Kader Abdolah - De reis van de lege flessen
Kader Abdolah - De reis van de lege flessen
Dit boek wilde ik al vrij lang heel graag lezen en wat is het een juweeltje!
Lees het verslag.....
http://www.leestafel.info/kader-abdolah
Dettie
Lees het verslag.....
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 05 Apr 2009, 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja ik heb dat programma ook gezien en was behoorlijk onder de indruk van deze integere en zeer intelligente man.
Kader Abdolah is het pseudoniem van Hossein Sadjadi Ghaemma. Kader Abdolah was een vriend van hem die gesneuveld is in het verzet.
In amper vijf jaar tijd leerde hij niet alleen het Nederlands voortreffelijk te spreken, (o.a. met hulp van teksten van Annie M.G. Schmidt) hij wist het zich ook zo eigen te maken dat hij zijn verhalen direct in het Nederlands kan schrijven, in een helder en beeldend Nederlands bovendien.
Mirza:
Hij schrijft wekelijks een column in 'De Volkskrant' onder het pseudoniem Mirza. Mirza is in het Perzisch 'kroniekschrijver' én het is de naam van zijn overleden vader. Het boek Mirza bestaat uit een verzameling van deze columns.
Bernadet
Kader Abdolah is het pseudoniem van Hossein Sadjadi Ghaemma. Kader Abdolah was een vriend van hem die gesneuveld is in het verzet.
In amper vijf jaar tijd leerde hij niet alleen het Nederlands voortreffelijk te spreken, (o.a. met hulp van teksten van Annie M.G. Schmidt) hij wist het zich ook zo eigen te maken dat hij zijn verhalen direct in het Nederlands kan schrijven, in een helder en beeldend Nederlands bovendien.
Mirza:
Hij schrijft wekelijks een column in 'De Volkskrant' onder het pseudoniem Mirza. Mirza is in het Perzisch 'kroniekschrijver' én het is de naam van zijn overleden vader. Het boek Mirza bestaat uit een verzameling van deze columns.
Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 22 Aug 2005, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Mirza is een verzameling columns geschreven voor de volkskrant.
Ik had het net uit (was razend enthousiast) toen ik in diezelfde week Zomergasten zag.
Het boek kwam uit in 1998. Ik vind die verzameling columns een absolute aanrader. Abdolah had toen al 'De adelaars', 'De meisjes en de partizanen' en 'De reis van de lege flessen' gepubliceerd.
Ik denk dat het je ook zou bevallen, Marjo.
Jij vond 'Broere' van Moeyaert toch ook goed? Niet dat het daar ook maar enigszins iets mee te maken heeft, maar dat waren ook allemaal korte, prachtig geschreven stukjes.
Groetjes. Tiba.
Ik had het net uit (was razend enthousiast) toen ik in diezelfde week Zomergasten zag.
Het boek kwam uit in 1998. Ik vind die verzameling columns een absolute aanrader. Abdolah had toen al 'De adelaars', 'De meisjes en de partizanen' en 'De reis van de lege flessen' gepubliceerd.
Ik denk dat het je ook zou bevallen, Marjo.
Jij vond 'Broere' van Moeyaert toch ook goed? Niet dat het daar ook maar enigszins iets mee te maken heeft, maar dat waren ook allemaal korte, prachtig geschreven stukjes.
Groetjes. Tiba.
Ja mooi he..ik ben een groot liefhebber van Abdolah..zulke mooie melancholieke taal en verhalen
Ja die verhalen! Jammer dat wij in Nederland niet dat soort verhalen kennen. Er zijn in het oosten vaak prachtige verhalen om kinderen iets te leren. Abdolah wist ze ook erg mooi in te voegen door in te haken op een opmerking van de buurman of iets wat hij onderweg zag. Niet te lang en mooi gedoseerd. Echt prachtig.
bernadet
En Elvira heeft ook een mooi verslag gemaakt van de reis....
klik hier
Elvira in je verslag staat: Het verhaal waar de titel naar verwijst, is overigens wondermooi in al zijn eenvoud. En dat verhaal weet ik niet meer. Kan je m'n geheugen een klein beetje opfrissen?
Bernadet
klik hier
Elvira in je verslag staat: Het verhaal waar de titel naar verwijst, is overigens wondermooi in al zijn eenvoud. En dat verhaal weet ik niet meer. Kan je m'n geheugen een klein beetje opfrissen?
Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 05 Apr 2009, 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.
-
ja, dat vond ik inderdaad erg mooi. die lege flessen, dat saat op zijn grootvader. in zijn kelder verzamelde hij wijnflessen, die hij etiketteerde met de gelegenheid waarbij ze waren leeggedronken. al de vorige bewoners van dat huis hadden dat ook gedaan, en zo kon je een beetje de geschiedenis van dat huis volgen. als de grootvader sterft, neemt de grootmoeder al die flessen bij elkaar, en werpt ze in de rivier, met een soort laatste afscheidsgroet. mooi, vond ik dat
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”