Mirjam Pressler - Malka Mai (13+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44006
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Mirjam Pressler - Malka Mai (13+)

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2005, 21:13

De joodse Malka Mai (7) woont met haar moeder Hanna en haar zus Minna (16) in een stadje aan de Pools-Hongaarse grens. Als de Duitsers in 1943 ook hier met deportaties beginnen, moeten de drie halsoverkop vluchten...

Lees verder...

http://www.leestafel.info/mirjam-pressler

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 15 Jun 2010, 17:29, 3 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25820
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Okt 2005, 20:14

Ik heb het toevallig afgelopen vrijdag meegekregen. De bibliothecaresse vond dat ik het moest lezen..
Dank voor je aanbod!

Marjo
Berichten: 25820
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Dec 2005, 21:42

Het heeft even geduurd, maar nu is het uit. We weten dat zulke dingen gebeurden, en daar mag de jeugd ook kennis van nemen. Pressler vertelt op een indringende manier het verhaal. Je voelt bijna wat het kind meemaakt..

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/mirjam-pressler

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44006
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2005, 11:33

Ja aangrijpend verhaal is het, vooral in de getto! Ongelooflijk!

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44006
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Dec 2005, 11:56

Marjo schrijft in haar verslag
Maar als ze weer beter is, brengt de man haar niet naar de afgesproken plek, waar haar moeder en zus zouden wachten. Hij brengt haar terug naar Polen..


Dat vond ik echt vreselijk, je kan je niet voorstellen dat mensen dat kúnnen doen en zeker niet met een kind. Ik kon ook eigenlijk helemaal geen motief vinden waarom die man dat deed. Jij marjo?

Indrukwekkend die inval in het getto, dat daarna alles zo enorm stil was.
Gruwelijk om te lezen wat dat kind allemaal aantrof en hoe ze moest zien te overleven.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25820
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Dec 2005, 16:09

Geld..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44006
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Dec 2005, 18:28

*zucht* dit was mijn poging een discussie op gang te krijgen :(
Ik geef het op

Bernadet

Marjo
Berichten: 25820
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Dec 2005, 19:32

Ik zie zo gauw niet wat je hier over kan zeggen. In oorlogstijd waren er goede mensen en mensen die niet meteen slecht waren, maar wel egoïstisch. Nou ja, in oorlogstijd...altijd eigenlijk. Het wordt dan alleen duidelijker omdat er minder is, en mensen gehaaider worden denk ik.
Het stuk waar het kind zich zelf moet zien te redden in het getto, is gruwelijk ja. Het is tot in details beschreven, des te indrukwekkender.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 14 Apr 2006, 09:04

Nou, ik heb het boek in 1 ruk uitgelezen.
Het is inderdaad schrijnend.
Maar wat me het meest schokte was dat de moeder haar kind zomaar achterliet. Juist omdat het kind ziek was moest ze volgens mij bij het kind blijven. Je laat je ziek kind toch niet zomaar in de steek!
Ik kan er dan nog eerder inkomen dat die man haar zo op straat zette. Hem was het inderdaad om het geld te doen maar ook om zijn eigen gezin te beschermen tegen de kruispijlers.

Ik vond de moeder inderdaad nogal op haarzelf gericht. Zij wilde dokter worden, zij wilde status, wat zij wou was juist, zij vond dat ze veilig waren, zij wilde niet mee met de vader naar erets jisrael, zij wile haar dochter terug, zij wilde niet dat iemand haar ervan beschuldigde dat ze haar kind in de steek gelaten had, zij wilde niet dat haar adolescente dochter opgroeide omdat zij zichzelf dan oud zou voelen, zij wilde niet dat haar dochter naar erets jisrael zou gaan.... Ze keek nooit verder dan haarzelf.

Het meest schrijnend vond ik op het laatst, dat het kind zo ver heen was in zijn vertrouwen van de mensheid dat ze tot 2 maal toe probeerde te onsnappen aan de mensen die haar naar haar moeder wilden brengen. En dat ze dan op de koop toe haar moeder niet herkende en zei: "ik wil naar theresa".

Prachtig boek, echt een aanrader.

Groetjes Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44006
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2006, 09:42

Het meest schrijnend vond ik op het laatst, dat het kind zo ver heen was in zijn vertrouwen van de mensheid dat ze tot 2 maal toe probeerde te onsnappen aan de mensen die haar naar haar moeder wilden brengen. En dat ze dan op de koop toe haar moeder niet herkende en zei: "ik wil naar theresa".


Denk je niet dat ze niet durfde te geloven dat het echt haar moeder was?
Ze durfde al niet aan haar moeder te denken als moeder maar noemde haar de dokter. En... Theresa was heel goed voor haar geweest. Ze wilde eigenlijk terug naar een plek waar ze zich veilig en goed voelde.
Met haar moeder had ze de nodige ellende doorstaan en nu wilde ze alleen maar een rustige, fijne plek.

Bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 14 Apr 2006, 09:49

Ik denk dat het een beetje van beiden is. Enerzijds niet kunnen geloven dat ze haar moeder zou terugzien, maar anderzijds ook het vertrouwen kwijt zijn in de mensen. Alhoewel dat ik ook denk dat ze op dat moment in haar hoofd zo ver heen (apathie?) was dat ze geen normale conclusies meer trok.

Inge


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten