Rascha Peper - Een Spaans hondje

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Rascha Peper - Een Spaans hondje

Berichtdoor elviratoverspin » 12 Jul 2006, 16:15

ik ben zwaar fan aan het worden van deze schrijfster! dit is een heel ontspannend boek, met erg grappige stukken en knap getekende personages. Drie broers na de dood van hun moeder...

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/rascha-peper

Elviratoverspin

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2006, 16:44

Ik ken dit boek niet, terwijl ik dacht dat ik het gelezen had.
Het gaat wel weer erg kriebelen als ik je verslag lees Elvira.

Misschien toch maar weer eens naar de bieb.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Jul 2006, 18:43

Ik vond deze niet zo goed, te vergezocht geloof ik.
Die broer die zich in Spanje verstopt vond ik aardig maar de andere personen niet.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 12 Jul 2006, 19:40

ik vind die felix juist geweldig neergezet: spits, geestig, menselijk, geloofwaardig. ik vond het leuk om eens een personage met gilles de la tourette tegen te komen die op die manier wordt neergezet. hij is véél meer dan zijn syndroom en dat vind ik nu juist zo mooi. ik vond vic iets te veel in zichzelf gekeerd denk ik...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 26 Jul 2006, 09:23

Ik vond het onderwerp van het Spaans hondje boeiend, ook uitwerking, maar net niet groots genoeg om er een zeer goede roman van te maken. Ik bleef toch met een gevoel van teleurstelling zitten, dat Peper niet het verder heeft durven uitdiepen.
Trouwens Peper zit na haar novelle weer op de goeie weg. In nrc stond pas te lezen dat ze al een jaar bezig is met de research voor een roman over een 17de eeuwse Nederlandse verzamelaar van rariteiten. Daar kijk ik enorm naar uit, want de vieze smaak achtergelaten door de zwaar teleurstellende roman Wie scheep gaat zit nog steeds in mij mond.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 26 Jul 2006, 10:02

vond je die zo teleurstellend? ik vond die toch echt mooi. wat vond je er precies teleurstellend aan?
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2006, 10:10

Ik vond 'Wie scheep gaat' ook niet geweldig. In feite haar slechtste boek.
Alles zo vaag en onafgemaakt. Nu is dat wel iets voor Peper maar dit keer ging ze net iets te ver in het vage.

bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 26 Jul 2006, 14:19

Hallo Elvira,

Ik mistte de vervreemding in Wie scheep gaat. Het was me wat te toegankelijk, te populair en mistte daardoor broodnodige diepgang. Vooral het neerzetten van de pubers vond ik veel te clichématig en het allerbelangrijkste de dood van persoon waar het verhaal omdraait, had over een mistige sluier over het boek moeten leggen, maar de dood van deze persoon laat de personages ijskoud en mij als lezer ook.

elviratoverspin schreef:vond je die zo teleurstellend? ik vond die toch echt mooi. wat vond je er precies teleurstellend aan?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2006, 07:38

maar de dood van deze persoon laat de personages ijskoud


ja dat bedoelde ik met het vage. Ik begreep al helemaal niet het verhaal in Amerika, met dat vreemde stel dat maar in dat huis bleef wonen.
Wat voor functie hadden die?

Bernadet

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 18 Okt 2006, 17:37

Ik heb dit boek gisteren uitgelezen en vond het een teleurstelling. Ik vond het een saai verhaal, die niet tot zijn recht komt.
Ik heb me rot geergerd aan Felix en zijn tikken.
Mijn website over bookcrossing
http://www.bi-sa.nl/

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 19 Okt 2006, 20:42

Hallo Bianca,

Nee, saai vond het zeker niet, het heeft mee absoluut geboeid. Het verhaal staat me niet meer zo bij. Alleen die zandsculpturen en die mensen in het café. Ik weet niet eens meer dat er een personage Felix in voorkomt, die de symptomen van Gilles de la Tourette heeft?

bianca schreef:Ik heb dit boek gisteren uitgelezen en vond het een teleurstelling. Ik vond het een saai verhaal, die niet tot zijn recht komt.
Ik heb me rot geergerd aan Felix en zijn tikken.

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 20 Okt 2006, 16:41

Felix is een van de broers, hoe aandoening heet die hij heeft weet ik niet.
Maar als hij zijn medicijnen niet in neemt, dan heeft hij zijn lichaam niet onder controle en zegt verschrikkelijke dingen.
Mijn website over bookcrossing

http://www.bi-sa.nl/

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 08 Mei 2008, 16:46

Wat een prachtig beschreven verhaal. Meeslepend, spannend en een geweldig eindigend plot. De bijzondere onderlinge relatie tussen de broers komt werkelijk goed uit de verf, en wat is Pleuntje, de vriendin van Felix, een supermeid. Ik heb werkelijk waar enorm genoten van dit boek en met een hele diepe zucht dichtgeslagen, me afvragend: hebben we soms dit allemaal eens niet, je lekker een tijdje laten "verdwijnen" in de vergetelheid? Op naar een volgend boek van Peper: wat kan die schrijven zeg!

groetjes, irene


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten