Rascha Peper - Wie scheep gaat

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Rascha Peper - Wie scheep gaat

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2005, 14:58

De meningen mogen dan verdeeld zijn, niet iedereen vindt dit een goed boek in vergelijking met de rest van het werk van de schrijfster, zelf ben ik volledig opgegaan in het verhaal.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/rascha-peper

Elviratoverspin
Laatst gewijzigd door Dettie op 18 Mei 2009, 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Dec 2005, 19:01

Ik ben het helemaal met je eens!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 29 Dec 2005, 19:01

Mooi verslag, Elvira!

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 30 Dec 2005, 15:40

Het dagelijkse leven sluit geen cliché's uit. Het boek is te populair geschreven, het mist meestal de vervreemding van haar andere boeken, die het juist spannend maakt.

Gast

Berichtdoor Gast » 30 Dec 2005, 15:48

Ik heb het nog niet gelezen. Klinkt op zich wel interessant. Wel een dikke pil trouwens.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2005, 16:09

Elvira schrijft in haar verslag...

Maar er zitten nog heel wat meer verhaallijnen in, die de personages onderling verbinden en eigenlijk vormt Hanna, de grote afwezige, alleen maar de achtergrond, als een soort excuus om het leven van een aantal heel uiteenlopende mensen te kunnen belichten


Persoonlijk vond ik die verbanden juist te los. Het zijn eigenlijk losse verhalen waarin Hanna de rode draad vormt.
Ik begreep helemaal niets van de man in New York. Die mensen die maar in die kamer bleven wonen en zijn fascinatie voor watertorens.
Ik weet nu nog niet helemaal wat hij in het verhaal deed, alleen dat hij verliefd geweest was op Hanna.
Opa en Emma sprongen eruit. Die kwamen tot leven, maar zoals o.a. de 'onderbroekenman' bleef een vaag figuur. Ik vond het boek niet slecht maar misschien is vreemd of afstandelijk beter gezegd.

bernadet

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Dec 2005, 17:02

Misschen had er wat meer in gesneden kunnen worden, maar ik heb toch van dat boek genoten. Ik zou het best nog eens willen lezen.
Ik ben het met je eens Roel, 'dooi' is haar beste boek, juist vanwege die beklemmende sfeer Die is nagenoeg afwezig in "wie scheep gaat.."

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 31 Dec 2005, 14:39

Hallo Marjo,

Dooi is een hele goeie novelle, maar haar laatste Verfhuid is nog beter! Als je van geheimzinnig en beklemming houdt moet je zeker Verfhuid lezen. En dan kan makkelijk als tussendoortje, want je hebt het zo uit.
Bernadet heeft daar wel een punt met het teveel uit elkaar liggen van verschillende verhalen binnen het verhaal. Het lukt haar niet die dicht genoeg bij te krijgen. Een van de hoofdbezwaren vind ik ook dat de dood of mogelijke dood van die vrouw als een sluier over het boek had moeten vallen. Maar het lijkt erop dat ze niet veel met haar op hebben, dat mag wel zou zijn, echter voor een verhaal is dat dodelijk (sorry voor de dubbelzinnige opmerking!)

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Dec 2005, 16:07

Het bleef een beetje open of ze die persoon wel dan niet was, meen ik. Ik wilde aannemen van wel. Er waren ook lezers in de open leeskring die dit boek besprak die vonden dat ze dood was..


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten