Nol de Jong - Joods labyrint

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Nol de Jong - Joods labyrint

Berichtdoor elviratoverspin » 06 Aug 2005, 14:36

Een bevreemdend boek met een sterk binnenperspectief. Op een nacht wordt de directeur van de Joodse Verzekeringsbank van zijn bed gelicht. Overtuigd als hij is dat het om een misverstand gaat, verzet Otto Kant zich niet. Langzaam maar zeker dringt het echter tot hem door dat het helemaal niet om fictie gaat, maar om werkelijkheid en dat zijn eigen raad een klacht tegen hem heeft ingediend.

Het verhaal ontvouwt zich geleidelijk, het hoofdpersonage praat, schrijft en denkt tegen zichzelf in de absolute leegheid van zijn opgesloten bestaan, en in die gedachten toont zich een steeds voortwoedende strijd. Een strijd tussen zijn zelfgekozen job binnen de joodse gemeenschap, als jood die liever niet joods wilde zijn en bij gebrek aan mogelijkheden om dit feit ongedaan te maken, zich maar volledig geïntegreerd heeft in de westerse fel geseculariseerde maatschappij.

Het is een boek waarin taboe's worden doorbroken, maar dat aspect is voor de niet-joodse lezer misschien minder duidelijk. Het zelfbeeld van bepaalde joden als een lijdend volk, en de manier waarop dit door sommigen als chantagemiddel gebruikt wordt, wordt in dit boek scherp gehekeld. Dit geldt ook voor de interne spanningen, de controverses, de kleinmenselijke kantjes, het vastplakken aan het verleden...

Ik vind het een meeslepend boek, maar hier en daar zijn de uitgewerkte gedachtekronkels wat langgerekt. Wat mij bijzonder boeide, was het perspectief: het is eens iets anders om het jodendom niét vanuit een oorlog te belichten in een meer of minder typisch oorlogsverhaal. Verfrissend en voor iemand die het wat volgt toch ook ergens weer vertrouwd...

Joods labyrint, geschreven door Nol de Jong, werd in 2000 uitgegeven bij uitgeverij De Geus

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 06 Aug 2005, 21:19

Elvira schrijft:

Wat mij bijzonder boeide, was het perspectief


Dit lijkt me nu net ook boeiend, Elvira.
Bedankt voor je verslag.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2005, 08:02

Bedankt voor je verslag Elvira.
Is er dan geen heftig verzet tegen dit boek gekomen vraag ik mij af.
Als het zelfbeeld van bepaalde joden gehekeld wordt dan zal vanuit die hoek toch ook wel pittig commentaar komen lijkt mij.
Of werd het met gejuich begroet omdat nu eens een andere kant werd getoond?
Weet jij dat?

Bernadet
Vind je het goed dat ik jouw verslag op de site zet?

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 07 Aug 2005, 20:11

Bernadet schreef:Bedankt voor je verslag Elvira.
Is er dan geen heftig verzet tegen dit boek gekomen vraag ik mij af.
Als het zelfbeeld van bepaalde joden gehekeld wordt dan zal vanuit die hoek toch ook wel pittig commentaar komen lijkt mij.
Of werd het met gejuich begroet omdat nu eens een andere kant werd getoond?
Weet jij dat?

Bernadet
Vind je het goed dat ik jouw verslag op de site zet?


ja hoor, ik heb daar geen enkel probleem mee!

ik geloof dat het boek wel redelijk wat los heeft gemaakt, vooral in traditioneel joodse kringen, zo meende ik toch uit de binnentekst op de achterflap op te kunnen maken, en nog ergens, maar ik weet nkiet precies waar. ik denk dat het inderdaad een soort spiegel is die voor een aantal joden (en ach, eigenlijk ook voor een hoop anderen hoor, je hoeft enkel maar de godsdienst te veranderen, me dunkt) behoorlijk confronterend werkte. De schrijver zelf is dacht ik ook ("geseculariseerd")joods, en deelt wel zo'n beetje de visie van het hoofdpersonage, meen ik me te herinneren...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Aug 2005, 13:59

Je verslag staat op de site Elvira

http://www.leestafel.info/nol-de-jong

Dit vond ik bij de site van de VPRO

Reeds voor het verschijnen ging de roman "Joods Labyrint" met ophef gepaard. Een Duitse uitgever durfde publicatie niet aan vanwege de thematische gelijkenis met Norman Finkelstein's controversiële boek De Holocaust Industrie. En in eigen land is er onrust over het boek ontstaan omdat journalisten van het Nieuw Israëlitisch Weekblad in Joods Labyrint een sleutelroman zeggen te zien.

. "Joods Labyrint" is voor een groot deel gebaseerd op eigen ervaringen van De Jong.

Nol de Jong is ook te zien en te beluisteren over dit boek in een aflevering van Plantage.

http://www.vpro.nl/programma/plantage/a ... s/3227116/

groetjes
bernadet
die niet zo goed weet wat geseculariseerd is.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten