Heinrich Mann - Professor Unrat

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Heinrich Mann - Professor Unrat

Berichtdoor Roel » 28 Okt 2005, 09:34

De familie Mann was een getalenteerde familie. Ik ben begonnen met Thomas Mann, op een gegeven moment kwam daar Klaus Mann bij en nu pas geleden Heinrich Mann. Ik weet niet of bij sommigen van jullie misschien al een belletje gaat rinkelen, maar dit is een beroemd boek! Het was begin 20ste eeuw zo succesvol dat er daarna een film over gemaakt is: "Der Blauwe Engel" met jawel Marlene Dietrich als zangeres in een belangrijke rol.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/heinrich-mann

Roel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Okt 2005, 14:23

Ik heb een deel van De toverberg gelezen zoals je weet en Mefisto van Klaus Mann en was van beide boeken behoorlijk onder de indruk.

Wat ik me afvraag merk je een enorm verschill tussen de Mann schrijvers?
Vind je Thomas Mann er met kop en schouders bovenuit steken of zijn ze gelijkwaardig of in feite niet te vergelijken?
Ik ben heel benieuwd naar je antwoord.

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 28 Apr 2008, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 31 Okt 2005, 14:45

Hallo Bernadet,
Van Thomas Mann heb ik al heel wat gelezen, van Klaus Mann pas 1 boek en nu voor het eerst wat van Heinrich Mann. Dus ik kan alleen vanuit mijn leeservaring hier spreken en wat dan opvalt is dat Thomas Mann de meest complexe boeken van de drie schrijft. Niet dat Klaus Mann en Heinrich Mann geen complexe boeken schrijven, maar Thomas Mann wijdt veel meer uit en daarom eerder vergelijken worden met de grote schrijvers van de 19de eeuw zoals bv De Balzac, Dostojewski en Stendhal. Daarom zullen de boeken van Klaus Mann en Heinrich Mann eerder lezers in deze tijd vinden, dan Thomas Mann. Bij de grote romans van Thomas Mann zeg je niet, die lees ik even uit. Daar komt wat meer bij kijken. Thomas Mann schrijft ook niet gewoon verhalen, hij richt bouwwerken op, waarbij de onderwerpen boven de verhalen uitstijgen tot ze zelfs een Europees gehalte hebben.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten