Anna Enquist - Het meesterstuk

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Anna Enquist - Het meesterstuk

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2006, 14:59

Johan Steenkamer is kunstschilder. Hij is een tamelijk narcistische vrouwenversierder. Ooit was hij getrouwd met Ellen. Samen kregen ze een tweeling (Peter en Paul) en een dochtertje (Sara).

Lees verder... klik hier! http://www.leestafel.info/anna-enquist

Sarah
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 12:44, 3 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 17 Jan 2006, 02:05

Heel mooi verslag, Sarah.
Lijkt me best een intrigerend onderwerp.

Moet toch eens tijd vinden voor de boeken van Enquist *zucht*.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jan 2006, 11:38

Ik vond het een heel apart boek. Sommige stukken zijn vreemd maar net wat Sarah schrijft het verhaal rond de dood van het dochtertje is adembenemend mooi.
Er schijnen ook allemaal symbolen in het verhaal te zitten, zoals de vissen, maar ik weet niet meer welke betekenis zij hadden.
Ik heb dit boek ooit eens besproken met een leesclub maar kan de papieren erover niet meer vinden.
Haar andere boek Het geheim vond ik ook érg mooi.

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 09 Jul 2006, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 08 Jul 2006, 18:21

Bernadet schreef:het verhaal rond de dood van het dochtertje is adembenemend mooi.


ja, dat was ook een stuk waarbij ik even moest slikken. Verder vond ik het personage van Oscar vreselijk zielig: altijd maar naar de achtergrond verbannen, nooit ten volle zichzelf kunnen zijn. Zijn totale ontreddering ook als hij dan eindelijk het balonnetje van zijn broer op een bepaalde manier kan doorprikken... prachtig vond ik het!

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/anna-enquist

Elvira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2006, 14:33

Mooi verslag Elvira!

Het is echt al een paar jaar terug dat ik het gelezen heb. Ooit ook nog eens besproken bij een leesclub hier in het dorp. Er bleken ook allerlei symbolen in het verhaal verweven te zijn maar welke weet ik niet meer.

Ik weet nog wel dat ik die Johan ook een erge egoïst vond. Hij liet haar al het verdriet alleen verwerken. Maar toch staat me nog bij dat hij ook enorm verdriet had en erg van zijn vrouw hield, alleen hij kon zich niet uiten.

Bernadet
die gelijk zin krijgt het weer te lezen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2006, 09:27

Ik vond dit nog in een recensie van Trouw

'Het meesterstuk' is geïnspireerd op de opera Don Giovanni. Alle figuren uit Mozarts opera hebben een plaats gekregen in de roman van Enquist, al heeft ze leeftijd en sekse veranderd als dat haar beter uitkwam.

De schilder Johan Steenkamer is herkenbaar als Don Giovanni, de getalenteerde rokkenjager.
Donna Anna is een generatie opgeschoven. Als de dominante Alma heerst ze nu over het leven van haar beide zonen, Oscar (Don Ottavio) en Johan Steenkamer.
De rol van Leporello, de knecht van Don Giovanni, heeft Enquist over twee mensen verdeeld: het echtpaar Lisa en Lawrence.
Donna Elvira, de eeuwige verloofde van Don Giovanni, keert terug als Ellen, de vrouw van Johan.
Zerlina, het boerenmeisje dat aan de vooravond van haar huwelijk met Masetto (Mats) valt voor de charmes van Don Giovanni, heet Zina in de roman en is even onweerstaanbaar.
De Commendatore tenslotte, de vader van Donna Anna, staat voor de afwezige Charles Steenkamer, een kunstschilder in Amerika.

De hele (interessante) recensie staat hier
http://boekrecensies.trouw.nl/recensie? ... 9029514965

bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten