Huub Beurskens: Albinoziel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Huub Beurskens: Albinoziel

Berichtdoor Marjo » 10 Feb 2006, 21:50

Dit is misschien wel een boek voor de poezieliefhebbers... voor mensen die houden van uitpluizen en ontleden.
Wat een warboel!

http://www.leestafel.info/huub-beurskens

© Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Feb 2006, 12:16

Waarom voor de poëzieliefhebbers? Staat er poëzie in (Huub Beurskens is ook dichter) of vind je dat poëzie iets is voor uitpluizers en ontleders?

Het doet me denken aan Paul Austers Orakelnacht als ik je verslag zo lees en aan het boek van Nicole Krauss De geschiedenis van de liefde. Ook allemaal verhalen in een verhaal.
Is waarschijnlijk een trend aan het worden.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Feb 2006, 15:46

vind je dat poëzie iets is voor uitpluizers en ontleders?

Ha ha, niet dan?? Beurskens gebruikt woorden waar ik niets mee kan (tedere albinoziel???)dus toen ik las dat hij ook dichter is, was mijn conclusie getrokken. Zijn jullie nu beledigd?

Ik heb geen moeite met verhalen in verhalen, maar er moet wel kop en staart aan zitten. Die ontbreekt hier.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Feb 2006, 16:31

Nou ik ben superbeledigd :D

Nee lang niet alle poëzie is zo moeilijk dat je moet uitpluizen en ontleden.

tedere albinoziel. Misschien wel lieve onschuldige, blanke (van ziel) kan dat? Ik heb het boek niet gelezen.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Feb 2006, 22:40

Alles kan als je verliefd bent, denk ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2006, 18:42

Toch vreemd eigenlijk dat je dit niets vindt en bij Ritselingen juist op de poëtische taal valt. Terwijl ik bij Ritselingen de taal té poëtisch vond.

Wat is het verschil Marjo?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Mar 2006, 23:28

Ik heb dit boek niet meer bij de hand, maar ik denk dat Beurskens te gekunstelde taal gebruikt. ik moet dan denken aan dichters die zelf hun woorden verzinnen en daar "mooie" rijmelingen mee maken. Als lezer moet je maar zien dat je daar betekenis uithaalt.
Als ik denk aan Mortier, die ik poëtisch vind schrijven (zoals Frijda) dan gaat het alleen om het gebruik van mooie zinnen. Veel bijvoeglijke naamwoorden, mooie combinaties, beeldend. Misschien moet ik dat niet poëtisch noemen? Maar hoe dan?

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 19 Mar 2006, 00:43

Als ik denk aan Mortier, die ik poëtisch vind schrijven (zoals Frijda) dan gaat het alleen om het gebruik van mooie zinnen. Veel bijvoeglijke naamwoorden, mooie combinaties, beeldend. Misschien moet ik dat niet poëtisch noemen? Maar hoe dan?


Snap ik je nog , Marjo? Mortier is inderdaad zeeeeeer poëtisch.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2006, 10:29

Ja Mortier schrijft poëtisch, maar ik vond het bij Mortier helemaal passen in het geheel. Bij Frijda vond ik dat hij bijna álles poëtisch beschreef, een beetje teveel van het goede.
Maar ik snap wel wat je bedoelt Marjo.
Bij sommige gedichten vind ik ook dat ze té gekunsteld zijn. Hoe zeg je dat, meer woorden gebruiken om het mooie dan dat ze werkelijk wat zeggen. Bij schrijvers wordt er soms ook teveel gezocht naar mooie woorden zodat het verhaal eigenlijk niet meer écht is.
Mortier heeft er een talent voor om het prachtig te combineren zodat zowel de taal als het verhaal mooi blijven.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Mar 2006, 09:15

Bij Frijda zijn het vooral de beschrijvingen van de natuur die ik mooi vind. Ik ben gewoon zelf in dat bos en geniet..


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten