J. Bernlef - Achterhoedegevecht

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

J. Bernlef - Achterhoedegevecht

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2005, 13:18

Achterhoedegevecht is een herziene versie van het prozadebuut van Bernlef dat in 1965 uitkwam onder de titel Stukjes en beetjes.

lees verder...


http://www.leestafel.info/j-bernlef

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Apr 2009, 10:53, 3 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Sep 2005, 15:05

Is het bij Bernlef niet vaker zo dat je tussen de regels moet lezen?
Hij zegt niet wat hij bedoelt. Dat is misschien die afstandelijkheid?
Maar "een jongensoorlog" moet hetzelfde verhaal zijn dan?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2005, 16:13

ja Een jongensoorlog is hetzelfde verhaal net als Stukjes en beetjes. Deze laatste titel vind ik eigenlijk toepasselijker dan de andere twee titels.
Achterhoedegevecht was al een aangepaste versie en Een jongensoorlog is tot de essentie teruggebracht las ik ergens.
Ik heb nog niet eerder een boek van Bernlef gelezen en vond het wel leuk dat ik zijn (proza)debuut als eerste las.

ja hij zegt niet wat hij bedoelt inderdaad, je moet het opmaken uit de (naïeve) gedachten van het jongetje.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 15 Sep 2005, 16:20

Je omschrijft het wel goed, Bernadet en maakt me nieuwsgierig: moet immers ook nog aan Bernlef beginnen (denk ik toch, ik kan me geen boek van hem herinneren).

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2005, 16:21

Hersenschimmen is het bekendste boek van hem Tiba en hij heeft ook vrij veel poëzie geschreven, vandaar dat ik ook steeds proza-debuut schrijf.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 15 Sep 2005, 16:24

Ja, ik heb wat gedichten van hem liggen. Dus bij gelegenheid....
Ik denk niet dat ik Hersenschimmen gelezen heb.

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 19 Sep 2005, 13:53

Ik heb hersenschimmen nog altijd niet gelezen, terwijl ik dat wel in de kast heb staan. Eclipse heb ik wel gelezen en daar was ik zeer onder de indruk van. Ook hier gaat het over een ziektebeeld.

Weet je dat ik een keer naast Bernlef in de trein zat. Het was druk in de trein en ik ging naast iemand zitten, een wat ouder iemand en in een flits meende ik die persoon te kennen. Toen ik opzij keek zag ik dat ik gelijk had, het was Bernlef. Ik heb een kort gesprekje met hem gehad, alleen vertelt dat ik weleens wat hem gelezen had wat ik goed vond en hij zij dat hij op weg was naar een poezielezing in Landgraaf. Daar ging ik door het lezen van het boek en hij verdiepte zich weer in zijn papieren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Sep 2005, 14:10

Wat een leuk verhaal rotor, de enige 'schrijver' die ik ooit gezien heb was iemand die een boek over Feng Sui had geschreven, was in de bibliotheek.

groetjes
bernadet
oh nee, ik herinner me ineens Remco Campert, Jan Mulder en Bart Chabot waar ik naar toe ben geweest. Die lazen toen voor uit eigen werk, maar gesproken heb ik ze niet.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 23 Sep 2005, 09:49

Hallo Bernadet,
Dit was natuurlijk een toevalstreffer.
Ik heb vroeger wel in levende lijve Ischa Meyer en Connie Palmen gezien. Dat was helemaal in het begin, toen Palmen De Wetten geschreven had en grotendeels bejubeld werd. En het bijzondere is dat ik toen getuige ben geweest van haar verliefdheid op Ischa tijdens dat interview. Verder ben ik ook geweest bij een boekenpresentatie van Jaap van Heerden (filosoof) en ook nog bij Ton van Reen, die ik toen kort gesproken heb. Maar dat is lang geleden, toen ik zelf de eerste serieuze stappen op het schrijverspad deed.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 26 Sep 2006, 22:27

ik heb van bernlef een en ander gelezen, zoals daar zijn "hersenschimmen", "eclips", "de onzichtbare jongen", "meeuwen" en "publiek geheim". het valt mij op dat dat "onbestemde" een enorme constante is in zijn werk. hoe een mens zichzelf kan verliezen, hoe contouren vervagen...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 70 gasten