Ben Golob - Het Land van Zwach (10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Ben Golob - Het Land van Zwach (10+)

Berichtdoor Dettie » 30 Jul 2004, 15:22

Het Land van Zwach is het kinderboekendebuut van Ben Golob.
Ik ontving een mail van hem (ken hem niet) waarin hij zijn debuut meedeelde.
Aangezien ik het al bijzonder knap vind dat iemand een heel boek weet te schrijven leek het me een goed idee een artikel op de site te plaatsen.

Wanneer hij het papier heeft los gefrunnikt staat er een wit doosje voor hem. Er ligt een briefje bovenop. Het vergeelde papier kraakt als hij het openvouwt; het lijkt eeuwenoud. Boven aan het blad staat in sierlijke letters: ‘Beste Tim, zorg alsjeblieft goed voor deze Calawab. Je ziet ze niet meer zoveel. Groeten, Berlius.’ De rest van het blad is leeg.

Het hele artikel staat hier http://www.leestafel.info/ben-golob

--
Laatst gewijzigd door Dettie op 15 Jun 2009, 15:16, 5 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2004, 11:59

Lijkt jullie dit een leuk boek? Zouden jullie het kopen?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Aug 2004, 13:33

hangt van de prijs af...
lekker Hollands hè?
Maar dat komt natuurlijk ook wel omdat ik nauwelijks nog kinderboeken koop, voor ons eigen gezin. Daar zijn ze bijna uitgegroeid. Voor welke leeftijd was dit boek bedoeld?
Voor school zou ik het natuurlijk kunnen aanschaffen, maar dat is waarschijnlijk niet wat je met je vraag bedoelde.
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2004, 15:50

12,95 Euro Marjo.

Nee dat bedoelde ik niet.
Klinkt het boek aantrekkelijk als je het artikel leest? Dat bedoelde ik eigenlijk.
Ik ben nogal een leek op kinderboekengebied en was benieuwd of
het voor de kenners aantrekkelijk klinkt.
Het gaat er natuurlijk om of kinderen het leuk vinden maar jij hebt
zoveel kinderboeken gelezen dat je dat misschien kan inschatten.

Ik heb een mailtje gestuurd via de site van Ben Golob met de vraag voor welke leeftijd het boek is. Kon het niet vinden.
U hoort van mij.

Bernadet

lennon

Berichtdoor lennon » 07 Aug 2004, 17:25

Dag allemaal,
Vandaag kreeg ik een mailtje van Bernadet met de vraag voor welke leeftijdsgroep 'het land van Zwach' bedoeld is. De uitgever heeft er het etiket 10+ opgeplakt, maar naar de enthousiaste reacties van (ex-) leerlingen van mijn school en andere lezers te oordelen, is 'het bereik' veel groter.
De oorzaak hiervan is niet zo moeilijk als je mijn beweegredenen om het boek te schrijven kent: een paar jaar geleden worstelde een 11-jarige dyslectische jongen in mijn groep zich door het eerste deel van Harry Potter. Toen ik hem vroeg waarom hij een voor hem zo moeilijk boek koos, zei hij: ‘Die andere boeken zijn niet spannend. Die gaan over dingen die ik niet leuk vind.’ Met ‘die andere boeken’ bedoelde hij boeken op zijn avi-niveau.
Die opmerking was voor mij de aanzet om een spannend boek te schrijven dat zowel geschikt moest zijn voor goede als zwakke lezers. Dus een boek zonder al te veel moeilijke woorden en lastige zinsconstructies...
Voor mijn gevoel heeft het boek aan mijn bedoelingen voldaan, want de lezers die positief reageerden zijn zowel qua leeftijd als qua leesniveau
zeer divers. Volwassenen, ex-leerlingen, goede en zwakke lezers uit de bovenbouw en middenbouw zijn enthousiast.
Ik hoop dat ik hiermee jullie vraag heb beantwoord.
met vriendelijke groet,
Ben Golob

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2004, 20:34

hallo Ben,

Wat leuk dat je hier op het forum gereageerd hebt. Bedankt voor je antwoord.

Ik ben ontzettend benieuwd hoe het verloopt met je boek. Ik kwam je boek wel op diverse sites tegen.
Het lijkt me enorm spannend (en zenuwslopend) om de stap te wagen een boek uit te geven. Je weet nooit hoe mensen reageren. Dat merk ik hier op de site al en dat is dan nog een releatief kleine groep.
Jij moet heel Nederland zien te veroveren! Nou ja, in ieder geval de kinderen dan.

Heb je die jongen waardoor jij het boek bent gaan schrijven ook jouw boek laten lezen? Zo ja, wat vond hij er van? Of heb je juist hem dat laten lezen zodat je zeker wist dat het taalgebruik niet te moeilijk was?

Nog een vraag (sorry) we hadden hier bij Leestafel een discussie of schrijvers zelf ook veel lezen. Dus bij deze de vraag: Lees jij zelf ook veel? Vind je dat een schrijver veel gelezen moet hebben?

Dat was het, zal je verder niet lastig vallen met vragen.

Ik wens je heel veel succes met je boek! (en de vervolgdelen!)

Groet en een fijn weekend
Bernadet

ben golob

Berichtdoor ben golob » 09 Aug 2004, 00:19

Hoi Bernadet,
Geen dank. Ik vind het leuk om zoveel mogelijk mensen te informeren over mijn boek. Dus als er meer vragen zijn, laat het dan gerust weten.

De antwoorden op je vragen:

De jongen die mede aanleiding was om het boek te schrijven, heeft zover ik weet het boek nog niet gelezen. Hij is inmiddels geruime tijd van school en ik heb hem vanaf toen niet meer gezien.
In de tijd dat ik nog met het schrijven van het boek bezig was, heb ik wel een aantal andere kinderen de eerste hoofdstukken laten lezen. Dit groepje bestond uit een mix van jongens en meisjes, waarin zowel goede als zwakkere lezers zaten. Zij wisten toen nog niet dat ik de auteur was, want dat zou hun mening wellicht hebben beïnvloed. Na ca. vijf hoofdstukken bleken alle kinderen enthousiast te zijn en ben ik met dit leesgroepje gestopt.

Lezen... Ik heb zolang als ik me kan herinneren met mijn neus in boeken gezeten en ook nu lees ik nog altijd veel. Of lezen een ‘must’ voor een schrijver is weet ik niet. Enerzijds kom je zo wel te weten waar je eigen voorkeuren liggen, welke schrijfstijl jezelf aanspreekt en je leert een hoop. Van de andere kant loop je natuurlijk ook het risico dat je (onbewust) zaken over gaat nemen en dat kan dan weer invloed hebben op de originaliteit van je eigen werk. Al met al denk ik dat het van persoon tot persoon verschilt.

vriendelijke groet,
Ben

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 09 Aug 2004, 01:11

Het is reuzeleuk dat je zomaar op de vragen wil antwoorden. Ik heb ook nog een vraag: hoelang heb je eigenlijk aan dit boek geschreven?

Met vr. groet. Tiba.

ben golob

Berichtdoor ben golob » 10 Aug 2004, 00:12

Dag Tiba,

Het aantal uren kan ik niet noemen. Ik heb er zelf geen idee van omdat ik schrijf wanneer ik tijd heb. Eigenlijk komt dat neer op de late uren in de avond of vroeg in de nacht. Maar tussen het eerste woord op papier (of beter op mijn monitor) tot de uiteindelijke presentatie van ‘het land van Zwach’ verstreek tweeëneenhalf jaar.
Begin 2002 ben ik aan het verhaal begonnen en ergens in de zomer van dat jaar was de ruwe versie klaar. Intussen had ik contact met een paar uitgevers die belangstelling hadden. Zij wilden echter zoveel veranderen om het aan hun huisstijl te laten voldoen dat dit uiteindelijk op niets uitliep. Hun voorwaarden hadden er naar mijn idee anders voor gezorgd dat het mijn verhaal niet meer zou zijn.
In oktober 2003 kwam ik bij uitgeverij Solo terecht. Van november 2003 tot april 2004 werkte ik het manuscript (hoofstuk voor hoofdstuk, zin voor zin) met een redactrice door. Het uiteindelijke resultaat ligt nu in de boekwinkel.

vriendelijke groet,
Ben

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 10 Aug 2004, 00:30

Dag Ben,

Bedankt voor je uitleg. Die vind ik heel interessant, want ik had geen idee dat het zo ging. Wat ik nog wou weten: ben je al bezig aan een vervolg?

Groetjes. Tiba.

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 10 Aug 2004, 10:19

Hallo Ben,

Leuk dat we een schrijver te gast hebben op het forum. Ik heb je website bezocht en wil je mijn complimenten maken. Het is moedig, en lijkt mij ook eng, om te publiceren. Je weet nooit wat mensen over je werk, waar jij zo op hebt gezwoegd, zullen gaan zeggen.

Ik blijf maar een lezer, denk ik.
Groeten Lizzy.

Ben Golob

Berichtdoor Ben Golob » 11 Aug 2004, 23:45

Hoi Tiba,

Nog voordat ik bij mijn uitgever terecht kwam, ben ik begonnen aan een ander jeugdboek. Tijdens het redigeren van ‘Zwach -deel 1’ heb ik dit verhaal afgeschreven. Het manuscript, met de voorlopige titel ‘Cita, het heksenkind’, ligt op dit moment bij mijn uitgever.
Onlangs ben ik begonnen met deel twee van ‘Zwach’. Dit wel op een laag pitje, want in de zomervakantie reserveer ik zoveel mogelijk tijd voor mijn gezin. In ieder geval komt Tim (de hoofdrolspeler) in een heel verrassende wereld terecht.
Verder gaat mijn zus (zij is illustratrice) tekeningen maken bij sprookjes die ik een tijd geleden voor mijn groep op rijm heb gezet. Dit zijn rijmelarijen, gebaseerd op echte sprookjes, met een verrassend (soms luguber) einde.
Geen idee of het allemaal boeken worden, maar je ziet ik zit niet stil.

hartelijke groeten,
Ben

Ben Golob

Berichtdoor Ben Golob » 12 Aug 2004, 00:21

Dag Lizzy,

Toen ik eenmaal het contract getekend had, bekroop mij ook even een ‘unheimliches Gefűhl’. Vragen als:‘Wat als niemand het iets vindt’ of: ‘Stel je voor dat niemand het boek koopt’ gingen door mijn hoofd. Maar toen ik mijn zoontje het manuscript voor ging lezen en hij aan mijn lippen hing, was dat gevoel al snel voorbij.
Natuurlijk is het leuk om lovende recensies te krijgen, maar al zou er nooit meer een boek van mij gepubliceerd worden, weet ik dat een hoop (mij dierbare) mensen het boek met veel plezier gelezen hebben. En de kroon op ‘het land van Zwach’ is zondermeer het feit dat een aantal ‘niet-lezende-kinderen’ mijn verhaal verslonden hebben en hen gemotiveerd heeft om meer te gaan lezen.

vriendelijke groeten,
Ben

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Aug 2004, 09:14

Hallo Ben,

Ik ben om, ga morgen eens kijken voor je boek in de boekwinkel, ben ondertussen wel erg benieuwd geworden. Ik hoop dat ze het hebben, we hebben niet van die geweldige boekwinkels hier.

Het lijkt mij al fantastisch als een uitgever zich geinteresseerd toont in je boek en als je dan het eerste exemplaar ziet moet toch ook al een geweldig moment zijn. Dat heb jij dan toch maar voor elkaar gekregen!

Cita, het heksenkind klinkt alvast goed. Waar haal je de tijd vandaan zeg. Moet je je nou afzonderen om te kunnen schrijven? Ik heb eens een programma over Harry Mullisch gezien en die had een gigantisch bureau en alles op dat bureau moest op precies dezelfde plek liggen, niemand mocht ook in die kamer komen anders kon hij niet schrijven.
Heb jij zoiets ook of kan je bij wijze van spreken nog schrijven als de kamer vol zit? (beetje overdreven natuurlijk)

Wilde je altijd al schrijven? Of kwam dat echt door die jongen?

Groet
bernadet
P.S.Wel erg leuk dat je onze vragen wil beantwoorden.

Ben Golob

Berichtdoor Ben Golob » 12 Aug 2004, 14:25

Hallo Bernadet,

Het is inderdaad heel bijzonder (bijna onwezenlijk) om mijn verhaal voor het eerst in boekvorm vast te houden. Zeker als er ook nog eens zo’n 500 mensen toekijken en meeleven. Ook heel apart is het om je eigen boek voor het eerst in een winkelschap te zien staan. Van mijn uitgever begreep ik dat ‘het land van Zwach’ nu in elke boekhandel in Nederland en Vlaanderen te krijgen of te bestellen is.

Tijd? Dat is altijd een probleem. Daarom schrijf ik vrijwel altijd als mijn kinderen naar bed zijn en mijn andere werk klaar is. Dit betekent dat ik er meestal pas ’s avonds laat mee aan de slag ga. Dan vind ik meestal de rust om in het verhaal te kruipen. Als ik eenmaal ‘in het verhaal zit’ maakt het niet meer zoveel uit wat er om me heen gebeurt. Ik zie de gebeurtenis dan voor me en schrijf op wat ik zie, beleef en voel.
Ik heb wel vaak een notitieblok bij me zodat ik dingen die me te binnen schieten kan noteren en later kan verwerken, maar verder geen rituelen hoor. (Mijn bureau is trouwens meestal een zootje.)

Eigenlijk heb ik altijd wel geschreven en getekend. Mijn moeder heeft nog een paar (pogingen tot) gedichten die ik toen ik een jaar of 13 was heb geschreven. Tijdens mijn studie ben ik lid geweest van verschillende schoolkrantredacties, ik heb tien jaar een groepsblad voor scouting gemaakt (waarbij ik een groot deel van de teksten en de tekeningen maakte) en sinds een paar jaar schrijf ik artikelen voor het onderwijsblad ‘Praxis’. Het idee om zelf een boek te gaan schrijven kwam eigenlijk toen ik na 22 jaar mijn actieve scoutingloopbaan beëindigde en ’s avonds tijd over had. De jongen in mijn klas was het laatste duwtje in mijn rug.

Ik ben trouwens benieuwd naar de meningen van alle lezers, dus laat me t.z.t. even weten wat je ervan vond en of je ‘om’ blijft? Dat kan trouwens ook op mijn site.

groeten,
Ben

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Aug 2004, 14:59

Hallo Ben,

Zit een beetje te grinniken om je laatste zin. Weet wat je zegt! Ik ben namelijk behoorlijk kritisch, vind van mezelf wel eens TE kritisch.

Als ik het uit heb dan stuur ik het door naar Marjo (een lid van leestafel). die werkt bij een jongeren documentatiecentrum, lijkt me wel een leuk idee om je boek ook daar te hebben staan en misschien nodigt het de jongeren uit om meer van je te willen lezen!

Bedankt voor al je antwoorden, het is erg leuk om te lezen hoe het een schrijver vergaat. Vooral dat gedeelte van het zoeken naar uitgever en hoe de uitgever met je meedenkt vond ik erg interessant om te lezen. Ik vroeg me altijd al af hoe dat zou gaan.

Ooit in een grijs verleden dacht ik ook nog eens een boek te schrijven, maar hoe meer ik lees hoe meer ik zie dat dat voor mij niet is weggelegd.
Gedichtjes heb ik ook nog aan gedaan rond mijn 15e, 16e jaar maar ja dan was ik of hevig verliefd of lagen al die puberhormonen dwars en dan lukt dat nog wel een beetje maar daarna... nee hoor, het blijft bij sinterklaasgedichtjes .

Ik blijf dus net als Lizzy maar een lezer!

Groet
bernadet

ben golob

Berichtdoor ben golob » 12 Aug 2004, 18:34

Hoi Bernadet,

Gelukkig heeft iedereen een eigen smaak en mag een persoonlijke mening geuit worden. Een groot en belangrijk goed!
Het is mijn bedoeling om op mijn site de eerlijke meningen van lezers te verzamelen, zowel positief als negatief. Dus mocht je het boek niet leuk vinden, spui je kritiek. Van mij mag het. Zolang er geen schuttingtaal in voor komt blijft het gewoon staan ;-)

En zelf schrijven... misschien moet je het eens met Lizzy samen proberen, de familie French ging jullie als duo al voor. Of misschien met een grotere groep. Aan ‘De schrijver' werkten bijvoorbeeld maar liefst 8 gerenommeerde Nederlandse auteurs.
Je beleeft er echt een hoop lol aan en wie weet wat ervan komt.

In ieder geval wens ik je veel plezier in 'het land van Zwach'.

hartelijke groet,
Ben

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Aug 2004, 20:34

O Bernadet?? IK wacht in spanning af. IK ben er pas weer na 29 augustus, hè, al kan je gerust eerder sturen omdat de oudsten wel thuis zijn. Kijk maar, Lief dat je het opstuurt!
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Aug 2004, 11:15

Hallo Ben,

Het boek is besteld, ik kon vrijdag en zaterdag niet naar de boekwinkel dus heb het nu via internet besteld. Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet en hoe de inhoud is!
Je hoort het nog van me.

Over met meerdere schrijvers schrijven:
Ik kreeg een andere mail, voor een bepaald bedrag kon je je naam laten voorkomen in een boek en kon je zelfs aangeven wat voor rol je in dat boek wilde hebben. Is weer eens heel wat anders, ben er niet op in gegaan omdat ik het bedrag vrij pittig vond, ik dacht Euro 80,-- of Euro 120,00. En sowieso hoef ik niet zo nodig in een boek genoemd te worden.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Aug 2004, 18:20

hallo Ben,

Het boek is binnen!!
Het begint in elk geval al erg leuk!
Ga het zo snel mogelijk verder lezen.

De voorkant doet me een beetje denken aan De koene (rode?) ridder.

Groetjes
bernadet

ben golob

Berichtdoor ben golob » 18 Aug 2004, 00:01

Hoi Bernadet,

Dat verhaal over die schrijver (naam weet ik niet meer) heb ik ook gehoord. Het is natuurlijk een commerciële stunt. Maar… ik meen me te herinneren dat de mensen ook zelf hun personage mogen bedenken (incl. karakter en de rol in het verhaal) en ook mogen bepalen hoe vaak ze in het verhaal voorkomen. Dat is een heel puzzelwerk hoor. Maar ik ben het met je eens, op zo’n manier zou ik ook niet in een boek willen verschijnen.

Toen ik het omslag voor het eerst zag, dacht ik ook meteen aan een tekening uit een realistisch getekend stripverhaal. Maar het geeft de sfeer van het verhaal (en zeker de betreffende scène uit het boek) heel goed weer. De stijl van Fiel van der Veen zie je er heel duidelijk in terug. Hij illustreerde o.a. ook boeken van Paul Biegel (de rode prinses) en van Simone Schell (Marie Pouceline). Als je die voorkanten ziet herken je zijn ‘hand’ meteen.
Ik persoonlijk ben een liefhebber van de illustraties van Quentin Blake (o.a. veel boeken van Roald Dahl), maar ik denk dat de tekening van Fiel qua sfeer beter bij ‘het land van Zwach’ past. Trouwens op mijn site staan ook een paar schetsen die tot het omslag hebben geleid.

Veel leesplezier,
Ben

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2004, 08:23

Hallo ben,

Ik heb je boek uit en vond het een heerlijk boek.
Lekker spannend, ik heb het in een ruk uitgelezen.
Alles klopte ook.
Ik heb er echt een hekel aan als verhalen niet kloppen maar hier past alles erg mooi in elkaar. Ben benieuwd naar het volgende deel.
Ik ben overal enthousiast aan het vertellen dat het een leuk boek is, hopelijk helpt het!
Ga je andere boek Cita het heksenkind ook lezen als het uit komt.


Nog een vraag (het zal niet) Heb je helemaal geen inspraak in hoe je boek er uit komt te zien? Ik heb dat al vaker gehoord maar ik vind dat zo vreemd. Jij schrijft het boek maar mag niet zeggen hoe het in de winkel komt te liggen, of heb ik het verkeerd en heb je wel inspraak?


Groetjes
bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 19 Aug 2004, 12:59

Bernadet of Ben,

Bernadet je hebt het boek gelezen en alhoewel het vanaf 10 jaar is volgende vraag. Zou het iets zijn om mijn zoontje van 6 voor te lezen?
Ik vind het zo moeilijk worden om leuke boeken voor hem te vinden. Wij zijn zoveel met boeken bezig en ik begin te ondervinden dat de echte kleuterboeken hem vervelen.
"Pistolen Paula" vond hij prachtig en dat is een AVI 9 boekje. Ik weet wel dat qua verhaal de AVI er niets mee te maken heeft dat dat alleen de "technische kant" van het boek betreft maar je moet toch al iets van verhaaloverzicht hebben om met zo'n verhaal mee te zijn. Hij wist me dus héél duidelijk te vertellen dat computers niet bij de cowboys thuishoren. :? Net als met die dromedaris in "waarom de kameel twee bulten had" :?

Groetjes Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2004, 13:25

Slim zoontje Inge. Ik vond die computers wel grappig erbij omdat je dat inderdaad niet verwacht.

Ja ik zou zeggen dat je het wel kan voorlezen aan hem, ik vond het een erg leuk boek. Er komen wel spannende stukken in voor en ik weet niet wat hij eng vindt. Maar het spannende wordt in feite verzacht door de Calawab, een lief en leuk pluizig poppetje.
Er komt ergens wel een stukje in voor waar de vijanden iets heel vies zitten te eten en een gedeelte van een zaal met geraamtes. Ik vond het niet gruwelijk om te lezen, het wordt ook niet echt gruwelijk vertelt maar ik weet niet hoe een kind van 6 dat ziet.
Maar ja, als je sprookjes leest kunnen die ook behoorlijk gruwelijk zijn en kinderen vinden dat vaak prachtig!

Heb je hier wat aan of ben ik te vaag?
Anders stuur ik je wel een mail om meer te vertellen maar ik wil hier het hele verhaal niet verraden.

Bernadet

ben golob

Berichtdoor ben golob » 19 Aug 2004, 13:38

Dag Bernadet,

Fijn dat jij, als kritische lezer, enthousiast over het boek bent. Eerder schreef ik al dat alle kritiek welkom is, maar positieve kritiek is natuurlijk dubbel leuk.
Als je zin hebt mag je je mening ook op mijn site kenbaar maken. Zoals je weet verzamel ik daar de meningen van lezers en recensies. Mocht er op jullie site een recensie verschijnen, wil ik die trouwens ook graag op mijn website zetten. Ik hoor wel van je of dat in orde is.

M.b.t. inspraak: over eventuele veranderingen in het verhaal had niemand, behalve ik, iets te zeggen. Mijn redactrice gaf wel vaker opmerkingen, maar ik was degene die bepaalde of die wel of niet doorgevoerd werden.
Nadat het hele manuscript klaar was, is mijn uitgever aan de slag gegaan. Hij heeft een illustrator gekozen en later ook een vormgever. Ik heb wel nog enkele opmerking over het omslag gemaakt, die gelukkig zijn overgenomen (hierover staat ook een stukje op mijn site), maar ik had weinig/geen zeggenschap.
Op sommige momenten vond ik dat vervelend, maar van de andere kant heeft de uitgever natuurlijk de ervaring waar je op moet kunnen vertrouwen. Naar mijn idee heeft dat bij ‘Zwach’ goed uitgepakt.

Hartelijke groeten,
Ben


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten