Alison Wearing - Huwelijksreis in Hijab

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Alison Wearing - Huwelijksreis in Hijab

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2005, 11:17

Een jong stel gaat in dit boek op huwelijksreis naar Iran. Alleen blijken ze na een paar hoofdstukken niet op huwelijksreis, ook niet getrouwd maar gewoon vrienden..

Lees verder... klik hier! http://www.leestafel.info/alison-wearing


Wil
Laatst gewijzigd door Dettie op 23 Apr 2009, 16:53, 4 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2005, 11:25

Dankjewel Wil voor je verslag.
Ik vind de omslag van het boek prachtig!

hoe de schrijfster na een aantal maanden door Iran te reizen bijna met Iraanse ogen kijkt, zich bloot voelt zonder sluier, en toevallig opgevangen MTV beelden schokkend en aanstootgevend vindt.
Dit vind ik toch wel heel bijzonder!!

Jammer dat het boek je toch wat tegenviel. Wat had je graag willen lezen? Hoe de mensen omgaan met de Islam? Of, hoe zij met het westen omgaan? vertel, vertel..

Bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 08 Sep 2005, 12:26

Ik denk dat het een beetje met mijn verwachtingen te maken had..de vorige twee reisboeken die ik las (land van gebroken beloftes en Bittereinders) waren meer dan gewone reisverslagen (ik ga van a naar b en ik ontmoet die en die) boeken die dieper ingingen op de oorzaken van hoe zo n land is, en wat dat teweeg brengt bij mensen.
ik had echt bij beide boeken toen ik het uit had het idee dat ik het land begreep, of de mensen.
dat is natuurlijk onzin, want dat kan helemaal niet na een boek, maar een goed boek kan je dat gevoel geven.

En bij haar vond ik het toch een beetje bij de oppervlakte blijven steken.
En ik ergerde me een beetje aan haar manier van schrijven af en toe.
ik kan de passage niet meer vinden, maar over haar reisgenoot, aan wie ze zich ergert, schrijft ze op een gegeven moment dat hij er zo lusteloos bij hangt dat ze niets anders kan bedenken dan dat hij op kwark (...) lijkt.

Tja..wat moet ik met die info denk ik dat.


Desalnietemin was het als je gewoon wat wilt lezen over hoe het is om door zo n land te reizen zeker geen slecht boek.

begrijp je het nog een beetje?????

Groetjes,
Wil

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 08 Sep 2005, 12:30

Prima uitgelegd Wil ;) .
Het thema lijkt me interessant, maar gelukkig geen boek dat ik moet lezen.

Groetjes. Tiba.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 08 Sep 2005, 12:35

Ik moest steeds aan Kader Abdolah denken Tiba,
als ik boeken van hem lees heb ik dat gevoel van dat ik het een beetje "begrijp"hoe het is om in zo n land te leven, of eruit te vluchten.
Hij weet de sfeer van Iran altijd weer te geven op de een of andere manier.

Wil

Mijn boek had een andere voorkant dan die in het verslag staat trouwens, maar ookerg mooi.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2005, 12:40

ja die andere voorkant had ik ook gezien Wil, inderdaad erg mooi, maar ik vond deze kleuren zo verschrikkelijk mooi.

je hebt het heel duidelijk uitgelegd Wil. Bij de reis van de lege flessen van Abdolah had ik ook het gevoel dat hij steeds een stukje gaf van het leven in Iran, en je voelde gelijk hoe de sfeer daar geweest moest zijn.
Een stukje bijv. was over hoe ze met de hele familie 's avonds op het dak van het huis zaten, kijkend naar de sterren en een van hen een verhaal vertelend. het voelde alsof je daarbij was.

Bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 08 Sep 2005, 12:44

Ja precies. dat bedoel ik..maar hij is dan ook een groot schrijver, (vind ik)
dat kan je ook niet van iedereen verwachten.
Dat is ook een beetje een algemeen bezwaar van mij tegen sommige reisboeken. Het is een vak appart om echt een boek te schrijven wat het "gewone reisverslag overstijgt.

Groetjes,
Wil

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 08 Sep 2005, 12:45

Een stukje bijv. was over hoe ze met de hele familie 's avonds op het dak van het huis zaten, kijkend naar de sterren en een van hen een verhaal vertelend. het voelde alsof je daarbij was.


Ik geloof dat dat ook in Mirza voorkomt. Heb je dat nu al te pakken gekregen, Bernadet?

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2005, 14:22

Nee tiba, om eerlijk te zijn ook nog niet gezocht. Ik heb hier nog 'Alle verhalen' liggen (wist niet eens dat ik dat had!) en 'Spijkerschrift'.
vooral die laatste lijkt me ook weer erg mooi.

Bernadet


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten