx
bernadet
lees marjo's verslag, klik hier http://www.leestafel.info/gerbr-bakker
Ik sta een beetje verbaasd dat je het een streekroman noemt.
Voor mij is een streekroman toch wat anders.
Dat gaat meestal over bepaalde boerenfamilies arm en rijk, streng gelovig en/of hard werkend op het land, rijke boerenzoon valt op arme boerendochter enz enz..
Bedoel jij met streekroman dat het zich in een bepaald gebied afspeelt?
Bernadet
Ik sta een beetje verbaasd dat je het een streekroman noemt.
Voor mij is een streekroman toch wat anders.
Dat gaat meestal over bepaalde boerenfamilies arm en rijk, streng gelovig en/of hard werkend op het land, rijke boerenzoon valt op arme boerendochter enz enz..
Bedoel jij met streekroman dat het zich in een bepaald gebied afspeelt?
Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 16 Apr 2009, 11:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik weet dat Bernadet ooit een 'definitie' van de streekroman opgeduikeld had. Ik dacht die te vinden bij Siebelinks 'knielen op.."maar ik heb nog niks gevonden..
Ik vond het sfeertje die richting in komen, maar ik wil best mijn ongelijk bekennen hoor, dat maakt voor de beleving van het boek niets uit.
Ik vond het sfeertje die richting in komen, maar ik wil best mijn ongelijk bekennen hoor, dat maakt voor de beleving van het boek niets uit.
het stond bij literair nederland maar als ik die 'defenitie'aanklik krijg ik een foutmelding.
Pff krijg het nog benauwd van die discussie over Siebelinks boek bij literair nederland, wat was dat fél!
Hier staat de discussie van leestafel viewtopic.php?t=1050
Bernadet
die echt, absoluut niet wéér in discussie gaat over Siebelinks boek.
Pff krijg het nog benauwd van die discussie over Siebelinks boek bij literair nederland, wat was dat fél!
Hier staat de discussie van leestafel viewtopic.php?t=1050
Bernadet
die echt, absoluut niet wéér in discussie gaat over Siebelinks boek.
www.groene.nl/1998/11/xs_streekroman.html
Of Wikipedia:
Een streekroman is een roman die vooral handelt over het leven in een bepaalde landstreek, met name op het platteland. Hierbij komt, naast de belevenissen van de hoofdpersonen, vooral de traditionele levenswijze in die landstreek aan de orde, waardoor deze streek zich onderscheidt van andere landstreken. Het zijn veelal dikke, makkelijk leesbare, boeken.
Als je hier op af gaat heeft de streekroman een negatieve klank, zou het van mindere kwaliteit zijn. Dat vind ik eigenlijk helemaal niet. In mijn ogen is het een genre, en bestaan er binnen dat genre goede en mindere boeken.
Misschien valt het boek van Bakker niet in deze categorie, maar het zweemde in die richting.
Je mag het uit het verslag halen als je dat wilt hoor, Bernadet!
Of Wikipedia:
Een streekroman is een roman die vooral handelt over het leven in een bepaalde landstreek, met name op het platteland. Hierbij komt, naast de belevenissen van de hoofdpersonen, vooral de traditionele levenswijze in die landstreek aan de orde, waardoor deze streek zich onderscheidt van andere landstreken. Het zijn veelal dikke, makkelijk leesbare, boeken.
Als je hier op af gaat heeft de streekroman een negatieve klank, zou het van mindere kwaliteit zijn. Dat vind ik eigenlijk helemaal niet. In mijn ogen is het een genre, en bestaan er binnen dat genre goede en mindere boeken.
Misschien valt het boek van Bakker niet in deze categorie, maar het zweemde in die richting.
Je mag het uit het verslag halen als je dat wilt hoor, Bernadet!
Een streekroman heeft sowieso een negatieve klank, net als bouquetreeks of zo. Het is geen literatuuuuuuuur.
Onzin natuurlijk, als iemand er plezier aan beleeft dan is het goed.
Ik heb vroeger veel streekromans en romannetjes met plezier gelezen en ineens had ik er genoeg van.
Weet nog zelfs waar dat gebeurde, (dat genoeg krijgen) bij m'n tante waar ik logeerde.
Bernadet
Onzin natuurlijk, als iemand er plezier aan beleeft dan is het goed.
Ik heb vroeger veel streekromans en romannetjes met plezier gelezen en ineens had ik er genoeg van.
Weet nog zelfs waar dat gebeurde, (dat genoeg krijgen) bij m'n tante waar ik logeerde.
Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 06 Aug 2006, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gek er blijft bij al die linken toch een negatieve ondertoon klinken.
Maar het is wel erg leuk om te lezen. vooral het laatste stukje van 'De groene'
Maar dan gaat het opeens over een huwelijk via contactadvertenties, een rijkeluiszoontje dat een seksmaniak blijkt te zijn, over pikant ondergoed dat hij bij een postorderbedrijf voor zijn vrouwtje bestelt, en je snapt er niks meer van. Speelt de roman toch in het heden?
Bernadet
Maar het is wel erg leuk om te lezen. vooral het laatste stukje van 'De groene'
Maar dan gaat het opeens over een huwelijk via contactadvertenties, een rijkeluiszoontje dat een seksmaniak blijkt te zijn, over pikant ondergoed dat hij bij een postorderbedrijf voor zijn vrouwtje bestelt, en je snapt er niks meer van. Speelt de roman toch in het heden?
Bernadet
ik zit te denken zou het zo zijn dat vroeger toch inderdaad meer een buurt, een gemeenschap bestond. Dat daarom deze boeken ook zo graag gelezen werden vanwege de herkenbaarheid. (dit naar aanleiding van janna's link)
Je had ook katholieke en openbare bibliotheken en katholieke winkels enz.
Het leefde toen veel meer in het echt ook denk ik.
Bernadet
Je had ook katholieke en openbare bibliotheken en katholieke winkels enz.
Het leefde toen veel meer in het echt ook denk ik.
Bernadet
Er worden helaas nauwelijks moderne schrijvers/titels genoemd. Die ene over Boedapest, die lijkt me geen steekroman toch?
Iemand zegt dat er nog wel geschreven worden..nou ja, door Gerbrand Bakker dan..dat boek speelt toch ergens in de Betuwe? Van "boven is het stil" kan ik het me niet herinneren of je een streek zou kunnen vinden. Maar dan heb je behalve streekromans ook stadsromans?
Hier komen we niet uit..
Iemand zegt dat er nog wel geschreven worden..nou ja, door Gerbrand Bakker dan..dat boek speelt toch ergens in de Betuwe? Van "boven is het stil" kan ik het me niet herinneren of je een streek zou kunnen vinden. Maar dan heb je behalve streekromans ook stadsromans?
Hier komen we niet uit..
ik vond deze definitie van streekroman:
en dit is de site met een schat aan informatie:
http://users.raketnet.nl/m.van.elburg/fil_s.htm#Subject
Groetjes. Tiba.
Streekroman
Het episch genre waarbij de gebeurtenissen zich afspelen in een landelijke omgeving. Vaak dienen gebruik van dialect of een dialectisch getint Nederlands, evenals beschrijving van folkloristische eigenaardigheden om de couleur locale te versterken.
en dit is de site met een schat aan informatie:
http://users.raketnet.nl/m.van.elburg/fil_s.htm#Subject
Groetjes. Tiba.
Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”