Stefan Nieuwenhuis - Ik ben omringd door debielen en ik voel me goed (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Stefan Nieuwenhuis - Ik ben omringd door debielen en ik voel me goed (debuut)

Berichtdoor Dettie » 08 Feb 2006, 19:27

Geweldige titel!

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/stefan-nieuwenhuis

bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 15 Mei 2009, 15:43, 3 keer totaal gewijzigd.

Gast

Berichtdoor Gast » 09 Feb 2006, 16:01

Ik heb een recensie laatst van dit boek gelezen. Die man was er redelijk lovend over: vond het een grappig boek. De titel klinkt me een beetje popie-jopie in de oren, hoewel het natuurlijk wel de aandacht trekt. Ik houd het in het achterhoofd...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Feb 2006, 18:20

heb je mijn verslag ook gelezen BB? Daarin staat dat ik het ook een grappig boek vond. Er zitten erg komische situaties tussen.
Het moet alleen wel jouw humor zijn maar dat is bij alle boeken natuurlijk.
De titel vind ik echt geweldig gevonden, hoe verzin je het!

Gast

Berichtdoor Gast » 10 Feb 2006, 16:07

Hoe vond je het in vergelijking met 'Overloop', aangezien dat ook een schelmenroman was. Beter of niet?
Laatst gewijzigd door Gast op 11 Feb 2006, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Berichtdoor Gast » 11 Feb 2006, 16:21

Het is wel in dit soort titels; ook Renate Dorresteijn heeft nu een 'catchy title' met: 'Mijn zoon heeft een seksleven en ik lees mijn moder Roodkapje voor.' Staat nu aan de top in de boeken-toptien trouwens.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Feb 2006, 16:35

Overloop was vriendelijker. Daarin werd een theorie verzonnen en voor waar aangenomen. Daar moest ik trouwens ook om lachen. Hetzelfde zijn de leugens en het gedraai.
David in dit boek is grover dan de man in Overloop. Maar vaak meer in zijn gedachte dan hardop, hoewel hij soms wel even flink wat pittigs kon zeggen.


Bernadet
die ineens twijfelt of het nu groffer of grover is? (Geen zin om na te kijken.)

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 11 Feb 2006, 20:38

Bernadet
die ineens twijfelt of het nu groffer of grover is? (Geen zin om na te kijken.)


Het is volgens mij groffer. Grover staat niet in de Van Dale. (en klinkt ook niet beken)

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 12 Feb 2006, 13:28

Ik zou zeggen grover. En zo staat het ook in het groene boekje: grof-grover-grofst.

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Feb 2006, 22:40

Ik zelf kies voor 'groffer' als het om iets abstracts gaat. Zoals in dit geval. Als het gaat over hoe oneffen een oppervlak is, iets concreets dus, ga ik voor 'grover'..

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Feb 2006, 17:16

Gètver..
Het zal je niet verbazen Bernadet, ik ergerde me groen en geel. Humor? Waar dan? Die hoofdpersoon is zelf een debiel!
Maar Nieuwenhuis kan wel schrijven, het leest vlot weg.

http://www.leestafel.info/stefan-nieuwenhuis
Laatst gewijzigd door Marjo op 15 Mei 2009, 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Feb 2006, 19:07

Hahaha ik lig gestrekt hier. Ik wist het niet Marjo wat je ervan zou vinden. Ik schreef al in mijn verslag: "het is een boek dat je óf met plezier leest óf je eraan ergert." Ik denk niet dat er een middenweg is.
Ik vermoedde wel dat bij jou het laatste het geval zou zijn maar je verrast me wel vaker zoals bij Vliegende Varkens, daar wist ik ook echt niet van wat je daar van zou vinden en dat vond je wel erg mooi.

De titel van Ik ben omringd... zegt eigenlijk al hoe diegene is. Hij is goed en de rest is een raar volkje, terwijl hij eigenlijk best wel weet dat het niet zo is. Het is een houding om overeind te blijven. Het punt is dat hij zichzelf zo tegenvalt. Ik vond verrassend dat zijn vriendin op gegeven moment recht voor z'n raap is. En ik moest wel lachen om de 'wraak' die hij nam op z'n werkgever. het had geen enkele nut maar ik kon het me wel voorstellen dat iemand dat doet uit pure onmacht.

Ik zag hem als iemand die een cynische houding heeft uit onmacht. De wraak op zijn werkgever deed hij ook uit onmacht. Hij werd voor een voldongen feit gesteld en de manier waarop hij ontslag kreeg was ook niet erg netjes. Het was bijna een soort show met diapresentaties enz.
Zijn vriendin is zo met haar eigen tv-wereldje bezig dat er ook weinig ruimte overblijft om iets te vertellen.
Het is in mijn ogen een soort 'aanklacht' tegen mensen die zich druk maken om futiliteiten. Een eindeloos gesprek voeren over soaps en wat in de roddelbladen staat. Het interessant doen terwijl er eigenlijk niets interessants is. Hij prikt daar doorheen maar op een cynische manier en die staat je aan of staat je tegen.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Feb 2006, 21:38

Onmacht zeg je. Het is waar dat de manier waarop hij ontslag krijgt niet netjes is. Maar later, onder vier ogen, stelt hij zich heel negatief op, doet geen enkele poging om er iets aan te doen. Als er werkelijk zulke mensen bestaan, dan hoop ik die nooit tegen te komen. Irritant, dat is nog zwak uitgedrukt..
Die vriendin: er is geen sprake van enige liefde, zelfs nauwelijks contact! Onbegrijpelijk..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Feb 2006, 10:49

Nou als je een partner hebt die niets beter weet te doen dan televisie kijken de hele dag en als je wat wilt zeggen vraagt of hij even zijn mond houdt omdat er wat op televisie is, dan wordt het ook moeilijk wat te vertellen. Een gezellige dag is voor haar samen televiesie kijken. En... bij alles wordt oom erbij gehaald door haar.
Het zijn vaak meer zijn gedachten die je leest dan de daadwerkelijke uitlatingen.

Bij de arts laat hij zien hoe het in zijn werk gaat. Hoe mensen behandeld worden. Hij vertelt vooraf het scenario en het loopt ook daadwerkelijk zo, net als bij die buren. Dáár reageert hij op, op het kortzichtige van veel mensen. Maar soms is het inderdaad gewoon een ettertje.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Feb 2006, 14:15

Vond je dat niet raar, dat de gedachten die hij over een situatie in de toekomst had, altijd bleken te kloppen? Als hij dan zo'n grote mensenkennis had, dan snap ik eigenlijk niet waarom alles zo fout liep.
En wat die partner betreft: dat bedoel ik: als er geen contact is, stap je dan niet op? Ze zijn niet getrouwd, er zijn geen kinderen, ze zijn nog jong..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Feb 2006, 19:19

Ik denk niet dat het mensenkennis was maar het geijkte patroon waarin dingen gaan/lopen.
Die relatie begreep ik ook niet echt. Het leek er inderdaad op dat ze weinig met elkaar ophadden. Misschien wilde hij met dit verhaal zeggen dat mensen gewoon doorgaan met hun relatie uit gewoonte? Dat ze liever dat hebben dan alle moeite nemen om opnieuw te beginnen?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Feb 2006, 21:25

Zou zonde zijn, toch.. zeker als je allebei nog jong bent.
De reactie van de buren, bv de kandelaars, dat en alles eromheen zou ik in ieder geval niet tevoren bedacht hebben!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Feb 2006, 21:58

Sommige mensen reageren zo in een bepaald patroon dat je vantevoren kunt bedenken hoe ze denken en zullen reageren. Dat deed hij met die buren. Ik moest wel erg lachen om die kandelaars.
Ze dufden niet te zeggen waarom ze daar stonden, precies zoals hij verwacht had.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Feb 2006, 20:53

Ik vond het niet echt geloofwaardig hoor..
Ook niet die ene situatie waarin hij precies wist wat die oom zou doen en zeggen.

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 30 Mar 2006, 09:03

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik van dit boek moet vinden. Sommige stukken zijn erg grappig, maar het gaat vervelen dat iedereen stom is die David ontmoet.
Mijn website over bookcrossing
http://www.bi-sa.nl/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2006, 10:02

ha bianca, ik had eigenlijk verwacht dat je het vreselijk zou vinden. Gelukkig vond je sommige stukken toch grappig.

groetjes
Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 29 Aug 2006, 20:33

Ook ik heb me kapot geergerd aan de hoofdpersoon. Het is inderdaad goed geschreven, daar ligt het niet aan, maar wat een vreselijk irritant mannetje is die David zeg. En zo negatief ingesteld. Dat overdreven sarcasme de hele tijd kwam me echt de keel uit. Niet uitgelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Aug 2006, 20:52

het is echt zo'n boek dat je aanstaat of tegenstaat een middenweg is er niet. Ik vond het meer een soort cabaret, als je het met dat uitgangspunt leest is het anders.
Youp van 't Hek doet eigenlijk precies hetzelfde maar dan voor publiek.

bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten