Anne-Laure Bondoux: De tranen van de moordenaar (va 13 jr)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Anne-Laure Bondoux: De tranen van de moordenaar (va 13 jr)

Berichtdoor Marjo » 05 Mar 2006, 17:52

Mooi sfeervol boek, dat eigenlijk niet alleen voor kinderen is.


De tranen van de moordenaar

Op het uiterste puntje van Chili staat een huis, waar een vader, moeder en zoon wonen in alle eenzaamheid. Af en toe komt er een reiziger en verwelkomen ze, want dat is een bijzondere gebeurtenis.
Maar op een dag komt er een moordenaar naar het huis. In koelen bloede vermoordt hij de vader en de moeder, waarom dat weet hij eigenlijk niet. Hij is gewoon een moordenaar. Maar hij weet niets van de jongen die op dat moment buiten is. Als Paolo thuis komt, ziet hij de moordenaar zitten, bij de lijken van zijn ouders, en staat stokstijf in de deuropening. De moordenaar wil zijn mes grijpen, maar doet het niet.

"hoe oud ben je?" vroeg Angel.
"weet ik niet"
"kun je soep maken?"
Hoe stevig de man het mesheft ook omklemde, hij kon niet tot een besluit komen.
Het kind, zo klein, zo vuil en nat, bleef daar voor hem staan, en hij kon zich niet voorstellen dat hij een eind aan dat leven zou maken. Een onverwacht opspelen van zijn geweten, een beetje medelijden misschien, hield zijn arm tegen.
"Ik heb nog nooit een kind vermoord", zei hij.
"Ik ook niet," antwoordde Paolo.

Dit is het begin van een vreemd soort verstandhouding tussen de bandiet Angel en de jongen. Ze begraven de lijken, en brengen hun dagen door alsof er niets gebeurd is. Tot er weer een reiziger komt...

Het is een aangrijpend verhaal, over goed en kwaad. Men denkt dat dat twee zekerheden zijn, maar de grens tussen goed en kwaad is helemaal niet zo duidelijk. De stijl doet me denken aan die van Coelho. Maar waar ik Coelho nog al gauw zweverig vind worden, gebeurt dat in dit boek niet. Eigenlijk is dit boek niet alleen voor kinderen geschreven, in mijn ogen is het een cross-over. Anne-Laure Bondoux heeft een prijs gewonnen met dit boek, Prix de sorcières 2004.

Paperback | 158 Pagina's | Gottmer Uitgevers Groep bv | 2005 ISBN: 9025739911
vanaf ca. 13 jaar

© Marjo, maart 2006

http://www.leestafel.info/anne-laure-bondoux

Dettie
Site Admin
Berichten: 44080
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2006, 11:51

Nee het gegeven is niet echt voor kinderen. Het lijkt me eerder een psychologische roman als ik het zo lees.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Mar 2006, 15:37

Ik vergeleek het al met Coelho. De boeken die ik van die schrijver gelezen heb, kon je in onze bieb vinden bij de jongerenromans..
daar staat dit boek ook. Maar Coelho is vooral bekend bij volwassenen toch?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44080
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2006, 15:53

Coelho bij de jongerenromans? Dat is bizar. Ik vraag me af of jongeren Coelho wel zullen begrijpen. Dat zijn toch meer boeken voor mensen die wat meer van het leven gezien hebben denk ik.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Mar 2006, 16:12

Niet al zijn boeken hoor, maar ik meen dat die ene van die jongen en die schapen (erg hè, ik weet het niet meer hoe het ging) was die ik er zag staan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44080
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2006, 16:43

Dat is De Alchemist. Dat is niet zomaar een verhaaltje vind ik. Daar zit een heleboel betekenis achter maar het zou kunnen dat een jongere dat als verhaaltje leest maar dan ontgaat diegene wel een heleboel dingen denk ik.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Mar 2006, 09:20

Juist ja, dat was de titel!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten