Michel Faber - Lelieblank, scharlakenrood

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Michel Faber - Lelieblank, scharlakenrood

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2004, 13:34

Dit was een samenleesboek toen we nog bij de literatuur-leeskring waren.
Inge had het te druk met haar studie om deze dikke pil toen mee te kunnen lezen maar nu eindelijk in haar vakantie is het zover.
Op verzoek dus hier ook een item geplaatst.

Onderstaand een gedeelte van de discussie bij de literatuur-leeskring.

Ik zal ook nog m'n verslag plaatsen Inge. Moet het bijwerken want ik had het weer eens veel te uitgebreid verteld.

http://www.leestafel.info/michel-faber

bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Feb 2010, 15:30, 7 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2004, 13:44

Een dikke pil is uit, en ik vind het jammer..
Het verhaal van het hoertje Sugar, dat eindigt als gouvernante in het gezin van een zakenman, is zeer boeiend. Het boek lijkt Victoriaans, maar is het niet echt: de taboes die in Victoriaanse lectuur gelden worden hier rustig doorbroken. Maar de sfeer blijft Dickiaans.
Manipulatie, macht, klassenverschillen, alles vind je hier.. 8-12-2003
Marjo

Ik ben er nog volop in bezig en het is inderdaad een heerlijk boek. Ik vond het begin zo apart dat je als het ware bij de hand wordt genomen en rondgeleid/meegvoerd wordt, geweldig! Ook de sfeer is goed weergegeven, je ziet de achterbuurten voor je en de luxe!
Ja, de Viktoriaanse stijl is er wel maar waar in de Victoriaanse stijl alles omfloerst wordt verteld is het hier recht voor zijn raap! Ik ben nu ongeveer bij blz 600 dus heb lekker nog even verder te lezen.
Ben zeer benieuwd hoe het met Agnes verder zal gaan...
Groetjes
Bernadet 8-12-2003

13 dec 2003 Ik ben bijna aan het eind en merk dat ik steeds langzamer ga lezen omdat ik niet wil dat het afgelopen is. iedere keer denk je nu gebeurt er niets meer maar dan is er steeds weer wat nieuws, je blijft verrast worden.
Bernadet

14 dec 2003 ik had dat ook, ik wilde het helemaal niet uit hebben..ik heb gehoord dat Faber van plan is een boek te schrijven over Sophie, dat dan ten tijde van de eerste wereldoorlog zou moeten spelen. Ik zou liever nog een boek in de 19e eeuw lezen..
Marjo

14 dec 2003 Ja, dat zou ik ook liever hebben. Die sfeer is prachtig. Maar het liefst wil ik alletwee want naar die Sophie ben ik ook benieuwd. Te zien hoe zo'n wereldvreemd kind verder opgroeit is ook interessant.
Bernadet

26 dec 2003 Hoe staan de zaken? Is het boek al uit??
Ik heb al eerder gemerkt dat dit boek mooi gevonden wordt of niet, en dat er eigenlijk verder niet zo veel over te zeggen is. Faber heeft eigenlijk een rechttoe-rechtaan boek geschreven, zonder bodems, zonder wijze lessen. Je krijgt een mooi beeld van die tijd maar daar kun je ook al moeilijk kritiek op leveren, want gedane zaken nemen geen keer.
In het begin wilde ik wel weten hoe het zat met de artsen van die tijd, die te pas en te oppas vrouwen intiem onderzoeken, en over hoe de vrouwen daarop reageren. Het was zeer merkwaardig te lezen hoe Agnes geen weet had van wat er zich onder de gordel bevindt. Onvoorstelbaar!
Maar mensen die er meer van wisten hebben me verzekerd dat het in die tijd zo ging.
Marjo

26 dec 2003 Ja, ik heb het uit.
Ik kan nu niet zeggen dat het een rechttoe-rechtaan boek zonder bodem is.
Wat het boek in feite weergeeft is dat de mensen waartegen opgekeken wordt omdat zij geld bezitten meer oppervlakkig en leeg kunnen zijn dan mensen waar op neergekeken wordt.
Sugar heeft een keihard, armoedig leven gehad maar heeft veel meer diepgang dan William.
Zij verdiept zich in Agnes en Sophie. Toont gevoel naar Christopher. Voelt de pijn van de dingen die haar moeder haar aandeed. Schrijft gruwelijke verhalen om af te reageren op haar bestaan.
Op Henri wordt ook neergekeken omdat hij verkiest te leven naar zijn gevoel in plaats van kiezen voor rijkdom.
William trekt zich terug in zelfmedelijden als Agnes ziek wordt, gaat werken als hem dat beter uitkomt maar heeft geen enkele diepgang. Toch wordt William steeds gezien als DE man omdat hij bezit heeft. Dat is eigenlijk wat het boek vertelt.
bernadet

28 dec 2003 Je hebt wel gelijk Bernadet, maar Sugar is de hoofdpersoon van het boek, en dan is het toch wel logisch dat haar persoontje meer uitgediept werd.
En het feit dat Henri en zijn vriendin een beetje lachwekkend, zielig bijna aandeden, en dat William ondanks zijn tekortkomingen (slap figuur) toch aanzien genoot, nou ja, dat is inherent aan de tijd die door Faber beschreven wordt.
Rijkdom en aanzien waren de maatstaf van die tijd, gelukkig is dat heden ten dage een stuk minder.
Voor mij is dat geen onderliggende boodschap, het is een goede beschrijving, een goede typering van die tijd.
Kunnen wij, lezers van nu, een les leren uit dit boek? Ik niet.
Marjo

04 jan 2004 nou Marjo, dat het heden ten dage een stuk minder is kan ik niet zeggen. Het verschil is niet meer zo heel groot als toen maar het is nog steeds zo dat mensen met geld al een flinke streep voor hebben.
Ik merk dat al hier in mijn omgeving, tegen mensen met geld wordt heel anders gedaan (meer voorkomend, beleefder) dan tegen de middenmoot.
Ik vond wel dat je de gevolgen kon zien van een keiharde opvoeding zoals Sugar gehad had. In wezen was het een goed mens maar door alles wat ze meegemaakt had werd ze toch hard, eigenlijk tegen haar natuur in. Misschien kan er uit geleerd worden dat mensen niet altijd zijn wat ze lijken?
Bernadet

05 jan 2004 Natuurlijk is er nog steeds standsverschil, maar je wordt toch niet meer als waardeloos behandeld als je geen geld hebt tegenwoordig.. Gelukkig niet!!
Zo'n boodschap, dat een mens niet altijd is wat hij lijkt te zijn, past dat wel bij Faber!! Heb je 'Under the skin' gelezen? Fascinerend!!!
Marjo

05 jan 2004 nee Under the skin heb ik niet gelezen. lees jij alles in het engels? Ik denk ook niet dat ik dat boek ga lezen gezien de beschrijving. mensenvlees voor een andere planeet. Nou nee, niet iets wat ik écht graag lees.

Wat mensen met of zonder geld betreft ik vind dus wel dat er op mensen die geen geld hebben neergekeken wordt. Maar dat kan een eindeloze discussie worden dus hou ik er maar over op.
Ben benieuwd over de anderen nog iets toe te voegen hebben over Lelieblank.
bernadet

06 jan 2004 Nee, ik lees niet alles in het Engels, maar wel vaak.
Under the skin vond ik een fascinerend boek, het is niet akelig of zo. Vond ik niet tenminste. De vrouwelijke hoofpersoon hier is dus ook helemaal niet wat ze lijkt te zijn, net als Sugar.
Na dit boek ben ik bij gaan houden wat Faber zoal schrijft, en had dus helemaal niet een boek als Lelieblank..verwacht. Afgezien van het thema is het totaal anders!
Marjo

13 jan 2004 Gevonden, een stukje interview:
Q: Please explain the underlying meaning of the title of the book, The Crimson Petal and the White.
A: It comes from a Tennyson poem that begins "Now sleeps the crimson petal,now the white". But the poem has no particular relevance to my story. I like
the complexity of associations suggested by crimson and white-Sugar is a "scarlet woman" but she is mistaken for an angel by Agnes Rackham, and is
also desperate to move into a new life that's respectable and innocent.
Agnes is, by birth and inclination, pure white, but is troubled by the phenomenon of blood. William uses and destroys petals of both colours in his profession of perfume manufacture.
Marjo

02 mrt 2004 Wauw, Prachtig!! Deze beschrijving is heel mooi!
Dank je, Onsmejo.
Inderdaad, William houdt echt van beide vrouwen. De een onschuldig en rein (lelieblank) en de ander door de wol geverfd (scharlakenrood). De 'rode' wordt door de 'witte' gezien als engel (rein, wit) en is zelf geobsedeerd door haar bloed (onreine ongesteldheid). De 'rode' wil graag een nieuw leven als reine, blanke. William de parfumman (toch echt een product voor vrouwen, de parfum, dan) verwoest ongewild beide vrouwen.
Misschien moet ik ook het boek nog eens lezen, maar ik weet dat ik daar toch nooit toe kom. Is het opgeviste lijk echt van Agnes? Er verdronken in die tijd wel vaker vrouwen. Agnes heeft misschien toch een klooster gevonden. Iemand die dat anders heeft gelezen?
Groetjes tresoula

02 mrt 2004 Volgens mijn lezing is dat opgeviste lijk niet Agnes geweest, en wist William dat ook..
En inderdaad wil ik graag denken dat ze het klooster bereikt heeft.
Marjo


Hoe vonden jullie Sugar? Konden jullie haar begrijpen? De verhalen die ze schreef, het lezen van de dagboeken wat vonden jullie ervan?
Wat vonden jullie van Agnes, iemand die typerend voor die tijd was? Was ze gek? Slachtoffer van haar man?
Wat vonden jullie van William? Was het een slecht mens? Een losbol?
Begrijpen jullie het boek beter door de toevoeging van Marjo bij het forum?
Wat halen jullie uit het boek?
bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 19 Aug 2004, 15:03

Geweldig veel info over dit boek Bernadet. Heerlijk.
Dit boek staat al een tijdje in mijn boekenkast, maar doordat het zo'n dikke pil is ben ik er nog niet in begonnen. Dit maakt me wel nieuwsgierig.........
Groetjes
Gery

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2004, 15:14

Nou Gery het is echt een prachtig boek!
Je wordt gewoon het boek in getrokken. Ik zag er ook een beetje tegenop om zo'n dikke pil te gaan lezen maar het leest als een trein. Erg mooie sfeer over het oude Londen en de Victoriaanse geest hoewel in woordgebruik de Victoriaans geest niet heerst!

Een kennis van mij heeft tot afgrijzen van iedereen het boek doormidden gesneden omdat ze zo'n dik boek zo lastig lezen vond in bed! :shock:

Bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 21 Aug 2004, 08:43

Het is inderdaad een "heerlijk" boek. Als ik geweten had dat het zo vlot las had ik waarschijnlijk gewoon mee gelezen. Ik was verdrietig toen het uit was, het mocht van mij nog eens zoveel bladzijden blijven duren. Alleen van sommige personen weet ik niet zo goed waarom er zoveel aandacht aan besteedt werd maar ik zal eerst eens aandachtig de bovenstaande reacties lezen vordat ik mijn mening hier zet.

Groetjes Inge

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 21 Aug 2004, 11:35

Wat een enthousiaste commentaar! Alweer een boek dat ik nog niet gelezen heb. Zucht. Maar nu kan ik me er toch al een voorstelling van maken!

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2004, 16:43

Inge heeft een artikel over het boek gemaakt

http://www.leestafel.info/michel-faber

Leuk Inge die toelichting erbij over Michel Faber!

Groetjes
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 31 Aug 2004, 17:15

Bedankt Bernadet :lol: 8)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Aug 2004, 17:54

De flaptekst heb ik weggelaten Inge, want je vertelt het zelf al goed genoeg.
Je vroeg wat die Emeline en Henri er nou in deden. Ik denk dat het hele boek draait om relaties, allemaal willen ze graag maar bij allemaal is er iets waardoor het mislukt.
Henri-Emiline, Agnes-William, Agnes-haar dochter, Sugar- haar moeder, Sugar-William,
Sugar-William's dochter enz. Allemaal willen ze liefde maar door allerlei omstandigheden (te gelovig, te onschuldig, te bang, te ziek) lukt het niet.
Misschien zijn Sugar en die dochter uiteindelijk nog het beste af.

Bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 31 Aug 2004, 18:30

In eerste instantie dacht ik ook dat ze beter af waren (wat sofie betreft toch) maar wie weet herhaalt de geschiedenis zich niet :? wie weet stort sugar sofie ook in de prostitutie????? Was er geen vervolg over sofie???????
Wat Henri en Emeline betreft..... Ik vond dat hun personages niets aan het verhaal toevoegden, toch geen belangrijke dingen. Zonder hun personages kon het boek even goed zijn. Maar..... Ik heb ergens gelezen dat het oorspronkelijk manuscript véél dikker was dan het uiteindelijke boek. Men zou er dus ferm in gesnoeid hebben... Misschien was de relatie in de oorspronkelijke versie veel meer uitgewerkt..... Ik vond dat Henri nogal onverwachts stierf.... Zijn personage deed niet meer tezake... Er werd wel nog het een en het ander vertelt over Emeline maar ook niet echt belangwekkends meer. Zouden dat overbodige takken geweest zijn die men weggegooid heeft????????
Je zou eigenlijk zo'n oorspronkelijke versie moeten kunnen inkijken.....
Of kunnen vragen aan de schrijver. :lol:
Ik vond het wel "tof" dat hij van geboorte nederlanders was :lol:

groetjes Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Sep 2004, 15:32

Ja er zou een vervolg komen, dat had marjo ergens gelezen maar dan zou Sofie in de 2e wereldoorlog zitten geloof ik.

Ik geloof niet dat Sugar Sofie in de prostitutie laat werken, Sugar heeft zelf veel te hard geknokt om eruit te komen. En ze had een berg geld gespaard.
Het stukje over de dood van Henri vond ik heel vreemd, ik snapte het in eerste instantie niet. Misschien moesten zij als tegenhanger dienen voor de onzedelijke Sugar!
Maar ik denk nog steeds dat het boek meer over relaties ging, in welke vorm ze kunnen voorkomen. En... hoe het mis kan gaan.
Groetjes
Bernadet

P.S. Ik heb nog gezocht of je Faber kon mailen, bij sommige schrijvers kan dat, maar kon niets vinden.

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Sep 2004, 14:53

Hallo allemaal,
Help.........help.......ben ik nu de enige die niet zo heel erg gecharmeerd is van Lelieblank???? Ik ben ongeveer op blz. 385 en wou dat er nu al een eind aan komt. Vind het tot nu toe meer een veredelde roman! Zit me zelf dus af te vragen hoe dit komt: is het boek TE dik (hou niet zo van hele dikke boeken), te historisch (ook niet helemaal mijn onderwerp), of wil ik er te snel doorheen (want ik heb nog zo akelig veel te lezen.......), of is dit boek teveel opgehemeld en zijn mijn verwachtingen te hoog????? Iedereen was zo enthousiast........!!!! :lol: :P
Groetjes
Gery

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Sep 2004, 15:19

Waar ben je nu ongeveer, ik bedoel wat gebeurt er nu?
Ik zat zelf ook tegen dit dikke boek aan te hikken maar op gegeven moment had het me toch te pakken.
Misschien toch maar even volhouden? :roll:
Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Sep 2004, 19:55

Hoi Bernadet, ik ben nu dat Sugar net geinstalleerd is in een eigen huis en dat ze naar de lavendelvelden is geweest.
Wil ook volhouden, maar het boeit niet heeeeeeeeel erg. Kan ook aan mezelf liggen hoor, heb nogal een hele drukke week gehad.
Groetjes
Gery

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 02 Sep 2004, 20:14

Ik zag dat dik boek ook niet echt zitten want ik had net examens. Ik was erin begonnen maar kon de draad ook niet echt vinden. Het is volgens mij een boek dat je ontspannend moet kunnen lezen. Echt wegdromen met het boek mee. Als je het boek effentjes vlugvlug wil lezen werkt het blijkbaar niet. Dat was bij mij toch het geval.

Groetjes Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Sep 2004, 20:28

Oh gery maar nu begint het pas allemaal. Het wordt nog af en toe zeeeer vreemd maar wel boeiend!
En ja als je het echt niets vindt dan houdt het op natuulijk, ieder zijn eigen smaak. Maar probeer nog even vol te houden en net wat Inge zegt het is echt een boek wat je lekker ontspannen moet lezen.
ben benieuwd!

Groetjes
Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 03 Sep 2004, 14:21

Hoi Inge en Bernadet, bedankt voor jullie reacties. Nu ga ik zeker nog verder en klopt: moet dit boek natuurlijk ontspannen en rustig lezen. Ligt ook aan mezelf. Leuk jullie reacties, want ik zat eigenlijk te twijfelen of ik het zou vertellen (iedereen was tenslotte zoooooooo enthousiast).
Groetjes
Gery

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 03 Sep 2004, 14:32

hey gery.
Dat is juist het leuke aan de leestafel, iedereen mag er zijn eigen mening op na houden! Elk heeft zijn eigen smaak en achtergrond. Het is niet omdat iedereen enthousiast is dat jij dat ook moet zijn :? Nu kan er een soort van gesprek ontstaan zoals waarom vind je het boek niet leuk, wat vond je niet goed en dan kunnen wij vertellen waarom we het wel goed vonden. Da's toch leuk!!!!!!

groetjes Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Sep 2004, 16:12

Ja dat vind ik ook zo leuk. Die variatie van meningen. Neem bijvoorbeeld het meisje met de lucifers. Ik vond het vreselijk en het merendeel vond het prachtig! Daar kwam wel een hele leuke discussie uit voort!
De andere keer vindt een ander een boek weer helemaal niets en de rest wel. Als we steeds allemaal hetzelfde dachten werd het wel eeeruuug saai!

Bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 03 Sep 2004, 17:17

En dat willen we niet hé Bernadet :lol: :lol: :lol:

Gast

Berichtdoor Gast » 03 Sep 2004, 18:10

Hoi,
Ik twijfelde om mijn mening te vertellen, omdat ik wel eens "de kous op de kop" kreeg bij andere sites. Ik heb toen heel snel afgehaakt................
Maar hier gaat het gelukkig anders toe, gelukkig! :lol:
Zo kun je tenminste nog eens reageren.............
Groetjes
Gery

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 01 Mar 2006, 19:30

Toevallig werd dit boek me aangeraden, enkele maanden geleden. Nu ik jullie reacties heb gelezen ben ik wat meer overtuigd. Ik zal 's kijken in de bib of ze' m hebben...

Gast

Berichtdoor Gast » 29 Aug 2006, 20:38

Dit boek staat in mijn top 5 aller tijden. Sugar LEEFT, ze is een heldin, ze is onvergetelijk.
Ondanks het formaat van dit boek heb ik het een week lang in mijn tas overal mee naartoe gezeuld om er maar zo vaak mogelijk in te kunnen lezen. En wat vond ik het jammer toen het uit was (ook omdat er naar mijn idee een hoofdstuk van het einde is "afgesneden", dit kan toch nooit het echte einde zijn??).
Heel boeiend, heel verslavend (ieder vrij moment pakte ik het boek tevoorschijn om "te kijken hoe het met Sugar ging"), en een absolute topper. Een aanrader!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Aug 2006, 21:06

Ja geweldig boek dit. Ik had ook een gevoel van "Dit kan het einde niet zijn!" Ik wilde weten hoe het verder zou gaan. Prachtig geschreven! Ik heb vaak nogal moeite met dikke boeken omdat ik vind dat de helft eruit had kunnen blijven. Maar bij dit boek had ik daar totaal geen last van.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2010, 15:29

Mijn mening:
Ondanks de shockerende, rauwe beschrijvingen van bepaalde zaken, een knap boek met aparte opbouw en een verrassend einde!

Recensie waar ik volledig achter sta:

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... =G3L14L8QB

hermine


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten