Tracy Chevalier - Meisje met de parel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Tracy Chevalier - Meisje met de parel

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2004, 17:49

Vermeer
Een tijdje terug heb ik het boek van Tracy Chevalier "Meisje met de parel" gelezen, en kreeg toen de tip om ook eens het boek van Susan Vreeland "Meisje in hyacintblauw" ter hand te nemen.

Tracy Chevalier: Meisje met de parel:
Holland 17e eeuw. De 16-jarige Griet is als dienstmeisje bij het gezin van schilder Johannes Vermeer aangesteld. Ze doet er het werk voor diens vrouw en zorgt voor hun zes kinderen. Vermeer betrekt haar langzaam in de wereld van zijn schilderijen en maakt haar model voor het schilderij "Meisje met de parel" uit 1665.
Dit boek leest vlot, geeft een prachtig beeld van het 17e eeuwse Delft.

Dan Susan Vreeland: Meisje in hyacintblauw
Het belooft heel wat, als je in het eerste hoodstuk begint:
Een leraar wiskunde dreigt een schilderij, mogelijk een Vermeer, te gaan vernietigen, omdat hij vervangende schaamte voelt voor zijn vader die het schilderij geroofd heeft van joden.
Het tweede verhaal gaat over dat joodse gezin dat opgepakt wordt door de nazi's. Het derde verhaal gaat weer verder terug in de tijd en zo volgen we het schilderij terug tot het moment dat het geschilderd werd. Maar wat mij betreft is de jus er al uit bij het derde verhaal.
Wat eerst een mooie historische roman leek te worden, mondt uit in slappe verhalen. Ik meen ook nog te weten dat Vermeer zijn eigen gezinsleden niet geschilderd heeft, er zitten dus onjuistheden in het verhaal.

Jammer maar Vreeland overtuigt niet. Hetgeen Tracy Chevalier wel doet, al is haar boek ook geen diepgaand epos...
Marjo

Wat een leuk artikel marjo,
Het meisje met de parel heb ik niet gelezen, staat wel op m'n lijstje maar meidje in hyacintblauw wel.
Het eerste verhaal vond ik ook erg aangrijpend en goed, naderhand wordt het inderdaad een stuk minder heftig maar ik denk ook dat dat te maken had met de tijd waarin de volgende verhalen zich afspelen. Ik vond het wel een erg leuk gegeven, dat volgen van het schilderij tot zijn oorsprong.

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Aug 2005, 14:45, 7 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2004, 17:49

Mijn dochter kreeg "Meisje met de parel" voor haar verjaardag en kwam laatst, hier mam, dit moet je lezen, het is heel leuk. Het ligt dus klaar op mijn stapel nog te lezen, maarja, daar ligt zoveel op, zucht...
Lizzy

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2004, 17:50

Ik zucht even met je mee Lizzy, ik heb echt nog bergen boeken liggen maar ga ook nog naar de bib en koop er ook nog steeds boeken bij! ZUCHT ;)
Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2004, 17:50

Wel, het is uit, en ik ben erg blij dat ik het heb gelezen, wat een charmant boek. Schitterende beschrijvingen van Delft, het leven in zo'n huis, erg gecompliceerd moet ik zeggen. Het einde was ik niet zo van onder de indruk maar al met al een leuke leeservaring.
Ik was erg nieuwsgierig geworden naar de schilder Vermeer. We kennen hem natuurlijk allemaal maar ik ben het internet opgegaan. Wel, er is ontzettend veel informatie over de schilder, en over Delft, een leuke bijkomstigheid. Er werd uitgelegd hoe zo'n huis nu eigelijk in elkaar zat. Erg leuk. Ik heb ook ontdekt dat er een film is gemaakt met Colin Firth in de rol van Vermeer. Smullen toch?
Lizzy

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2004, 17:51

Zeker smullen! Zo gauw die film hier draait gaan mijn vriendin en ik lekker zwijmelen.. We zijn overigens vorig weekend ook het schilderij zelf in het Mauritshuis gaan bekijken. Het was een beetje klein, raar dat je meteen niet alleen een groots maar ook een groot schilderij verwact te zien!
Maar mooi was het, viel niet tegen, zoals de Mona Lisa dat deed.
En dat is nu meteen de kracht van het boek: dat je door een verhaal dat toch niet meer is dan een verhaal geïnteresseerd raakt in het onderwerp dat beschreven wordt!
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2004, 17:51

Weet jij die site nog Lizzy? dat lijkt me erg leuk om te bekijken.
Ik moet dit boek nu toch ook eens gaan lezen, heb het zelfs al een keer in huis gehad uit de bib maar het ging ongelezen weer terug omdat ik eerst voor m'n leeskring hier in castricum een boek uit moest lezen. En nu ook eerst Kapitein Corelli lezen!! voordat ik weer ergens anders aan begin.
bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2004, 17:52

En dat is nu meteen de kracht van het boek: dat je door een verhaal dat toch niet meer is dan een verhaal geïnteresseerd raakt in het onderwerp dat beschreven wordt!

ja dat is echt geweldig he. Dat je door een boek nog zoveel meer meekrijgt dan alleen maar een verhaal.
Dat had ik bij de brieven van Vincent van Gogh ook.
En ik ben door het boek 7 jaar in Tibet vreselijk geinteresseerd geraakt in Tibet. Lees er veel over en zoek op internet naar zaken die over Tibet gaan.
Geweldig toch? en dat allemaal door een boek!
Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2004, 17:52

Hoi marjo,
leuk artikel over "het meisje met de parel". Ik denk dat ik het me nog herinner toen dat boek uitkwam. De kritieken waren zeer positief. Zit hier in mijn krantenknipsels te zoeken naar commentaar, maar vindt die niet terug. Zeker een boek om te onthouden.
Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2004, 15:14

ben al een heel eind in dit boek marjo, het is echt een fijn boek om te lezen. Mooie sfeer. Als ik het uit heb meld ik me weer.
Bernadet

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2004, 21:08

Ik zag inderdaad dat de film in Castricum draait!
Hier wil het maar niet komen, maar misschien wijk ik uit naar Breda.
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jun 2004, 08:38

We gaan maandag Marjo! ben heeel erg benieuwd. Ik zit nu het boek te lezen met in m'n achterhoofd de film. Vooral dat kleuren maken en zoals ze die doek over haar hoofd doet ben ik benieuwd naar en hoe ze Delft filmen, dat steeds andere luiken open en dicht doen voor de lichtval enz. Ik denk aldoor, dat komt zeker in de film en dat.
Ook zit ik steeds naar de voorkant van het boek te kijken als ze er iets over vertelt. Ik vind het tot nu toe een erg mooi boek. kan haast niet wachten om met het andere boek te beginnen!
Groetjes
Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jun 2004, 22:28

Marjoooooo!!
De film is prachtig! Echt heeel mooi gefilmd. Het is of je constant naar schilderijtjes van Vermeer zit te kijken zo mooi gefilmd! Er is een moment en dat is dat zij geschilderd wordt en haar lippen nat moet maken, dan zie je alleen haar gezicht met die doek om haar hoofd en die opname is zo vreselijk mooi.
Het verhaal van het boek wordt ook goed gevolgd, er zijn wel dingen weggelaten o.a. de dood van haar zusje en het bezoek aan haar broer maar het is niet storend. Het gaat vooral om Vermeer (knappe man trouwens) en Griet. Ook de slagerszoon wordt goed weergegeven en zijn vader. Het einde is anders maar komt wel op hetzelfde neer.
Kortom, ik heb genoten! Probeer om hem te zien te krijgen Marjo. Alleen om de mooie beelden is het al de moeite waard om te zien.
Nu wachten tot ze de jonkvrouw en de eenhoorn gaan verfilmen!

Groetjes
bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 22 Jun 2004, 19:24

Die film wil ik ook wel zien!
Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2004, 21:54

Ik heb in overleg met Marjo ook een artikel gemaakt over het meisje met de parel.

http://www.leestafel.info/tracy-chevalier

Groet bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 02 Mei 2009, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Jun 2004, 10:49

Je hebt het lekker uitgebreid gedaan Bernadet, het roept meteen weer het boek in mijn hoofd op!!
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jun 2004, 12:16

En ik zat te denken, hoe doet marjo dat toch, in een paar zinnen het boek weergeven. Ik krijg het niet voor elkaar om kort en bondig te zijn. Ik heb zelfs nog een heleboel geschrapt en weggelaten want er gebeurt natuurlijk meer dan dit alleen.
Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Sep 2004, 17:46

Ik vond dit op internet. Voor de geinteresseerden. Sarah wat voor jou?

Rondleiding Vermeer

Delft is ook de stad van Johannes Vermeer. Hier schilderde Vermeer een van zijn meesterwerken “Gezicht op Delft”. Onder leiding van een gids kunt u het punt bekijken, waar Vermeer destijds zijn schildersezel plaatste. U komt tijdens de wandeling langs de plaats waar zijn geboortehuis en de herberg van zijn vader heeft gestaan, en andere plaatsen die doen denken aan de sfeer op de schilderijen van Vermeer. Ook kunt u hier beelden terug zien uit de onlangs uitgebrachte film over het leven van Vermeer: “Meisje met de parel” en de sfeer proeven van het boek van Tracy Chevalier.

http://www.gidsenservicedelft.nl/rondleidingen.htm

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2004, 17:01

Kijk nou!! Een wandeling door het huis van Vermeer

http://www.xs4all.nl/~kalden/

Is onderdeel van een erg leuke site over vermeer

http://www.johannesvermeer.info/indexNL.html

Bernadet

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Okt 2004, 18:42

Dat is niet voor nu maar ik ga zeker eens kijken! Bedankt Bernadet!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2004, 22:00

Heb er een uitermate plezierig middagje mee doorgebracht!
Zou zeker gaan kijken marjo.

Groetjes
Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2005, 22:54

Voor de zwijmelaars.... de officiele filmsite

http://www.girlwithapearlearringmovie.com/

bernadet

ManouDS
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 Mar 2016, 19:19

Re: Tracy Chevalier - Meisje met de parel

Berichtdoor ManouDS » 20 Mar 2016, 19:23

Ik heb het boek leren kennen door een leerkracht bij mij op school. Hij sprak zo geboeid over het boek dat ik het wilde lezen.
Nu heb ik er zeker geen spijt van! Het is zo een meeslepend en eenvoudig geschreven verhaal.
Mijn voorkeur gaat uit naar historische romans en dit boek is een mooie aanvulling voor mijn lijstje.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tracy Chevalier - Meisje met de parel

Berichtdoor Renate » 20 Mar 2016, 20:35

Ik ken het boek niet, maar het boek en de film zorgden min of meer voor een ontmoeting met iemand die ik van een muziekforum kende. Zij was in Europa en was gefascineerd door het boek. Ze wilde dus naar het Mauritshuis om schilderijen van Vermeer te zien en we spraken dus af dat we elkaar daar zouden ontmoeten. Later zijn we ook nog naar Delft geweest.
Dat is allemaal al weer een hele tijd geleden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tracy Chevalier - Meisje met de parel

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2016, 23:34

ja het is een prachtig verhaal en het leuke is dat je ook nog zoveel et weten komt over verf maken en het leven van Vermeer.
je zou eigenlijk ook de film moeten zien ManouDS, die is prachtig gemaakt, heeft ook een prijs gewonnen voor het camerawerk.

Dettie

ManouDS
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 Mar 2016, 19:19

Re: Tracy Chevalier - Meisje met de parel

Berichtdoor ManouDS » 21 Mar 2016, 18:39

ja inderdaad! en ik heb de film ook gezien! hij is inderdaad prachtig ik zou niet kunnen kiezen tussen het boek en de film!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten