Wilkie Collins - De vrouw in het wit

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Wilkie Collins - De vrouw in het wit

Berichtdoor Sarah » 01 Jan 2006, 23:34

Dit boek wordt gezien als de eerste detective. Het is in 1860 geschreven door een tijdgenoot en vriend van Charles Dickens. Het is het verhaal van de Londense Walter Hartright die door Frederick Fairlie van Limmeridge House in Cumberland in dienst wordt genomen als tekenleraar voor zijn twee nichtjes, Marian Halcombe en Laura Fairlie.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/wilkie-collins

Sarah

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Wilkie Collins - De vrouw in het wit

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2006, 19:35

Dit vond ik nog Sarah

The woman in white verscheen in het jaar 1859 als roman in afleveringen in het tijdschrift All the year round, dat kort tevoren was opgericht door Charles Dickens. Het was de tweede roman die in dat tijdschrift verscheen, na A tale of two cities van Dickens zelf. De verkoop van het tijdschrift steeg met sprongen in de periode dat Collins' roman erin verscheen. Lange rijen vormden zich voor de verkooppunten en Gladstone zei een theatervoorstelling af om het verhaal te kunnen lezen. Collins was in één klap een beroemdheid en werd door sommigen beschouwd als een serieuze rivaal voor zijn vriend Dickens.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Wilkie Collins - De vrouw in het wit

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2006, 19:39

En dit ook nog over Wilkie Collins zelf

Wilkie Collins (1824-1889) is een Victoriaans schrijver die nog steeds bij een groot publiek in de belangstelling staat. Zijn meest succesvolle romans worden regelmatig herdrukt en behoren tot de klassieke werken uit de Engelse literatuur.
Collins, zoon van een beroemd schilder, heeft zich in zijn leven weinig aangetrokken van de Victoriaanse zeden. Hij leefde lange tijd in zonde samen met Caroline Graves, die elders al een echtgenoot had en tussentijds ook nog even met een ander getrouwd was. Ook zijn voorkomen was weinig conventioneel: hij had een uitzonderlijk groot en vreemd gevormd hoofd in verhouding tot zijn tengere lichaam en hij werd geplaagd door reuma, die hem dwong tot het innemen van vervaarlijke hoeveelheden pijnstillers.
Als goede vriend en reiskameraad van Charles Dickens, met wie hij gedurende de jaren '50 veel optrok, schreef Collins veel voor Dickens' tijdschriften Household Works en All the Year Round. De twee mannen hadden een grote belangstelling voor het theater gemeen -net als voor het Londense societyleven-, en Dickens acteerde in twee vroege melodrama's van Collins' hand.
Collins stond bekend als een middelmatig schrijver, tot de verschijning van De vrouw in het wit in 1860. Daarna werd hij een beroemdheid en ontving hij enorme voorschotten voor nog te schrijven romans. Hoogtepunten zijn No name (1862), Armadale (1866) en met name De Maansteen (1868).

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Wilkie Collins - De vrouw in het wit

Berichtdoor tiba » 02 Jan 2006, 22:23

Mooi verslag, Sarah!
Lijkt me best een spannend boek, maar wat een kanjer!

Groetjes. Tiba.

Gast

Wilkie Collins - De vrouw in het wit

Berichtdoor Gast » 02 Jan 2006, 23:04

Klinkt zeker als een klassiek verhaal. Een zes maanden durende huwelijksreis naar Italie...dat waren nog eens tijden.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Wilkie Collins - De vrouw in het wit

Berichtdoor Marjo » 03 Jan 2006, 14:28

Ik had gezocht in de bieb, maar heb niet dit boek, maar 'de maansteen' meegenomen.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Wilkie Collins - De vrouw in het wit

Berichtdoor Inge » 01 Okt 2012, 19:48

Dat is nu een boek waar ik miserie mee heb... ik blijf er maar aan zwoegen.
In het begin had ik iets van gaat spannend worden met die vrouw... na een tijdje had ik meer van: echt een "stationsroman", arme jongen wordt verliefd op rijk meisje maar anders dan in onze tijd speelt het eergevoel en gaat hij weg... gaap gaap slaap. Dan komt het stuk dat het meisje terug is van huwelijksreis en plots wordt het (eindelijk) spannend. Maar na haar "overlijden" is het weer gaap gaap slaap... Ik zit al een week te sukkelen aan het stuk waar hij op "onderzoek" gaat om haar naam terug te krijgen... Percival is net gestorven... en het boeit echt niet meer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wilkie Collins - De vrouw in het wit

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2012, 20:08

Oh ik vond het toentertijd zo'n prachtig boek, kon er helemaal niet meer mee stoppen. Flitsend is het niet, dat klopt, maar juist dat subtiele vond ik zo mooi. Arme Inge, leg dat boek toch lekker weg als je het niets vindt.

Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Wilkie Collins - De vrouw in het wit

Berichtdoor Inge » 01 Okt 2012, 21:27

Het is enerzijds ook een mooi boek. Maar te braafjes... Het is een detective maar het gaat zo traag :(
Ik heb me tijdens het lezen van het boek al vaak afgevraagd... zijn wij zo snel geworden? Echt kinderen van een snelvaartmaatschappij of waren ze toen echt zo traag?
Ik meen me te herinneren dat er in boeken als Wuthering Heights enz toch wel meer vaart zat en is dat niet in ongeveer dezelfde periode geschreven?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wilkie Collins - De vrouw in het wit

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2012, 22:07

Wat jij schrijft vroeg ik me ook al af, hoe zou ik het boek nu vinden? Toentertijd was ik er helemaal weg van. Misschien juist wel omdat het zo'n echt Engels verhaal is, lekker Dickensachtig. Maar wie weet denk ik nu ook wat een traaaaag verhaal, geen idee.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Wilkie Collins - De vrouw in het wit

Berichtdoor berdine » 02 Okt 2012, 15:30

Ik heb het een jaar of 20 geleden gelezen, omdat het mij door iemand werd aangeraden. Ik vond er toen niet veel aan. Nu kan ik niet eens meer zeggen waar het over ging. Ik weet alleen nog dat ik verwachtte dat het spannend zou zijn en dat het dat niet was, niet echt....

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Wilkie Collins - De vrouw in het wit

Berichtdoor Inge » 02 Okt 2012, 22:35

'k zit verdorie 50 bladzijden van het einde en ik breng het niet meer op... lijkt wel:" welk boek lees je niet meer als 350 bladzijden :lol: "

Eens even op leestafel op zoek gaan naar beter leesmateriaal

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wilkie Collins - De vrouw in het wit

Berichtdoor Dettie » 03 Okt 2012, 09:38

Nou Inge je hebt het maar zwaar met je boeken! :D

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten