Antonia Arslan - Het huis met de leeuweriken

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25854
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Antonia Arslan - Het huis met de leeuweriken

Berichtdoor Marjo » 27 Mei 2006, 15:46

Heftig..ik wist niets van deze genocide, die blijkbaar door de Turken betwist wordt. De schrijfster is van Armeense afkomst, dus beschrijft natuurlijk haar kant van de zaak. Ook de geschiedschrijvers zijn het niet eens..
Wat is er nu eigenlijk precies gebeurd?

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/antonia-arslan

Marjo

Gast

Berichtdoor Gast » 27 Mei 2006, 22:53

Louis de Bernieres beschrijft in Vogels zonder vleugels ook de periode van rond 1915 op de Balkan, de volksverhuizingen onder Turken, Grieken, Christenen en de volkerenmoord van de Armeniers die in dat gebied heeft plaatsgevonden.

Marjo
Berichten: 25854
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Mei 2006, 00:11

Meen je dat nou? Ik ben in dat boek niet ver gekomen, ik vond het zo saai..ik zou het dus nog eens moeten proberen!

Gast

Berichtdoor Gast » 28 Mei 2006, 00:29

Het duurde bij mij ook even voor ik in het verhaal zat, maar uiteindelijk vond ik toch wel een lekker boek om te lezen, vooral omdat het een periode en gebied beschrijft waar ik niet zo heel erg veel vanaf wist.

Overigens heeft Ismael Kadare (Albanese schrijver) ook boeken over Albanie geschreven, zoals Het donkere jaar en De feestcommissie.
In Het donkere jaar is de heerschappij over het verse koningrijk Albanie in 1913 de inzet van de strijd tussen de Europese grootmachten en Servie. Kadare beschrijft dit door middel van ooggetuigen, verslagen en sfeerbeschrijvingen.
In De feestcommissie (bundel korte verhalen die zich afspelen op de Balkan en met name in en over Albanie) vond ik taalgebruik prachtig. Soort treurige realistische versie van 1001-nacht.

Marjo
Berichten: 25854
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Mei 2006, 00:41

Niets tegen Kadare, maar Albanie is niet Armenie.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 28 Mei 2006, 09:42

Ik begrijp dat het over de genocide van de Armeniërs door de Turken gaat. Er zijn toen 1.500.000 slachtoffers gevallen, dus is het heel erg, dat wij daar niks over gehoord hebben en er nog steeds niet over gesproken wordt. Een mooi boek over dit onderwerp is "Het sprookje van de laatste gedachte" van Edgar Hilsenrath.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Mei 2006, 11:53

Er is toch onlangs heel wat heisa geweest omdat de Turkse schrijver Ohran Pamuk het aandurfde de genocide op de Armeniërs aan de kaak te stellen. Het was taboe erover te praten (werd in alle talen verzwegen) en hij werd aangeklaagd.
Hier een link:
http://www.elsevier.nl/nieuws/cultuur_e ... index.html

Groetjes. Tiba.

Gast

Berichtdoor Gast » 28 Mei 2006, 15:01

Niets tegen Kadare, maar Albanie is niet Armenie.


Suf van mij. In Vogels zonder vleugels gaat het overigens wel om Armeniers.

Marjo
Berichten: 25854
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Mei 2006, 17:27

Toegegeven, het begint pas voor mij te leven nu ik het boek van Arslan gelezen heb. Ik weet wel dat er heisa was rondom Pamuk, dat hij iets uitsprak wat niet mocht, maar het fijne heb ik er nooit van nagezocht.
En ook pas nu ben ik via Wikipedia op allerlei info gestuit. Het blijft nog steeds een periode waarvan de waarheid niet bekend is (ooit zal worden?) Arslan is natuurlijk als Armeense ook partijdig.

Tresoula
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 Jul 2004, 22:36

Berichtdoor Tresoula » 03 Feb 2007, 14:55

Sorry, Vogels zonder vleugels gaat niet over Armeniërs, maar over de Ottomaanse Grieken, evenals in het boek Verloren Naam van Thea Halo, Joden en Armeniërs worden zijdelings genoemd, maar daar gaat het verhaal niet over. Een heel mooi boek over de Armeniers is van Franz Werfel De 40 dagen van de Musa Dach.
Groetjes


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten