Maarten 't Hart - De zonnewijzer

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Maarten 't Hart - De zonnewijzer

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2004, 16:04

Het boek wordt zowel roman als thriller genoemd en is het vervolg op De kroongetuige hoewel het heel goed apart gelezen kan worden.
Het is een ontspannend en bij tijden hilarisch verhaal.

Roos Berczy de vriendin van Leonie Kuyper is overleden aan een zonnesteek.
Leonie erft alles van Roos mits ze voor de katten van Roos zorgt. De notaris dringt er op aan dat Leonie in de flat van Roos gaat wonen zodat er zo weinig mogelijk voor de katten veranderd.
Lees verder:

http://www.leestafel.info/maarten-t-hart

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 15:35, 4 keer totaal gewijzigd.

Gast

Berichtdoor Gast » 21 Aug 2004, 20:33

Hallo Bernadet, ik vond de Zonnewijzer een heel mooi boek. Het was mijn 1e boek van Maarten 't Hart en heb daarna meer van hem gekocht.
Ook ben ik door de Zonnewijzer (toch spannend) weer met thrillers begonnen.
Groetjes
Gery

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Aug 2004, 09:26

Ja leuk boek he. Ik was eigenlijk verrast door de humor!
En inderdaad was het spannend maar niet eng, zenuwslopend spannend.
Het was ook mijn eerste boek van Van 't Hart en ga er zeker meer lezen. Lizzy is volgens mij ook een liefhebber van zijn boeken.
Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Aug 2004, 17:47

Duitse tv verfilmt boek Maarten ’t Hart

De Duitse publieke televisiezender ZDF verfilmt een roman van Maarten ’t Hart. De opnames voor de verfilming van De zonnewijzer zullen in de Noord-Duitse steden Flensburg en Hamburg plaatsvinden. Het is de eerste keer dat een boek van ’t Hart in Duitsland wordt verfilmd.
Het was hoofdrolspeelster Mariele Millowitsch zelf die met het idee voor de verfilming kwam. Nadat de populaire Duitse actrice het boek had gelezen, raakte ze direct enthousiast. Het kostte volgens haar nog wel wat moeite om ’t Hart te overtuigen de rechten voor de verfilming te verkopen.

De roman uit 2002 was een vervolg op De kroongetuige. Millowitsch speelt in de ‘krimikomedie’ de hoofdpersoon Leonie Kuyper, die nadat haar beste vriendin Roos aan een zonnesteek overlijdt, in haar huid kruipt. Ze doet dat omdat ze Roos heeft beloofd voor de katten te zorgen.

Het is de vierde roman van ’t Hart die wordt verfilmd. Regisseur Ate de Jong verfilmde in 1981 Een vlucht regenwulpen en in 1989 bracht de Zweed Jon Lindstrom De kroongetuige naar het witte doek. Producent Rob Houwer is op dit moment bezig met een verfilming van Het woeden der gehele wereld.

(Bron: ANP 3-8-2004)
Laatst gewijzigd door Dettie op 25 Aug 2004, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 24 Aug 2004, 22:17

"Het woeden der gehele wereld" is erg mooi, grappig en ook spannend. Ja, ik ben een grote fan van 't Hart. "De zonnewijzer" heb ik nog niet maar dat is een kwestie van tijd.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 25 Aug 2004, 15:16

Hallo allemaal,
Ik heb bijna al zijn boeken tot een paar jaar terug (op essay bundels na) gelezen. Ik heb het altijd schitterend geschreven verhalen gevonden. Meerdere boeken ook meerdere malen herlezen. Alleen een jaartje of wat terug was 't Hart door zijn stof heen en begon hij zich te herhalen. Dat hij trouwens zelf al aangekondigd. Het woeden der gehele wereld was ook deels een herhalingsoefening en vond ik duidelijk minder. De laatste sterke roman van het 't Hart was voor mij Onder de Korenmaat. Nee, de boeken van de laatste jaren kunnen niet tippen aan Een vlucht regenwulpen, De droomkoningin, De Jacobsladder en de De steile helling om er maar een paar te noemen. Zijn korte verhalen bundels zijn ook zeer de moeite waard, zoals Mamoet op zondag.
Nee, nieuw werk (er is net weer een roman uit, waarover in de krant te lezen staat dat hij dit verhaal ook al weer heeft overgenomen uit een eerder voor de Bijenkorf geschreven novelle) van 't Hart ga ik niet meer kopen, ik koester mijn meter 't Hart op de boekenplank.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2004, 15:39

Voor mij was De Zonnewijzer mijn eerste kennismaking met Van 't Hart en ik was aangenaam verrast. Vond het spannend en humoristisch geschreven. Ik ga zeker meer van hem lezen.
Ik kan dus geen inhoudelijke reactie geven op wat jij zegt. Misschien Lizzy?

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 27 Apr 2008, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 25 Aug 2004, 22:41

Herhaling is niet altijd slecht, denk ik. "Het woeden" is na "Onder de korenmaat" geschreven. Het lijkt andersom maar voor mij is het "Woeden" beter dan "Onder de korenmaat". Zijn essays heb ik ook gelezen en vind ik zeer scherp. Ook zijn belezenheid is voor mij zeer bewonderingswaardig. Vooral omdat hij daar zo boeiend over schrijven kan. Ook de twee autobiografiën zijn zeer de moeite waard. Voor mij, maar dat is natuurlijk niet objectief, Bernadet, is Maarten 't Hart nog steeds de moeite waard.

Wouter
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 Jul 2004, 20:30
Locatie: Groningen
Contact:

Berichtdoor Wouter » 25 Aug 2004, 22:51

O, o, o. Ik lees hier verrast een topic over 'De zonnewijzer' van Maarten 't Hart. Mijns inziens één van zijn slechtste boeken. Later zal ik hier uitgebreid op in gaan.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 25 Aug 2004, 23:26

Hallo Lizzy,
Als je bijna het hele roman-en korte verhalen oeuvre zoals ik van 't Hart gelezen heb, wil je niet weer hetzelfde lezen. Maar voor mensen die 't Hart nog nooit gelezen hebben, geldt die herhaling niet en is alles fris. Maar ik blijf erbij, hij is ook in het schrijven achteruit gehold.
Waarom vond je "Onder de korenmaat" minder dan "Woeden...? Ik vond persoonlijk Onder de korenmaat een beter doortimmerd verhaal met een strakke structuur. En in Woeden vond ik de sfeer van de vroegere 't Hart minder terug.
Ja, de essays ben ik nog niet aan begonnen. Heb jij ook zijn studie over ratten gelezen, die schijnt hoogst amusant te zijn?

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 25 Aug 2004, 23:30

Hallo Bernadet,
ik raad je zeker Een vlucht regenwulpen aan, een boek dat ik al 4 maal gelezen heb en dat ik iedere keer weer uit het schap trek om het te herlezen. Het is niet kapot te krijgen. En de mooiste roman over het hollandse winterlandschap is De steile helling. Je voelt de kou en ziet de schaatsters over het ijs vliegen, daarnaast is het ook heel spannend. Maar ik verraad niet de plot.

Wouter
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 Jul 2004, 20:30
Locatie: Groningen
Contact:

Berichtdoor Wouter » 25 Aug 2004, 23:34

Goed, ik wordt uitgenodigd door het enthousiamse van Roel. 't Hart is een prima schrijver, met vaak heldere dialogen, intelligente observaties en een doordachte visie op muziek- en kunstwetenschappen. Maar waar het voor mij bij hem aan schort is zijn gevoel voor continuïteit. Hij weet een schitterend verhaal af te leveren maar kan dit in het geheel ontkrachten door daarna een stukje flutproza af te leveren. Hij fulmineert tegen bouquetreeksen, maar soms begin ik in zijn teksten bijna hetzelfde gevoel te herkennen. Dat gevoel was voornamelijk aanwezig bij het lezen van 'De vlieger', één van de meest slechte Nederlandstalige romans ooit uitgegeven, mijns inziens. Ik heb het hoog op met 't Hart, maar anderzijds ook niet. Hij weet zichzelf op een of andere manier niet in toom te houden en denkt dan beter te zijn dan dat hij is.

Het is dus een rare situatie. Zo zeer ik hem waardeer, zo zeer keur ik hem ook af. 'De zonnewijzer' is, zoals al eerder vermeld, een voorbeeld van een roman die ik zeer slecht vond. 'Het woeden der gehele wereld' vond ik zeer goed en 'De Jacobsladder' en 'De aansprekers' subliem.

Wouter

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 26 Aug 2004, 02:26

Hoi Wouter,

Ik heb Maarten 't Hart niet gelezen, maar volg de discussie wel.
Wat me benieuwt: wat is er nu zo slecht aan "zonnewijzer"? Ik lees hier immers tegengestelde opinies en dat is altijd interessant.

Groetjes. Tiba.

Wouter
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 Jul 2004, 20:30
Locatie: Groningen
Contact:

Berichtdoor Wouter » 26 Aug 2004, 11:29

De zonnewijzer is bij lange na niet het beste boek van ’t Hart, eerder het slechtste. Zijn gekunstelde dialogen zijn omgekeerd evenredig aan de schitterende dialogen uit eerder werk. Je ziet dat zodra hij naar de werkelijkheid zijn personages gaan leven, maar fictieve gesprekken zijn houterig. Bovendien maakt hij zich ook schuldig aan opvallend veel herhaling van woorden zoals bijvoorbeeld het barbarisme 'knowhow' en de tijdsbepaling 'indertijd'. Dat komt de stijl niet ten goede. Behalve deze herhaling gebruikt hij vrij veel lelijke vernieuwende woorden, heeft iemand ooit van 'de mensen 'queuden' voor mij uit' gehoord? Al met al is het niet wat ik van Maarten 't Hart gewend bent. 'De vlieger' vond ik, zoals ik al eerder zei, een aanfluiting, en hij vertegenwoordigt met 'De zonnewijzer' ook niet een roman in de kracht van zijn befaamde werken.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 26 Aug 2004, 13:26

Oké Wouter,
nu begrijp ik je mening beter.

Groetjes. Tiba.

Gast

Berichtdoor Gast » 27 Aug 2004, 16:28

Hoi allemaal............met name Bernadet, Roel en Tiba.
Wat een leuke reacties van jullie. Het verhaal van Bernadet wat ze zoal door de Leestafel leert. Zelfs in het eventjes dat ik nu "meedraai"heb ik dat ook al. Net in de bieb In de Dapperstraat opgehaald. En Roel, leuk met je billen bloot, zo zie/lees ik iets meer van je! Toch heel veel dezelfde gedachte over het lezen van een boek (ook heel vroeger Een vlucht regenwulpen en Floortje Bloem gelezen - super vond ik het). En Tiba over de russische literatuur. Heb hier ook verschillende van thuis staan. Wordt steeds gezellig op dit forum.............
Het fijnste is om ieder in zijn eigen waarde te laten.............en dat doen jullie!
Groetjes
Gery

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2008, 18:23

Hebben ondertussen meer mensen dit boek gelezen? En zo ja wat vonden jullie er van?

Dettie
(die met de grote forumschoonmaak bezig is)

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Apr 2008, 22:58

Nou, dat is te merken, grote schoonmaak!! Je zet mij ook aan het werk.. (niet erg hoor)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2008, 23:02

Ja dat krijg je als jij degene bent die de meeste boekverslagen maakt!

Maar het geeft wel een lekker gevoel alles eens opschonen.

Dettie

Guillaumemarkey
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 Jan 2012, 22:05

Re: De zonnewijzer - Maarten 't Hart

Berichtdoor Guillaumemarkey » 20 Jan 2012, 22:14

Hallo iedereen,

Ik heb onlangs het boek 'De Kroongetuige' gelezen. Dit was een heel mooi boek met spannende elementen in.
Het mooie aan het verhaal is dat je op geen enkel moment weet wanneer het boek afgelopen is, omdat er altijd nieuwe elementen opduiken die een invloed kunnen hebben op het verhaal.
In het geheel is het dus best een mooi boek, volgen jullie mij in mijn mening?

Bedankt
Guillaume

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De zonnewijzer - Maarten 't Hart

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2012, 10:40

Hallo Guillaume,

Zelf heb ik De Kroongetuige niet gelezen, alleen De zonnewijzer dus ik kan geen antwoord geven op jouw vraag.
Misschien dat iemand anders van Leestafel het wel gelezen heeft.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: De zonnewijzer - Maarten 't Hart

Berichtdoor Annemarie » 21 Jan 2012, 11:28

De Kroongetuige heb ik vroeger gelezen voor school en het daarna nog meerdere malen herlezen. Ik ben het helemaal met je eens Guillaume, het is een goed boek.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten