Pat Barker: Tegenbeeld

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Pat Barker: Tegenbeeld

Berichtdoor Marjo » 25 Jul 2004, 16:58

Het thema van Pat Barker is altijd geweld: hoe mensen er op reageren: oorlog, maar ook geweld dat "normaal" is in onze samenleving. Dit boek bevat ze allemaal...

http://www.leestafel.info/pat-barker

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2004, 17:53

Door het zoeken naar informatie over Pat Barker kwam ik diverse recensies over dit boek tegen en die wisselen heel erg. Soms denk ik gaat het wel over hetzelfde boek? De een is erg lovend over het boek en de ander kraakt het helemaal af.
Ook de beschrijvingen wisselen enorm. Ben ik nog nooit tegengekomen.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Jul 2004, 08:39

Dan moet ik ook nog eens gaan kijken. Ik heb wel recensies gezien, maar geen afkrakende. Wel dat gezegd wordt dat hettegenvalt na de trilogie die ze schreef. Vond ik trouwens ook een beetje. Ze blijft wat op de vlakte, ze geeft geen oordeel. Nu is de vraag of een schrijver dat moet doen..
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2004, 10:23

Deze recensie had ik dus gelezen (negatief)

http://www.parool.nl/boeken/recensies/0 ... arker.html

deze (positief)
http://www.vpro.nl/boeken/index.shtml?3 ... 64+3106730

deze lijkt wel over een ander boek te gaan
http://www.stichtinglezen.be/tips/ezinejuni04.html

Groetjes Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2004, 10:32

Tegenbeeld

Misschien slaat de titel wel op het Christusbeeld symbool van liefde, terwijl om het beeld heen zich juist akelige dingen afspelen.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Jul 2004, 16:05

Goed gevonden, Bernadet! Heb je het boek stiekum al gelezen?

Het zou dus heel goed kunnen zijn dat het hem dat is. Maar dat is dat de verklaring van de Nederlandse titel. De Engelse Double Vision snap ik ook niet.

Die recensies kende ik geen van allen, wat is het Parool negatief! Die man zat duidelijk te wachten op een thriller, en dat is het dus niet geworden.
De derde recensie snap je helemaal als je het boek gelezen hebt, hoor. Het klopt..
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2004, 17:03

Nee ik heb het boek niet gelezen. Maar het kwam eigenlijk door de omslag van het boek en de recensies.

Ja het Parool is supernegatief! Het is ook een beetje verwarrende recensie. Waar gaat het boek nou eigenlijk over denk je? 11 september? wat bedoelt de schrijver van die recensie.

De derde is behoorlijk positief en daar wordt ineens een kind bij genoemd en niets wat jij en het Parool noemt. Dat maakte dat ik dacht is het wel hetzelfde boek? of is het boek zo breed opgezet dat je inderdaad verschillende recensies erover kan schrijven?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Jul 2004, 19:27

De opppas waar de hoofdfiguur een relatie mee krijgt past op dat "moeilijke" kind. Dat wordt helemaal niet uitgewerkt overigens, zoals meer dingen. Dat zal de recensent dan het Parool gestoord hebben: er wordt aan zaken gerefereerd, zonder dat er verder iets mee gedaan wordt. Een soort onderstroom, de spanning wordt er wel door opgebouwd, maar je moet het als lezer zelf invullen.
11 september is ook niet nadrukkelijk aanwezig. Precies zoals de man zegt: er wordt gezegd dat Stephen in New York was en zijn vrouw belde; tijdens dat telefoontje bleek dat ze een ander had. Einde huwelijk. Meer was er eigenlijk niet.
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2004, 08:20

Vreemd boek dus? Geen aanrader?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Jul 2004, 14:23

Er zullen mensen zijn die hiervan houden (ik dus) maar ook die er niets aan vinden. Het is een serieuze, ingetogen stijl, ik vind haar boeken heerlijk.
Marjo


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten