Xinran - Hemelvlucht

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Xinran - Hemelvlucht

Berichtdoor Dettie » 26 Mei 2006, 12:30

China, 1958.
Shu Wen en haar man Kejun zijn jonge, idealistische studenten. Enthousiast over de beloftes van het communisme, gaat Kejun het leger in als arts. Nog geen paar maanden later krijgt Shu Wen (dermatologe) te horen dat haar man in actie is omgekomen in Tibet. Ze weigert de vage berichten te geloven en voegt zich bij het leger om zo zelf Kejun te kunnen zoeken


lees verder... klik hier http://www.leestafel.info/xinran


bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 Mei 2009, 13:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Mei 2006, 12:59

En dat heb je toch uitgelezen? Ik zou het denk ik al snel dichtgeslagen hebben..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Mei 2006, 14:13

Ja toch uitgelezen. Ik doe mee aan de ABC-challenge wat inhoudt dat je schrijvers leest die je nog niet kent en dan het hele alfabet afwerken. Een schrijver waarvan de achternaam met een X begint had ik nog niet en ik vind dat je dan wel het hele boek gelezen moet hebben, anders wordt het wel érg makkelijk zo'n challenge.
(Gunstige bijkomstigheid is dat we debutanten lezen!)

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Mei 2006, 15:49

Wacht even.. ABC-challenge???? Vertel eens meer?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Mei 2006, 16:59

Bij bookcrossing zijn we met een stel begonnen aan een ABC challenge.

Diverse bookcrossers lezen dus boeken waarvan de achternaam met A B C D t/m Z begint. Sommigen doen de voornaam. Elke maand nemen we even contact met elkaar op om te kijken hoe de stand is.
Het merendeel van de titels is van tevoren opgegeven (elke bookcrosser geeft titels op die zij zelf gaan lezen) tenzij je nog even niets weet bij ene bepaalde letter.
Ik doe mee om zo eindelijk eens de boeken te gaan lezen die hier al tijden liggen te wachten om gelezen te worden.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Mei 2006, 18:55

Hoelang ben je daar al aan bezig? En ik neem aan dat je zelf ook boeken ingebracht hebt..welke dan?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Mei 2006, 20:20

Ik ben er vanaf 1 januari mee bezig. En ieder heeft zijn eigen lijst, dus je brengt geen boeken in.
Mijn lijst is:
A Amiry, Souad - Sharon en mijn schoonmoeder **
B Bakker, Gerbrand - Boven is het stil ***
C Coltof Ber - Terug naar Nieuw Korendam **
D Dostojevski, Fjodor - De speler
E
F Franzen, De correcties ***
G Gavalda Anna - Samen ben je minder alleen BC Ringboek ***
H Homerus - Ilias (oef)
I
J Jonge, Joke de - Nu ben ik hier ***
K Kipling, Rudyard - Kim
L Leuwsha, Tessa - De Parbo-blues ***
M Malladi, Amulya - Het Mango seizoen ringboek **
N Nieuwenhuis, Stephan - Ik ben omringd door debielen en ik voel me goed***
O Overeem, Vincent - Novembermeisjes **
P Potok, Chaim - De uitverkoren
Q
R
S Arie Storm - De X-files van de literatuur ringboek *
T Tolkien - De smid van Groot Wolding BC boek
U Umbgrove, Arthur - Midden op de weg, zo hard mogelijk ***
V Veronesi, Sandro - In de ban van mijn vader
W Wojnowitsj, Wladimir - Twee vrienden
X Xinran - Hemelvlucht ringboek**
Y
Z Zwagerman, Joost - De buitenvrouw***

de sterretjes erachter zijn mijn beoordelingen over het boek. 4 sterren betekent een superboek, 1 ster betekent dat ik het niet veel vond. Waar geen sterretjes achter staan heb ik nog niet gelezen.

Je mag het hele jaar over deze challenge doen wat voor sommige bookcrossers een hele opgave is want die lezen normaalgesproken geen 26 boeken in één jaar. Andere bookcrossers zijn al bijna klaar.
Het leuke is dat je met 'moeilijke' letters boeken uitwisselt of boek afraad.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 26 Mei 2006, 22:28

Heel leuk is dit!
Ook omdat er alweer namen en boeken op het lijstje staan die ik niet ken.

Systeem van sterretjes (of kruisjes) deed ik ook toen ik begon te lezen. Heel leuk om dat lijstje na zoveel jaren opnieuw terug te vinden. Ik heb nu soms geen idee meer waarom ik zoveel of zo weinig gaf!
Geef je soms ook een vijf? Is dat het maximum?

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Mei 2006, 15:44

Ha ha, dat je Dante er niet op hebt gezet!!
Leuk idee.. Ik begreep dat "Het merendeel van de titels is van tevoren opgegeven" betekende dat je met meerdere dezelfde boeken las, maar dat hoeft dus helemaal niet. Je mag switchen van voor of achternaam? En ieder soort boek telt mee? Zou leuk zijn om al die lijstjes te zien..

Enne, nu komt Queffelec ook nog aan de beurt dan?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Mei 2006, 19:56

Nee je mag niet switchen van voor naar achternaam. Je kiest voor iets en daar hou je je aan.
Nee ik denk niet dat Queffelec aan de beurt komt, tenminste niet De brute bruiloft. Ik ga wel eens kijken bij de bieb voor de Q.
ja ieder soort boek telt mee, SF, fictie, non-fictie enz.

Tiba we hebben afgesproken dat 4 sterren het hoogste is wat je kan geven en zo'n boek dat 4 sterren waard is heb ik nog niet gelezen.
ALS ik het nog kon lezen zou dat bijv. 'Over het water' zijn van H M van den Brink of Karakter van Bordewijk die ik 4 sterren zou geven.

Bernadet

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 27 Mei 2006, 22:23

Ik kan je Horacio Quiroga aanraden: "Verhalen van liefde, waanzin en dood". Of heb dat al gelezen?

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 28 Sep 2007, 17:12

ik heb xinran dus ook gelezen, en vond het wel een mooi boek. nu moet ik wel vertellen, dat ik uit het ook verloren was dat het een waargebeurd verhaal heet te zijn. ik heb het gelezen als een roman die waargebeurd zou kunnen zijn. in zekere zin is de kritiek van dettie dus ook wel terecht. biografische verhalen zijn in mijn ogen vaak eenzijdig. tenslotte leef je je leven vanuit jezelf met de opvattingen waar je in gelooft. ik vind dat je wel kunt opmaken uit het boek dat de ik-figuur geen flauw idee had waar de chinezen werkelijk mee bezig waren. dit is geen excuus, uiteraard: het "wir haben es nicht gewusst" kan nooit dienen om je achter te verschuilen. aan de andere kant vind ik dat je als lezer verder ook wel merkt dat er iets aan de hand was met dat leger, en dat nogal wat soldaten misschien verrast geweest zullen zijn met het minder warme welkom van de tibetanen, omdat ze geen flauw idee hadden van waar de campagne eigenlijk om draaide.
maar ik vind het een mooi verhaal, en daar heb ik het op beoordeeld. de journaliste in het begin, dié heb ik niet serieus genomen. ik heb het "verslag" weggedacht, en het gelezen als een op ware feiten gebaseerde roman. waardoor die gedachten en gevoelens me dus helemaal niet storen. en die eenzijdigheid... ik vind er weinig onnatuurlijks aan, juist omdat ik vanuit die ene hoofdpersoon lees...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Sep 2007, 17:29

Je hebt gelijk dat de ik-figuur waarschijnlijk geen flauw benul had van wat de Chinezen aan het doen waren, maar de schrijfster, zelf van Chinese afkomst, nu woonachtig in Engeland wél.
Dát was mijn kritiek. Ik vond dat ze de Chinezen erg eenzijdig en in hun voordeel 'behandelde'.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 29 Sep 2007, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 28 Sep 2007, 20:47

Ik heb het boek in het Engels gelezen (voor mijn Engelse ABC-challenge bij bookcrossing) en vond het erg mooi (hoewel ik het eind wat vergezocht vond wanneer de hoofdpersoon na 30 lange jaren toch nog iets verneemt over haar man). Ik heb het als een roman met autobiografische trekjes gelezen en vond het vooral interessant om te lezen hoe zij leeft bij de nomaden. Dat had van mij zelfs wel verder, dieper uitgewerkt mogen worden om daar meer inzicht in te krijgen. En de regio waarin het boek zich afspeelt en de omstandigheden van het Tibetaanse volk blijven actueel, dus elk sprankje informatie over de gang van zaken daar is welkom.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2007, 17:32

Ik heb het als een roman met autobiografische trekjes gelezen en vond het vooral interessant om te lezen hoe zij leeft bij de nomaden


Ja misschien had ik het ook zo moeten lezen, als roman. Maar het kwam eigenlijk door het voorwoord van de schrijfster dat ik er anders aan begon, dus veel meer als waargebeurd las en dan vond ik dat ze er veel te veel bij bedacht wat ze niet kon weten.
Dat leven bij de Tibetanen vond ik mooi. Had ik ook wel meer van willen lezen.
Ben sowieso geïnteresseerd geraakt in Tibet door een ander boek!
7 jaar in Tibet van Heinrich Harrer.
De Daila Lama zou niets liever willen dan terugkeren naar Tibet, helaas, helaas kan dat niet.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 29 Sep 2007, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 29 Sep 2007, 17:56

Dat had ik in het begin ook, maar kon dat al vrij gauw loslaten. Misschien was dat in het Engels gemakkelijker; is toch een 'vreemde' taal.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten