Willem Jansen - Triest! (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Willem Jansen - Triest! (debuut)

Berichtdoor Dettie » 08 Apr 2006, 14:22

Diep, Hut, Lucht, Slag, Seinstoring heten de verhalen in Triest.
Alle verhalen gaan over iemand die alleen/eenzaam is en hoe hun leven al dan niet een wending neemt.

Lees verder.. klik hier http://www.leestafel.info/willem-jansen


Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Apr 2006, 16:20

O jee, er komen nog meer verhalenbundels aan...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2006, 21:57

Hij gaat morgen op de bus Marjo.


Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Apr 2006, 13:43

Bah.
Eigenlijk had ik niet veel meer te zeggen, maar jouw verslag roept toch reactie op, Bernadet.
"diep" vond ik al verschrikkelijk, en dat was nog maar het eerste verhaal. Toen kwam "hut", en daar gebeurde dus echt iets, en nog positief ook. Dat was wel een aardig verhaal.
"slag" en "lucht" vreselijk weer, kop noch staart, niets dan uitzichtloosheid. 'Slag' het beste verhaal? Nee hoor..
En dat verhaal over treinstoring ed.. nou ik zat in de trein en voelde me absoluut niet aangesproken. Zeer irritant personage, ik heb een hekel aan mensen die altijd maar mopperen over het openbaar vervoer, of het weer. Bah.

http://www.leestafel.info/willem-jansen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2006, 17:07

Ik dacht al wel dat je Diep niets zou vinden
Diep is het enige écht trieste verhaal vind ik. Die man leeft en daar is ook alles mee gezegd. Hij weet het zelf ook wel maar heeft niet de lef, energie of wat dan ook daar enige verandering in te brengen. Af en toe krijgt hij het zo benauwd van zichzelf dat hij de deur uit moet.
Ik ben omringd door debielen... De hondenkoning en De avonden komen een beetje overeen met dit verhaal. Die vond je ook niets vandaar dat ik al vermoedde dat je dit ook niet geweldig zou vinden.

Slag vond ik ook een leuk verhaal en uitzichtloosheid?? Slag eindigt juist positief. Het wordt ook een beetje spannend gebracht, wat gaat er gebeuren?? Hij vertelt zijn heen en weer slingerende gevoelens en wel of niet aan zijn vriendin vertellen. Hij voelt zich juist bevoorrecht dat hij zo'n mooie, leuke vrouw heeft, die hém wil.

En Seinstoring was een persiflage op mensen die altijd zo mopperen. Ik heb daar erg om moeten lachen. Vooral die namen van huizen... nooitgedacht, landzicht enz. Hij laat juist zien dat er zo weinig origineels bedacht wordt.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Apr 2006, 10:15

"slag", een goed einde? Omdat die vrouw het allemaal accepteerde, ja, maar de man blijft besluiteloos, en mag in zijn handen klappen bij zo'n vrouw. Het kwam er ook maar een beetje achteraan in de laatste alinea, zo van, ik zal dit verhaal maar even goed laten aflopen..

Tja, bij seinstoring zat ik me flink te ergeren, zxoals ik al zei.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 02 Dec 2006, 21:24

Ha, ik heb het uit en kan me in de discussie mengen! Mijn mening gaat een beetje in de richting van Bernadet. Ik heb ook gemengde gevoelens over dit boek. Het verhaal "Diep" vond ik onevenwichtig wat betreft de sfeer die het oproept. De ik-figuur begon zwaar depressief, maar aan het eind was hij meer weemoedig. Teveel korte verschillende fragmentjes, geen mooi geheel. "Hut" was voor mij een dieptepunt. Het zat vol fouten en slechte zinsconstructies. Het verhaal eindigde volkomen onlogisch. Daar verschil ik dus met jullie van mening. Jullie vonden beiden dat het positief eindigde, maar voor wie? "Lucht" en "Slag" hadden veel meer niveau. De hoofdpersoon is een wereldvreemde man (een beetje zoals de hoofdpersonen in de boeken van Jean Philippe Toussaint), met een groot minderwaardigheidscomplex, die zich verbaast over elk pluspuntje op zijn pad, maar ik moest er toch dikwijls om grinniken. In deze verhalen kwamen ook af en toe mooie zinnen en gedachten voorbij. Ik vond het einde van "Slag" ook positief. Beide verhalen eindigden wel erg abrupt.
"Seinstoring" vond ik een juweeltje. Door het in deze vorm te gieten, een afgeluisterd monoloog, kwam het niet gekunsteld over. Goed gevonden.
Het meest trieste aan dit boek vind ik dat de ik-figuur zichzelf zo'n sukkel vindt.
Ik ga "Triest" in mijn boekenkast zetten! :D :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2006, 21:37

Ik vond niet dat Hut positief eindigde, wel verrassend.
Om seinstoring kan ik zelfs nu als ik er aan denk nog grinniken. Geweldig verhaal!
Lucht vond ik wel mooi maar verwarrend. Zoals ik in m'n verslag al zei denk ik dat de schrijver de verwarring ook in de zinnen wilde weergeven.
Nee ik vond Diep niet onevenwichtig. Het is een man die eigenlijk wel weet dat wat hij doet niet veel voorstelt en dat draagt hij in feite ook uit.
Hij sukkelt maar een beetje voort en heeft maar heel weinig 'hoogtepunten' in zijn leven, maar hij is zich daar bewust van en in feite accepteert hij dat ook.

Bernadet

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 02 Dec 2006, 21:49

Al met al vind ik het boek de moeite waard. Zeker omdat het naar het einde toe steeds beter wordt. De verwarrende schrijfstijl in Lucht vond ik mooi, paste inderdaad bij de verwarring waarin de hoofdpersoon verkeert. Alle verhalen zouden wel beter geredigeerd moeten worden. Overal stonden nog wel foutjes in. In Hut was het gewoon afschuwelijk.
Nou ik hoop dat er nog meer reacties komen. Diverse leden van de Leestafel hebben het aangevraagd en gekregen. Ik ben heel benieuwd naar hun bevindingen!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2006, 22:07

Ja ik ben ook heel benieuwd berdine. We wachten maar vol spanning af.

Bernadet
die Hut maar een keer gaat herlezen, mij waren de foutjes niet opgevallen.

willemjansen

Berichtdoor willemjansen » 04 Dec 2006, 15:08

Mij ook niet!

Die fouten bedoel ik, wat erg!

willemjansen

Berichtdoor willemjansen » 04 Dec 2006, 17:52

Hartelijk dank voor het lezen trouwens.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 04 Dec 2006, 18:04

willemjansen schreef:Die fouten bedoel ik, wat erg!


Ja, lach er maar mee! De een vindt het erg en de ander niet. Ik persoonlijk vind het storend. Een boek is een kunstvoorwerp. Dat moet volmaakt zijn. Een ander ergert zich aan een kras op zijn auto. Dat kan mij nou weer geen barst schelen. :lol:

willemjansen

Berichtdoor willemjansen » 05 Dec 2006, 12:31

Ik heb permissie van Bernadette om me er mee te bemoeien.
Tenzij mensen het storend vinden, want ik ben beschaafd en beleefd, ik stop als ik grenzen overschreidt.

Berdine, je hebt helemaal gelijk dat het storend is, zozeer dat je het boek wilt weg smijten. Doe maar. Het mag, gooit weg dat fout is, als brood dat oud is.


Mijn geld was op dat is het eigenlijk, om het te laten redigeren, dus deed ik het maar zelf, en dat werkt niet want de schrijver is blind en de lezer een adelaar.

Er zal dus nog een "Derde herziene druk, bevolen door Berdine" komen. En een inzamelingsactie eerst.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Dec 2006, 13:00

Moeten we een actie "Help Willem de winter door!" starten? ;)

Bernadet
die er voor de rest niet intrapdt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Dec 2006, 14:18

'Weet je wat ik wou? Dat ik spoorwegboekjes kon maken. Zoo'n vent laat god met vreede, die is 'm de moeite niet waard.'

Nescio (1882-1961)

Moest aan Seinstoring denken

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Dec 2006, 14:33

Ha, wat kunnen we met zijn allen mooi fauten schrijven. Is wel plezant...maar niet in een boek.
Word nu wel benieuwd naar de verhalen...

Tiba (die ook niet graag krassenop haar auto heeft, want hij moet nog jaaaaaaren mee).

janna

Berichtdoor janna » 06 Dec 2006, 16:26

Ik word nu wel heel nieuwsgierig. Aanstaand weekend is-ie aan de beurt!

willemjansen

Berichtdoor willemjansen » 07 Dec 2006, 12:55

Heeft iedereen die zich hier aangemeld heeft voor 1 Triest! hem trouwens al ontvangen?
Anders bij mij een klacht indienen!

willemjansen

Berichtdoor willemjansen » 17 Dec 2006, 00:48

Als u een verhaal uit Triest! wilt lezen klik dan op
http://www.gigaboek.nl/content/triest/Seinstoring1.pdf
dan krijgt u Seinstoring onder ogen.

willemjansen

Berichtdoor willemjansen » 19 Dec 2006, 10:40

Houdt u van gehakt, leest dan wat anderen van Seinstoring vinden.

Seinstoring is het meest extreme verhaal uit Triest! (over een forens die is doorgedraaid door jaren op en neer).
Kritieken zijn prachtig ik geniet er zeer van.

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/94475

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 19 Dec 2006, 11:59

willemjansen schreef:

Heeft iedereen die zich hier aangemeld heeft voor 1 Triest! hem trouwens al ontvangen?
Anders bij mij een klacht indienen!


Nee willem! Ik heb je al een p.m. gestuurd met mijn adresgegevens e.d.
Helaas...tussen de stapels kerstkaarten en rekeningen nog steeds geen "Triest"gevonden....

groetjes, irene

willemjansen

Berichtdoor willemjansen » 19 Dec 2006, 16:14

Jij krijgt tenminste kerstkaarten ik nooit.

(Niet zeuren)

Ik heb de uitgever opdracht gegeven het met spoed jouw kant op te sturen.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 22 Dec 2006, 16:28

Ik zal ook niet meer zeuren.
Triest lag vanochtend op de deurmat.
Bedankt!

groetjes, irene

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 15 Okt 2007, 17:46

Geen toepasselijker boek dan Triest had ik afgelopen vrijdag bij me in de auto op weg naar Pieterburen.
Amper op de weg of we belandden al in de file.
Triest maar in handen genomen, alle (!!!) verhalen gelezen en voordat we de grens van Drente/Groningen overgingen was het boek uit.
Ik vond het maar triest leesvoer, verwarrende, onsamenhangende verhalen, veel fouten, vele verkeerde zinsconstructies.
Maar ja...uiteindelijk was het nog altijd beter dan je ergeren aan het fileleed in het Nederlandse....
Het boek heb ik achtergelaten in Pieterburen en met een vrolijk en energiek gevoel de eerste wandeling van het Pieterpad gelopen.
Nu maar hopen dat triest in goede handen komt.

groetjes, irene


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten