Joyce Roodnat - Sterrenschot

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Joyce Roodnat - Sterrenschot

Berichtdoor Roel » 26 Jan 2006, 15:40

Joyce Roodnat is hoofd kunst van NRC handelsblad. Dit is haar tweede roman.
We volgen een zeker Jaap, een wetenschapper die een beetje uitgekeken is op zijn dagelijks werk, op de vlucht is voor zijn moeder en zijn verloofde. Hij krijgt een uitgelegen kans als hij meekan op expeditie naar de Noordpool.

Lees verder.. klik hier http://www.leestafel.info/joyce-roodnat

Roel

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Jan 2006, 16:04

Is dit niet dat boek over die beetje 'antroposofische' aangelegen man? Of dat kan ook die vorige van haar geweest zijn.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 26 Jan 2006, 17:05

Hallo BB,
Ik heb haar debuut roman niet gelezen.
Jaap is in een Nederland een meer nuchtere wetenschapper, maar komt onder invloed van het barre klimaat, het overleven in extreme omstandigheden dichter bij de natuur. Is hij dan een antroposoof? Ergens wel ja, denk ik. In ieder geval iemand met een antroposofische sympathieen.

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Jan 2006, 19:11

Sta wel te kijken van de diversiteit aan literatuur die jij tot je neemt. Ja, het is niet echt een atroposoof - in letterlijke betekenis - maar wel iemand met een soortgelijke inslag c.q. sympathieen. Hoe staat het trouwens met het schrijven, Roel, vordert het een beetje? Ben je een stilist of een plotschrijver?

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 27 Jan 2006, 10:54

Hallo BB,

Ja, ik sta er soms ook versteld van, maar dat heeft de maken met mijn brede interesses, die er toe leiden dat ik kaal geslagen proza tot bombastisch proza kan waarderen. Twee extremen waar ik zeer onder indruk van ben: De Ier Samuel Beckett (het wordt tijd dat ik zijn romans weer eens oppak), de meester van het uitdiepen van de herhaling en de Pool Bruno Schulz, die in zijn werk, in zijn korte verhalen en romans in een zin met gemak 4 metaforen stopt en ermee wegkomt (tenminste voor mij wel). Het bijzondere van zijn werk is dat hij het juist door die fantastische omschrijvingen het zo echt kan maken, dat je bv een kers waar je over leest, hem letterlijk in je mond proeft! Beckett is ook al moeilijk aan te komen, Schulz werk is een jaar of wat compleet vertaald uitgekomen. Ik had de recensie gelezen en meteen het boek aangeschaft. Maar goed ook, het was binnen een half jaar uitverkocht.
Je vraagt hoe het met het schrijven staat.
Begin van deze maand er weer aan de roman doorgeschreven. In totaal 3 A4tjes. Allerlei nieuwe ideeen gekregen voor verhaalontwikkeling verderop. Momenteel zit midden in de recensiewoede. Voor het Amerikaanse tijdschrift Expose schijf momenteel cd recensies voor nr 33 en binnenkort komen 3 cd's binnen om te bespreken voor het Nederlandse Alpha Centauri magazine (nieuwe stijl).
Ook moet ik een boekbespreking afronden voor het Natuurhistorisch Maandblad. Je ziet werk zat.
Daarnaast ben ik bezig met mijn eerste elektronische muziek-concept album (49 minuten opgenomen). Ik zit nu bij de passage in het derden nummer waar ik sequencers wil gebruiken.
O ja en ik ben ook bezig met het tweede artikel voor de Vestdijk-kroniek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2006, 11:59

Roel! Ik word al moe als ik lees wat je allemaal doet!

Ik ben gisteren naar de bieb geweest want ik wilde dit boek wel lezen maar helaas hadden ze dit boek niet in huis.

Even een paar kleine dingetjes. Het noorderlicht is niet alleen in het hoge noorden te zien, soms is het zelfs in Nederland te zien!
Joyce Roodnat is tegenwoordig eindredactrice van NRC. Ze is vooral bekend geworden door haar columns over wandelingen die ze maakte (verzameld in een boek getiteld 100x aan de wandel) en heeft een prijs gewonnen voor haar recensies over films. Haar vorige boek "'t is zo weer nacht"is heel goed ontvangen. Dat boek stond ook al op m'n verlanglijstje en nu is 'jouw' boek erbij gekomen. Bedankt voor je verslag!

Je verslag staat op de site, klik hier http://www.leestafel.info/joyce-roodnat

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Mei 2009, 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Gast

Berichtdoor Gast » 28 Jan 2006, 16:05

Goed te horen dat alles naar wens gaat, Roel.

Ja, die Roodnat is een hoge tante bij het NRC. Ik heb wel eens een interview met haar beluisterd, en het is een dame die geen blad voor de mond neemt.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 01 Feb 2006, 17:02

Hallo Bernadet,

Ik doe mijn best! Nee, maar ik weet zeker dat wat jij allemaal voor de website hierdoet, dit vele malen overtreft. Daarnaast sta ik iedere keer perflex hoe snel jij en Marjo weer een boek uit hebben! Ik ben al blij als er vier in een maand uitkrijg (wat vorige maand niet is gelukt).

Ja, dat weet ik van het Noorderlicht, maar de kans is het grootst in het hoge Noorden. Sinds ik Nrc lees, ken ik haar wandelrubriek natuurlijk. En zij is de gangmaker achter de prachtige filmserie op dvd van Italiaanse films en klassieke Europese films van de laatste twee jaar.
Graag gedaan. Ik heb genoten van het boek.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 01 Feb 2006, 17:05

Hallo BB,

Ja, dat is een zeker een fijn gevoel.
Ik heb ook vorig jaar via internet radio een debat gehoord over een bepaald onderwerp. Mijn indruk is, dat ze altijd fair reageert, ik bedoel met opbouwende kritiek zoals een goede criticus betaamt.



BB schreef:Goed te horen dat alles naar wens gaat, Roel.

Ja, die Roodnat is een hoge tante bij het NRC. Ik heb wel eens een interview met haar beluisterd, en het is een dame die geen blad voor de mond neemt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2006, 17:43

Ik ben al blij als er vier in een maand uitkrijg (wat vorige maand niet is gelukt).


Je hebt natuurlijk boeken en boeken Rotor. Sommige boeken zijn gewoon lekkere wegleesboeken maar wat jij leest daar zou ik ook veel langer over doen. Dat is wel van een ander kaliber dan bijvoorbeeld een boekje van Manon Uphoff (waarmee ik niets af wil doen aan boeken van Manon Uphoff)

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Feb 2006, 18:04

Precies, Bernadet.. Over Dostojewski doe ik ook veel langer!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Mar 2006, 22:47

En dit boek van Joyce Roodnat smaakt naar meer. Het blijft hangen, net als "de hydrograaf", en de stijl is wennen, dat ben ik met je eens Roel, maar ik vind het een mooi boek.
Kun je je het boek nog herinneren, en heb je dan een idee waar de titel voor staat?

http://www.leestafel.info/joyce-roodnat

Marjo
Laatst gewijzigd door Marjo op 15 Mei 2009, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2006, 11:33

Mooi verslag ook Marjo! Erg leuk dat je de betekenis van sterrenschot erbij gezet hebt.

Ik wil dit boek zeker lezen, dat had ik al na rotor's verslag en nu helemaal.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Mar 2006, 15:12

In 1932-1933 heeft er inderdaad een Internationaal Pooljaar
plaatsgevonden, het tweede en er is inderdaad een KNMI-expeditie naar Angmagssalik geweest. In die tijd was er ook een fotograaf in Groenland: Jacob van Zuylen.
Jacob? Jacob! En het boek van Roodnat is wel "Voor de gebroeders Van Zuylen".

Dit kreeg ik van een andere lezer mee. Leuk hè!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2006, 21:09

JA! hartstikke leuk! Ik vraag me dan gelijk af, hoe weet ze dat? Hoorde ze dat van iemand? Zag ze een artikel erover en heeft ze er verder op geborduurd?
Echt leuk Marjo, die informatie erbij, nou moet ik het helemaal lezen!

groetjes
Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2006, 21:20

Ik vond alleen iets over ene Van Everdingen

Onder zijn voorzitterschap vond het Tweede Internationaal Pooljaar plaats (1932/1933). Als voorzitter van een internationale commissie bereidde hij een Nederlandse deelneming aan het pooljaar voor met een magnetischmeteorologisch station op Groenland en een aerologisch station voor vliegtuigwaarnemingen op IJsland.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Mar 2006, 23:24

Ik meen dat Joyce Roodnat degelijk onderzoek gedaan heeft voor ze aan dit boek begon. Het blijkt minder fictief dan ik op het eerste gezicht dacht. Maar hoe ze eraan gekomen is, weet ik natuurlijk niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2006, 23:40

Nee dat snap ik, ik zat een beetje hardop te denken

Bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten