Fjodor Dostojevski - De gebroeders Karamazov

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Fjodor Dostojevski - De gebroeders Karamazov

Berichtdoor Roel » 26 Jan 2006, 13:38

Op de valreep van vorig jaar uitgelezen, deze pil van over de 1000 bladzijden. Ik geloof dat ik het lezen van dit werk over een half jaar heb uitgesmeerd. Al met al een indrukwekkend boek, indrukwekkend verhaal. Het heeft een hele lange voorgeschiedenis, de moord wordt ook pas richting einde gepleegd. Eigenlijk is de moord maar bijzaak, waar het hier om gaat zijn de verhoudingen tussen de broers Karamazov, Aleiksj, Dimitri en Ivanov. Het is kinderen van de rekening, kinderen die van hun ouders geen fatsoenlijke opvoeding hebben gehad. Daardoor ontwikkelen ze allemaal hun eigen visie op de wereld waar haat, liefde en vrijheid hand in hand gaan. Het zijn boeiende karakters deze drie broers. Aleiksj zwalkt tussen het wereldse en het profane. Hij trekt het klooster, maar na de dood van zijn geliefde Starets (zeg maar geestelijk leider), besluit hij na aandringen van eerder genoemde, de liefde van de mens buiten de kloostermuren uit te dragen. Hij merkt al snel dat hij moet strijden om zijn geloften, om de erotisch liefde van zich te houden. Dimitri heeft de armoede vol ondergaan als kind en dat laat zijn sporen na. Het is moeilijk hoogte krijgen van zijn karakter, Dostjewski laat zijn gedachten van hor naar her zwenken. Dimitri zit in ieder geval tussen twee liefdes in, die voor een hysterische generaalsdochter Katarina en die voor een frivole halve hoer. Dan is er ook nog Ivanov, ook als een echte Karamazov geboren voor het ongeluk en dat komt er ook op een gegeven moment met een zware ziekte.
Ondanks de lange zinnen blijkt Dostojewski toch een echte realist, waardoor de beeldspraak tot het minimum beperkt. Voor mij had het een sterkere stijl mogen hebben, maar waar hij wel in uitblinkt zijn de afzonderlijke verhalen. Als er heftige confrontaties plaatsvinden tussen bv Dimitri en Katarina, maar ook de kinderportretten die de schrijver schildert behoren zonder meer tot de hoogtepunten van het boek.
Is het boek een meesterwerk? Ik heb het nu voor de eerste maal helemaal gelezen, maar er is teveel tijd over heen gegaan om te concluderen of de voorgeschiedenis aansluit bij de rechtzaak aan het einde. Momenteel blijft Misdaad en straf nog altijd mijn favouriet.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 26 Jan 2006, 15:30

Ik herinner me nog weinig van De gebroeders Karamazov, Rotor.
Alleen Aleksej komt me nu weer wat voor de geest.

Groetjes. Tiba.

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Jan 2006, 16:01

Het is alweer tijd geleden... Karel van het Reve - een zogenaamde kenner van Rissische literatuur - schreef ooit eens dat er niemand in de Gebroeders KaKaramazov voorkwam waarmee hij wel een biertje wilde pakken in de kroeg. Duistere figuren en duistere plotten zijn de thema's van Dostoyevski. Zijn haastige stijl verveelt mij echter nooit, en ik zal het zeker nog een keer herlezen, deze roman.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 26 Jan 2006, 17:09

Ja, je mag die gebroeders wel enigsinds duister noemen ja. In ieder geval niet makkelijk grijpbaar, wild en avontuurlijk qua geest.
Wat bedoel je met haastige stijl?
Juist zijn meanderende zinnen zijn juist onthaastend!

BB schreef:Het is alweer tijd geleden... Karel van het Reve - een zogenaamde kenner van Rissische literatuur - schreef ooit eens dat er niemand in de Gebroeders KaKaramazov voorkwam waarmee hij wel een biertje wilde pakken in de kroeg. Duistere figuren en duistere plotten zijn de thema's van Dostoyevski. Zijn haastige stijl verveelt mij echter nooit, en ik zal het zeker nog een keer herlezen, deze roman.

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Jan 2006, 17:25

'Onthaastend?' dat vind ik er niet echt in, hoewel de meanderende zinnen die je noemt wel een beetje. Ik las ergens dat Dostoyevski ontzettend snel schreef - hij schreef 'De Speler in een maand tijd! - en dat zie ik op zich wel terug in zijn stijl. Maar het kan aan mij liggen...

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 26 Jan 2006, 19:05

De Gebroeders Karamazov heb ik gelezen toen ik een jaar of 17/18 was, dus heeeeeel lang geleden. Ik kan me er weinig van herinneren. Het boek stond indertijd bij mijn ouders in de kast, later is het door mij (dom,dom,dom) weggedaan. Overigens is of komt er een nieuwe vertaling van uit. Zo'n actuele vertaling lijkt mij de moeite weer waard.
Ik ben nu tussen "de verplichte literatuur"door ook bezig met de nieuwe vertaling van de verzamelde werken van Tsjechov. Deel 1 is bijna uit
(kostte me ook zo'n half jaar Rotor!)
Misdaad en straf ligt nu (bijna) bovenaan op de stapel nog te lezen boeken.
Ik zou het fijn vinden als Leestafel eens een Russische schrijver als samenleesboek heeft... (Of...maar dat is misschien teveel gevraagd:een themamaand over schrijvers uit de oostbloklanden.)
LN spoor ik daar al een hele tijd op aan, maar daar lopen ze vooralsnog niet echt warm.

Groet, Irene

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Jan 2006, 19:12

...iemand zei ooit over Tsechov: er is geen schrijver die zo bruut zijn personages het toegang tot geluk ontzegt.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 26 Jan 2006, 21:19

...ik zeg: je kunt (bijna) dertig jaar met dezelfde man gelukkig zijn, drie "Fantastische Meiden" hebben en ook nog genot proeven in de verhalen van Tsjechov. Maar wie ben ik?...
De verhalen van Tsjechov vind ik een heerlijke leeservaring...

Groetjes, Irene

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Jan 2006, 21:32

Bijna dertig jaar? Ik benijd je, Irene, eerlijk waar. Ik zit al een tijdje naar de verzamelde werken van Tsechov te kijken maar heb ze nog niet gekocht. Het is natuurlijk altijd wel economisch om verzamelede werken te kopen, maar om de een of andere reden ben ik er nog niet toe gekomen. Misschien omdat verhalen me minder trekken. Toch wordt deze man door sommigen geroemd als de beste verhaleverteller ooit, dus ik zal er waarschijnlijk niet aan ontkomen. Met jouw enthiousiamse is in ieder geval weer een positief argument bijgekomen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2006, 17:45

Je verslag staat op de site Rotor. Als je op de afbeelding van het boek klikt dan zie je informatie over Dostojevski's leven.

Hier staat je verslag: http://www.leestafel.info/fjodor-dostojevski

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2006, 17:53

Dit is wel heel toevallig rotor. De Russische bibliotheek heeft De gebroeders Karamazov net opnieuw uitgegeven.

Meer informatie http://www.vanoorschot.nl/

bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 01 Feb 2006, 17:07

Nee, Bernadet niet toevallig. Ik was al bijna klaar met lezen, toen ik over het uitkomen hoorde. Ik ben het dus niet naar aanleiding van aan het lezen!

Bernadet schreef:Dit is wel heel toevallig rotor. De Russische bibliotheek heeft De gebroeders Karamazov net opnieuw uitgegeven.

Meer informatie http://www.vanoorschot.nl/

bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 01 Feb 2006, 17:09

Dank daar weer voor. Maar het is geen echte recensie. Ik heb een beetje mijn indrukken weer gegeven. Het kost me veel te veel tijd om alles rustig op papier te zetten, dat kost gauw een uur!
Daarnaast zoals ik al schreef heb ik niet complete overzicht van het boek gekregen tijdens het lezen, dat heb ik onderweg ergens verloren.

Bernadet schreef:Je verslag staat op de site Rotor. Als je op de afbeelding van het boek klikt dan zie je informatie over Dostojevski's leven.

Hier staat je verslag: http://www.leestafel.info/fjodor-dostojevski

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2006, 17:38

Dank daar weer voor. Maar het is geen echte recensie. Ik heb een beetje mijn indrukken weer gegeven. Het kost me veel te veel tijd om alles rustig op papier te zetten, dat kost gauw een uur!


Het maakt niet uit hoe je het noemt, maar je geeft je indrukken goed weer en dat vind ik juist belangrijk in een verslag/impressie/recensie.
Het kost mij ook enorm veel tijd om een verslag te maken. Ik ben er zo een middag mee bezig. Ik loop al drie boekenverslagen achter omdat ik, als ik een verslag maak, het niet af wil raffelen. Ik vind het vaak ook erg moeilijk om m'n indrukken te verwoorden en schrap veel, en kan soms na een hele tijd bezig te zijn geweest nog niet tevreden zijn.

Jammer dat de boeken van de Russische bibliotheek zo duur zijn, maar de uitvoering is het bedrag wel waard. Ze zijn erg mooi verzorgd.

Het is mijn bedoeling dit jaar zeker De speler van Dostojevski te lezen. Als ik het gelezen heb zal ik wel weer gaan ploeteren op een verslag.
(Heb je wat om naar uit te kijken! ;) )

Groet
Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 15 Feb 2006, 14:43

Hallo Bernadet,

De Speler leest heel gemakkelijk. Ik denk niet dat je moeite met een verslag zult hebben. Het is ook een dunnetje vergelijkbaar met de dikke Dostojewski's! Ik vond het een geslaagde roman.

PMotte
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 Jul 2023, 16:29
Contact:

Re: Fjodor Dostojevski - De gebroeders Karamazov

Berichtdoor PMotte » 27 Sep 2023, 14:48

D. is inderdaad ook sterk in de afzonderlijke verhalen die in het geheel worden gestopt, zoals je in https://www.leestafel.info/fjodor-dostojevski opmerkt.
Alleen een boek dat gelezen wordt, bestaat.
Ik heb een boek te koop
Vertaalbureau Motte
Andreas
(c) Peter Motte, gebruik door AI niet toegelaten, no use by AI allowed


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten