Rohinton Mistry - Een wankel evenwicht

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Rohinton Mistry - Een wankel evenwicht

Berichtdoor Marjo » 04 Jul 2004, 19:01

Een kolossaal boek, zowel letterlijk als qua inhoud. In ruim zeshonderd bladzijden wordt het leven in India geschetst van rond het jaar 1975.
Het is meeslepend, schokkend, en stemt tot nadenken. Een prachtig boek.


Lees het artikel Klik hier: http://www.leestafel.info/rohinton-mistry

Marjo

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Jul 2004, 00:55

Waar vind jij toch al die titels, Marjo? Ik heb nog nooit van de schrijver gehoord.
Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Jul 2004, 10:42

Dit was een tip van iemand, en ik ben naarstig op zoek naar die iemand, want ik weet het niet meer.
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2004, 13:03

Het klinkt heel wanhopig Marjo, maar ik neem aan dat je bedoelt dat je niet meer weet wie het was!

Het boek lijkt me schitterend, doet me denken aan God van de kleine dingen van Arundathy Roy. Ik was toen ook geschokt door de enorme druk die de kasten hebben. De raakbaren en onaanraakbaren. Vreselijk.
De onaanraakbaren worden behandeld als paria's en dat vond ik erg schokkend om te lezen.
Ik ga proberen het boek te pakken te krijgen.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Jul 2004, 15:22

Ik vond De God van de kleine dingen niet om door te komen, misschien moet ik het nog eens proberen.
Wankel evenwicht gaat inderdaad ook over onaanraakbaren, verbijsterend omdat dat letterlijk zo is. Een paria die een lid van een hogere kaste aansprak werd zelfs kokend lood in zijn oor gegoten. En ze laten het ook allemaal gebeuren!
In Wankel evenwicht wordt het allemaal niet zo zwaar behandeld, maar je krijgt de boodschap echt wel mee. Dit boek blijft hangen!
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2004, 16:54

Nee het begin van De God van kleine dingen is ook haast niet om door te komen, erg verwarrend en van de hak op de tak springend maar langzamerhand valt alles in elkaar.
Bij dat boek was het beter geweest, denk ik, als het in chronologische volgorde was vertelt, de meesten haken door het verwarrende begin af terwijl het verhaal uiteindelijk toch zeer de moeite waard is.
In dit boek is het ook onvoorstelbaar wat er met een onaanraakbare gebeurd eigenlijk alleen omdat hij een onaanraakbare is!

Ik zag pasgeleden ook een documentaire over dit onderwerp en iedere keer als een onaanraakbare de enige waterpomp van het dorp had gebruikt dan moest de hele pomp schoongemaakt worden.
Als een onaanraakbare iets moest geven aan en raakbare dan werd het eerst op de grond gezet en dat moest dan een tijd dasr staan en dan mocht een raakbare het oppakken!
Die verslaggever wilde ook naar de onaanraakbaren maar dat zou zo'n rel worden dat ze daar maar van af zagen. Wat erg he.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Jul 2004, 19:06

Wil je daarmee zeggen dat het nog steeds zo is?
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2004, 19:20

Ja Marjo, ik ben bang van wel. Die documentaire ging over een dorpje en daar lag een meer bij. 2 onaantastbaren waren het zo zat dat zij dat meer niet mochten gebruiken dat zij erin zijn gaan zwemmen. Doordat zij dat gedaan hadden konden 'de tastbaren' geen gebruik meer maken van dat meer. Besloten werd een dam te bouwen in dat meer en daardoor konden zowel de tastbaren als onaantastbaren gebuik maken van dat meer.
helaas.... vanaf die tijd moest er constant bewaking/politie door het dorp lopen en was de sfeer enorm gespannen. Iedereen hield iedereen in de gaten, want de tastbaren wilden niet nog eens meemaken dat ze 'hun' gebied moesten afstaan. De onaantastbaren begonnen te beseffen hoe vreemd het was dat een dam hielp, want het water was nog steeds hetzelfde water.
De onaantastbaren waren als het ware zo gewend aan de behandeling die ze ondergingen dat ze er niet eens meer over nadachten, door die daad van het zwemmen in het meer werden ze min of meer wakker geschud.
De sfeer was zo enorm gespannen dat je het bijna voelde als je naar die documentaire keek, vandaar de beslissing niet naar de onaantastbaren met toestemming van de onaantastbaren, bang als iedereen was dat het tot en enome escalatie zou uitlopen!

Bernadet
.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Jul 2004, 20:35

Het maakt me nog nieuwsgieriger naar de toestand in India.
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2004, 20:39

ja ik ben ook al aan het kijken naar boeken over India. Maar 'jouw' boek komt vaak ter sprake o.a. bij de reisboeken. Gezegd wordt "wil je het werkelijke leven van India leren kennen dan moet je dit boek lezen".
Bookgrrls hebben het ook al over dit boek gehad. Was dat misschien de tipgever?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Jul 2004, 20:46

Ik dacht dat de tip ergens anders vandaan kwam, maar ik ben er nog niet achter. Toen ik zelf ging zoeken naar informatie kwam ik eigenlijk nergens, alleen dat artikel van Anil Ramdas, waar ik het citaat van heb bijgevoegd. Als je nog weet waar jij het boek tegenkomt, wil je dat even doorgeven?
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2004, 21:15

Het boek komt vaak ter sprake (wordt vaak genoemd) maar over het boek zelf is inderdaad weinig te vinden.
Op deze link staat wat over het boek (naar beneden skrollen en dan zie je op gegeven moment Mistry staan.
http://members.lycos.nl/SanteBrun/index-2.html

en waar je het boek kan bestellen, staat voor de rest niets bij
http://www.ladoucefrance.net/evenaar/nieuws.html

Bernadet

Koekiebak

Berichtdoor Koekiebak » 01 Jan 2005, 22:12

Ik hoorde over dit book bij een uitzending van Oprah's bookclub (iemand vroeg hier waar de tip toch vandaan kwam?). Het ligt al een jaar te wachten om gelezen te worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2008, 20:14

Ooit heb ik het boek van Marjo gehad, heel kleine lettertjes.... dus niet kunnen lezen.
Ik heb toen aldoor (ook 2e hands) boekverkopers gevraagd als ik het boek wilde bestellen of het een normaal lettertype had. Nee dus, aldoor dat hele kleine lettertype. Jammer!!!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Apr 2008, 22:54

Doe maar weg hoor. Wat heb je aan een boek dat je niet kunt lezen?


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten