Wim Hazeu - Simon Vestdijk, een biografie

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Wim Hazeu - Simon Vestdijk, een biografie

Berichtdoor Dettie » 22 Dec 2005, 17:06

Het komt hier op deze site niet vaak voor dat er een biografie besproken wordt. Hier is er in ieder geval eentje.

Lees verder... klik hier http://www.leestafel.info/wim-hazeu

rotor
(door een storing van het forum waren dit item én de disccussie weggevallen)
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 15:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Dec 2005, 14:34

Jammer dat de discussie hierover weg is.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 30 Dec 2005, 15:33

Dat heb je met de moderne tijd, gauw door naar een volgend boek. Ik zou vaker wat langer stil willen staan bij boeken die ik gelezen. Discussies bloeden vaak veel te snel dood.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2005, 15:37

Ja je hebt gelijk rotor, van mij mogen de discussies ook wel wat langer.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Dec 2005, 17:04

Maar dan moet er wel wat te zeggen zijn. Als je het eens bent ben je ook gauw uitgekletst. Ik heb inderdaad ook de gewoonte om een ander boek te pakken en het eerdere weg te leggen. Om te bespreken moet je het erbij houden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2005, 17:44

Over dit boek was wel een discussie op gang aan het komen maar door de forumstoring zijn de berichten van 2 november t/m 21 december weggevallen rotor.
Tiba en ik proberen om alles zo veel mogelijk te herstellen maar een discussie kunnen we niet terughalen. Die zal weer op gang gebracht moeten worden.

Ik denk, ook al ben je het eens over een boek, dat je nog wel verschillende kanten van een boek kan belichten, maar... er moeten dan ook mensen op een forum zijn die dat willen.
De een heeft genoeg aan een beschrijving van een boek en de ander praat er graag wat verder over óf omdat diegene het zelf ook gelezen heeft óf omdat er vragen opkomen bij het lezen van een verslag.

Benadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 30 Dec 2005, 17:54

Dit is weer een probeersel, want het forum werkt nu ook nog niet optimaal. Mijn recensie van Dickens roman Great Expectations belandde tot mijn stomme verbazing bij het onderwerp over Top Naeff!
Over het langer bespreken van boeken.
Nou het hoeft niet persé dit boek te zijn, ik bedoel gewoon boeken in het algemeen. Maar met de komst van Jom is hier al wat verandert!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2005, 18:17

Ik bedoel ook boeken in het algemeen Rotor. Ik vind het vaak ook jammer dat er geen discussie ontstaat.

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 30 Dec 2005, 22:57

Toch wel een karakter die Vestdijk. Dat hele verhaal met de liefde van zijn leven; Henriette en hij meden elkaar uit bescherming voor zijn schrijverschap. Het idee was dat als hij toe zou geven aan de liefde van zijn leven, dit ten koste zou gaan van zijn inspiratie als schrijver.

Wat ik me afvraag, gezien zijn omvangrijke oeuvre, wat zijn meest bekende werk is. Hermans heeft 'de Donkere kamer van Damocles' en Reve 'de Avonden', maar van Vestdijk zou ik het niet weten...

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 31 Dec 2005, 14:11

Hallo Bernadet,

Geweldig werk wat jullie hebben verzet!!! Grote dank!
En hoe zo en Tiba. Is het moderatorschap nu in handen van twee dames! (geintje). Ik heb dan blijkbaar wat gemist, heeft Tiba hier ook bepaalde taken?


[quote="Bernadet"]Over dit boek was wel een discussie op gang aan het komen maar door de forumstoring zijn de berichten van 2 november t/m 21 december weggevallen rotor.
Tiba en ik proberen om alles zo veel mogelijk te herstellen maar een discussie kunnen we niet terughalen. Die zal weer op gang gebracht moeten worden.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 31 Dec 2005, 14:20

Hallo BB,

Mag ik hieruit concluderen dat je de biografie uit hebt?
Ik leidt dit indirect uit je commentaar af.
Ja, Vestdijk was als de dood dat iets tussen hem en zijn schrijverschap zou komen. Henriette heeft hem daar zelfs ook op gewezen toen hij plannen had om bij haar voorgoed in te trekken, dat dit wel ten kostte van zijn schrijversschap kon gaan! Aan de andere kant trok de liefde wel flink aan zijn mouw, hij had het echt goed te pakken, maar de praktijk bleek toch heel wat moeilijker verwezenlijkbaar dan hij had gedacht.

Nou het meest bekende werk van Vestdijk bij het groot publiek is zondermeer "Terug tot Ina Damman" (Anton Wachter 3), zijn meest verkochte werk schijnt "De dokter en het lichte meisje" te zijn. Daarnaast zijn romans als "Ierse Nachten", "Pastorale '43", "De koperen Tuin", "Ivoren Wachters" en "De vuuraanbidders" ook heel bekend.

Trouwens ben je het eens mijn visie op de biografie?

groeten,
Roel


BB schreef:Toch wel een karakter die Vestdijk. Dat hele verhaal met de liefde van zijn leven; Henriette en hij meden elkaar uit bescherming voor zijn schrijverschap. Het idee was dat als hij toe zou geven aan de liefde van zijn leven, dit ten koste zou gaan van zijn inspiratie als schrijver.

Wat ik me afvraag, gezien zijn omvangrijke oeuvre, wat zijn meest bekende werk is. Hermans heeft 'de Donkere kamer van Damocles' en Reve 'de Avonden', maar van Vestdijk zou ik het niet weten...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Dec 2005, 14:46

heeft Tiba hier ook bepaalde taken?


Tiba is de grote poëziepromotor. Zij doet het poëziegedeelte op het forum helemaal. Zij heeft zover zij nog wist welke gedichten er stonden voor de crash, en dat waren er véél, ervoor gezorgd dat ze weer op het forum kwamen.
Ik ben de beheerder van het forum en kan het moderatorschap delen. Als Leestafel zo blijft groeien zit dat er ook wel in voor de toekomst.
Ik huur het forum van messageboard. Ik kan eventueel de kleuren veranderen van dit forum maar vind dit eigenlijk wel rustig. Ook kan ik bulkmail versturen, woorden bannen en alle berichten wijzigen of verwijderen.

De Leestafelsite maak ik zelf. PetraO is nu bezig met PHP en My-sql om een database te maken, we (jullie allemaal dus) krijgen dan veel betere opzoekmogelijkheden en voor mij is het 'achter de schermen' veel makkelijker. Ik maak nu steeds min of meer kleine websitejes. Als het goed is merken jullie niets van de overstap qua uiterlijk en indeling, die blijft hetzelfde, alleen de mogelijkheden zijn voor mij, en uiteindelijk jullie, dan veel groter.

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 01 Jan 2006, 17:32

Nee, ik heb die meer dan duizend pagina's nog niet geheel verslonden. Wel heb ik indertijd Visser's catalogus over Vestdijk gelezen. Ik kan dus niet zeggen of ik het geheel met je eens ben, maar zover, kan ik me goed vinden in wat je schrijft. Mijn dank voor de titels, trouwens; ik ben voornemens om er enkele te lezen dit jaar.

Ja, die affaire met Henriette van Eyk blijft een merkwaardige geschiedenis, zeker tegen de achtergrond van de relatie die hij onderhield - ook tijdens zijn verliefdheid met Henriette - met zijn huishoudster: Ans Koster. Daarnaast spelen de doorlopende depressies een grote rol in zijn leven.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 02 Jan 2006, 15:16

Bedankt voor de info! Ik ben weer even helemaal bij.
Ik ben blij dat er meerdere handen je het werk wat lichter willen maken.



Bernadet schreef:
heeft Tiba hier ook bepaalde taken?


Tiba is de grote poëziepromotor. Zij doet het poëziegedeelte op het forum helemaal. Zij heeft zover zij nog wist welke gedichten er stonden voor de crash, en dat waren er véél, ervoor gezorgd dat ze weer op het forum kwamen.
Ik ben de beheerder van het forum en kan het moderatorschap delen. Als Leestafel zo blijft groeien zit dat er ook wel in voor de toekomst.
Ik huur het forum van messageboard. Ik kan eventueel de kleuren veranderen van dit forum maar vind dit eigenlijk wel rustig. Ook kan ik bulkmail versturen, woorden bannen en alle berichten wijzigen of verwijderen.

De Leestafelsite maak ik zelf. PetraO is nu bezig met PHP en My-sql om een database te maken, we (jullie allemaal dus) krijgen dan veel betere opzoekmogelijkheden en voor mij is het 'achter de schermen' veel makkelijker. Ik maak nu steeds min of meer kleine websitejes. Als het goed is merken jullie niets van de overstap qua uiterlijk en indeling, die blijft hetzelfde, alleen de mogelijkheden zijn voor mij, en uiteindelijk jullie, dan veel groter.

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 02 Jan 2006, 15:24

Veel plezier met de resterende pagina's, ik wacht dat deze niet zo boeiend zijn als de voorgaande.
Visser's "Simon Vestdijk, een schrijversleven" is een rommeltje, maar was voor mij ook de eerste insteek in het leven van Vestdijk.
Ik ben heel benieuwd naar elk commentaar op de boeken van V. die je dit jaar van plan bent te lezen.

Ja, Ans Koster-Henriette van Eyk is een schokkende geschiedenis. Dat ging soms hard tegen hard. Dit geen dan van de - terecht - jaloerse Ans uit. Maar feit is ook dat zonder bemoeienis van Koster Vestdijk misschien helemaal niet vrij gekomen zou zijn uit St. Michelsgestel.
De manische depressies had Vestdijk al vanaf zijn 17de en die kwamen met regelmaat, maar onregelmatig in frequentie en duur iedere keer. Vestdijk was tevens zo'n periode tot niets in staat, ook zijn schrijven lag geheel stil. Daarna begon hij als een razende te schrijven om de verloren tijd goed te maken.

BB schreef:Nee, ik heb die meer dan duizend pagina's nog niet geheel verslonden. Wel heb ik indertijd Visser's catalogus over Vestdijk gelezen. Ik kan dus niet zeggen of ik het geheel met je eens ben, maar zover, kan ik me goed vinden in wat je schrijft. Mijn dank voor de titels, trouwens; ik ben voornemens om er enkele te lezen dit jaar.

Ja, die affaire met Henriette van Eyk blijft een merkwaardige geschiedenis, zeker tegen de achtergrond van de relatie die hij onderhield - ook tijdens zijn verliefdheid met Henriette - met zijn huishoudster: Ans Koster. Daarnaast spelen de doorlopende depressies een grote rol in zijn leven.

Gast

Berichtdoor Gast » 02 Jan 2006, 16:01

rotor schreef:De manische depressies had Vestdijk al vanaf zijn 17de en die kwamen met regelmaat, maar onregelmatig in frequentie en duur iedere keer. Vestdijk was tevens zo'n periode tot niets in staat, ook zijn schrijven lag geheel stil. Daarna begon hij als een razende te schrijven om de verloren tijd goed te maken.


Dat niet alleen, begrijp ik, hij schreef ook als een waanzinnige soms om de depressies VOOR te zijn.

Wat ook ik ook wel intrigerend vind, is zijn obsessie met Mahler. Hij scheen iedereen (mede) te beoordelen op zijn kennis en voorliefde voor Mahler. Mahler is doorgaans DE componist voor manisch-depressieve mensen.

'De Koperen Tuin' heb ik heel lang geleden gelezen. Ik meen te herinneren dat het loyaliteit thematiseert.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 13 Jan 2006, 10:55

Hallo BB,

Ja, als hij voelde dat er een depressie aankwam, schreef hij sneller om zoveel mogelijk voor de inzinking af te krijgen.

Als je de grilligheid in zijn werk neemt, kun je dit zondermeer doortrekken naar het werk van Mahler. Het is interessant om te kijken in hoeverre Vestdijk-liefhebbers ook Mahler liefhebbers zijn. Voor mezelf kan ik zeggen, dat Mahler bij mij ook een diepe indruk heeft achtergelaten. Zijn mooiste tot nog toe de 2de symfonie, maar ik moet wel nog de 6,7,8 en 9 horen! Maar vergeet ook niet Anton Bruckner! Daar heeft hij ook een monografie overgeschreven. Bruckner is voor mij ook een hele grote, zijn 3de, 4de en 8ste zijn voor mij fantastisch mooie symfonieen.

BB schreef:
rotor schreef:De manische depressies had Vestdijk al vanaf zijn 17de en die kwamen met regelmaat, maar onregelmatig in frequentie en duur iedere keer. Vestdijk was tevens zo'n periode tot niets in staat, ook zijn schrijven lag geheel stil. Daarna begon hij als een razende te schrijven om de verloren tijd goed te maken.


Dat niet alleen, begrijp ik, hij schreef ook als een waanzinnige soms om de depressies VOOR te zijn.

Wat ook ik ook wel intrigerend vind, is zijn obsessie met Mahler. Hij scheen iedereen (mede) te beoordelen op zijn kennis en voorliefde voor Mahler. Mahler is doorgaans DE componist voor manisch-depressieve mensen.

'De Koperen Tuin' heb ik heel lang geleden gelezen. Ik meen te herinneren dat het loyaliteit thematiseert.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Jan 2007, 16:33

Vanmorgen Thomas Ross, Radio 1..
In het tijdschrift dat de fans van Vestdijk bijhouden is een enorme kritiek op Hazeu. De biografie wordt afgekraakt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2007, 15:46

Was dat dezelfde kritiek als rotor heeft marjo? Dat Hazeu zich niet in het werk van Vestdijk verdiept heeft, daar geen uitspraken over doet?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Jan 2007, 19:59

Ross wilde niet zeggen wat precies de kritiek was, en ook wilde hij niet aangeven of hij het er mee eens was (ook niet toen daar specifiek om gevraagd werd). Hij vertelde dus alleen dat dat tijdschrift voor Verstdijk-fans nog steeds een b(l)oeiend bestaan leidde, en dat er een levendige antidiscussie was.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2007, 09:41

Dat schiet dan ook niet op.

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 16 Jan 2007, 13:23

Hallo Marjo,

Ik heb dit nummer van de kroniek gelezen. Er in verzameld staat de kritiek die in de pers in verschenen, zodat je een mooi overzicht krijgt. Maar je hebt het over enorme kritiek! Dat valt dus wel mee. Er is kritiek zeker, maar dat de biografie massaal gekraakt wordt. Zeker niet. Er is vooral veel lof voor het werk van Hazeu.
Er is bij mijn weten, geen enkele recensent die beweerd dat de biografie zo goed als mislukt is.
Ik vond het trouwens een mooi en lezenswaardig nummer.
Mijn recensie zal al het goed is in het volgend nummer staan.

Marjo schreef:Vanmorgen Thomas Ross, Radio 1..
In het tijdschrift dat de fans van Vestdijk bijhouden is een enorme kritiek op Hazeu. De biografie wordt afgekraakt.

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Jan 2007, 13:28

Dan heeft meneer Ross zoals wel vaker weer gruwelijk overdreven..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 18 Jan 2007, 15:15

Je bedoelt Martin Ros?
Ik weet in ieder geval dat binnen de de Vestdijkkring en ook daar buiten vele lezers, in hun nopjes zijn met dit kloeke boek.
Tijdens de presentatie van de biografie kreeg Hazeu vele malen een schouderklopje.
Het is een mooi werk geworden, had echter zoveel meer kunnen zijn. Geen poging tot ontsluiering van het raadsel Vestdijk, geen analyse van zijn werk. Dat is iets waar ik met smart op zat te wachten. Dat is voor mij de grote teleurstelling.
Wat dat betreft ben ik op het verkeerde spoor gezet, door de overigens prachtige documentaire van Ditteke Mensink, waar zij een conscencieus werkende biograaf toonde. Hij kwam bij mij als een capable, erudiete man over. De biografie is echter vrij eenvoudig geschreven, meerdere lagen ontbreken. Voor analyse van het werk van Vestdijk, blijven de Vestdijkliefhebbers aangewezen op de artikelen in de Vestdijkkroniek en de losse Vestdijkstudies.
Het brievenarchief is daarentegen een schatkamer aan onthullingen over Vestdijk's leven en is het aan de lezer om zijn eigen conclusies te trekken. Hazeu onthoudt zich nagenoeg van commentaar, concludeert alleen uit de correspondentie van Vestdijk met Henriette van Eyk, dat deze laatste zijn absoluut grote liefde moet zijn geweest.
Het is zondermeer een biografie om steeds opnieuw weer ter hand te nemen.

Marjo schreef:Dan heeft meneer Ross zoals wel vaker weer gruwelijk overdreven..

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Jan 2007, 19:41

Martin Ross ja.. Ik weet niet meer wat hij allemaal gezegd heeft hoor..misschien is dat nog via internet te horen?


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten