Remco Campert - Een liefde in Parijs

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Remco Campert - Een liefde in Parijs

Berichtdoor Dettie » 14 Aug 2004, 17:26

Het verhaal gaat over Richard Sanders, een Nederlands succesvol schrijver van middelbare leeftijd, die naar Parijs is gegaan vanwege de presentatie van een Franse vertaling zijn boek De kunst van het vergeten - l’ Art d’oublier.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/remco-campert

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 28 Apr 2009, 15:57, 4 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Aug 2004, 11:59

Wat vond je van die hoofdpersoon, Bernadet? Vond je hem aardig?
En vind je het aannemelijk dat hij verschillende nachten met een vrouw doorbrengt en zich haar dan echt helemaal niets herinnert daarvan?
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2004, 13:14

Hee Marjo, fijn dat je weer terug bent!!

Ja wat vond ik er van. De hoofdpersoon is een beetje mijmerende man, die eigenlijk wel gaag een groot schrijver wilde worden maar geen zin had er veel aan te doen o.a. zichzelf promoten. Hij vond het allemaal wel best zo. Was geen man die echt achter zijn droom aan ging. Vond ik hem aardig? Ik vond het een beetje een doetje. Niet onsympathiek maar sloom.
Wat ik begreep is dat hij in de tijd van de vrouw die hij niet meer herkent constant dronken was. In zijn dronkenschap wist hij wel steeds haar te vinden maar dat is waarschijnlijk als een roes aan hem voorbij gegaan. En... hij heeft die tijd ook min of meer uit zijn hoofd gewist, wilde er ook niet meer aan herinnerd worden. Het wissen was wel erg goed gelukt!
Veelzeggend is natuurlijk de titel van zijn boek 'De kunst van het vergeten - l’ Art d’oublier'.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Aug 2004, 15:35

IK ben het met je eens, Bernadet. Ik vroeg het omdat ik kritiek hoorde over dat vergeten. Een vrouw zou een vroegere minnaar altijd meteen herkennen ( o ja??) en ze zou zoiets nooit vergeten zei ze, en dat zou ook voor een man gelden.
Ze vond het dus een onbehouwen hufter, ofwel een totaal onrealistisch boek. Omdat ze er eigenlijk van uitging dat het autobiografisch was, kreeg Campert een flinke veeg uit de pan.
Maar ik kan me best voorstellen dat iemand een gezicht van zo lang geleden niet herkent, en er ook alles van vergeten is. Hij moet het zich weer herinneren, dat wel, maar dat gebeurt toch ook.
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2004, 15:47

Nou, zeker als hij constant stomdronken was vind ik het erg aannemelijk dat hij haar niet meer herkende. Hij heeft waarschijnlijk haar gezicht nooit echt goed gezien.

Autobiografisch hmmm, ja, hmmm, ik zag in een interview dat Campert heel bewust bij de dag leeft. Niet steeds omkeek naar wat geweest was en daardoor ook veel vergeten was. Hij vond dat heel lang een prettige manier van leven maar nu bekroop hem af en toe het gevoel wel dat het van sommige dingen jammer was dat hij het niet meer wist.
Misschien een klein beetje autobiografisch dus.

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 06 Mar 2007, 15:52

Het is misschien een beetje laat om in dit onderwerp
nog een bericht te plaatsten,
maar ik kwam hier via google terecht
en ik had eigenlijk een vraag.

Hoe zouden jullie de titel uitleggen?

Ik zelf dacht namelijk dat de liefde sloeg op de liefde
die Richard voor het schrijven had toen hij in Parijs
woonde. Ik heb niet het idee dat hij terwijl hij in Parijs
leefde andere liefdes heeft gekend. Maar in boekbesprekingen
vind ik vaak dat 'een liefde in parijs' slaat op de ontmoeting
met Sacha Lefort-van Munster en dit brengt mij dus aan het twijfelen.

Want denken jullie?

Groet, Gayle

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Mar 2007, 16:30

Ik wil ook altijd titels verklaren dus ik heb even nagekeken wat ik er van vond.
De affaire die hij met Sacha had was in Antwerpen. Dat heeft dus volgens mij niets met de titel te maken.
Ik heb een opmerking staan over de uitgever die hem vraagt een boek te schrijven in de serie van "un amour a.."(Paris dus). Maar of het dat is?
Misschien zit je wel goed met 'liefde voor het schrijvern'. Of liefde voor de stad zelf?

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 06 Mar 2007, 16:39

Welkom op Leestafel, Gayle.
Ik heb het boek niet gelezen, maar als ik de bespreking van Bernadet lees, speelt de ontmoeting met zijn (gewezen) liefde Sacha toch een belangrijke rol. En die ontmoet hij in Parijs... het lijkt me een simpele uitleg.
Ofwel slaat het op dat boek dat hij moet schrijven, wat Marjo vernoemt.
Liefde voor Parijs lijkt me onlogisch, want dat is de titel niet.

Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Mar 2007, 16:43

Hij ontmoet die vrouw een tweede keer in Parijs, maar beleeft dan geen romance met haar. Die vond plaats in Antwerpen, jaren eerder.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 06 Mar 2007, 16:49

Dat had ik wel begrepen :) , maar men hoeft daarom toch geen nieuwe romance te beleven.... ik zag het dus als de ontmoeting met een 'gewezen' liefde in Parijs....

Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2007, 17:03

Welkom Gayle!

Ik zit heel erg te twijfelen. De tijd in Parijs waren de gelukkigste jaren van Richard. Zijn liefde zit in die schrijversjaren in Parijs. Dat zou kunnen.

Ik denk ook niet dat het slaat op liefde voor die vrouw, hij herinnert zich haar niet eens! En het was in Antwerpen dat hij met haar naar bed ging, vaak te dronken om eigenlijk te beseffen met wie hij het deed.
Misschien slaat het wel op de ontmoeting met die vrouw en het verhaal dat zij te vertellen heeft in Parijs over die zogenaamde 'liefde' tussen hen. Ik denk dat die vrouw wel wat voor hem voelde (liefde?) maar van zijn kant was er geen enkel gevoel.
Het kan dus ook op die ontmoeting slaan maar dan van de vrouw uit gezien. Een liefde (die vrouw) in parijs.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten