Roland Dorgelès: Houten kruisen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Roland Dorgelès: Houten kruisen

Berichtdoor Marjo » 30 Jul 2005, 12:27

De eerste wereldoorlog, gezien door de ogen van een Franse soldaat.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/roland-dorgeles

Marjo
Laatst gewijzigd door Marjo op 15 Mei 2009, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Jul 2005, 13:04

Ik vond dit nog Marjo.

Houten kruisen van Roland Dorgelès is tot op de dag van vandaag verplichte kost voor de schoolkinderen van Frankrijk. Het boek dat vlak na de Grote Oorlog verscheen (1919) en direct een groot verkoopsucces werd, is nu ook in het Nederlands taalgebied voorhanden, dankzij de uitgave van De Arbeiderspers in de uitstekende reeks Oorlogsdomein. Het is een boek naar aanleiding van een van de grootste conflicten in de menselijke geschiedenis, maar Dorgelès zoekt de thema's dichter bij huis; het handelt over trouw, loyaliteit en persoonlijk leed.

Het is lang geleden, maar de Nederlandstaligen hebben het niet altijd zonder Houten kruisen hoeven stellen. Al in 1930 verscheen er een vertaling van de flamingant, decadent en francofiel André de Ridder die tijdens de Eerste Wereldoorlog nog even tot de redactie van een in Nederland uitgegeven en door de Duitsers gefinancierd tijdschrift behoorde, maar zich verder op de vlakte hield. Aan hem hebben we dus de eerste vertaling van het oorlogsboek van Dorgelès te danken - toen nog onder een titel met een ironische diminutief: Houten kruisjes - , die ook in Nederland verspreid werd. Tegenwoordig betaal je tweedehands nog flink voor het boek, maar dat zal meer te maken hebben met de illustraties van Henri van Straten dan met de roman. Alle lof voor de Arbeiderspers, derhalve, voor het ontstoffen van de vergeten tekst, die hopelijk in deze prachtige vertaling van Mechtild Claessens een lang tweede leven beschoren zal zijn.

Hier staat nog meer...
http://www.8weekly.nl/index.php?art=1346

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Jul 2005, 14:51

Bedankt Bernadet..eerst al voor het plaatsen van dit boek binnen het thema oorlog. Toen belandde het op mijn lijstje. Het was de moeite waard!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 06 Aug 2005, 20:50

Boeiend verslag, Marjo. Lijkt me echt een boek voor jou en... je hebt me alweer nieuwsgierig gemaakt.

Groetjes. Tiba.

P.S. Ben wát blij dat ik de verslagen met het nieuwe scherm kan lezen!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Aug 2005, 14:02

Ja, wat was er nu eigenlijk aan de hand met dat scherm? Dat lag aan jouw computer dus?
Ik heb nu "Vuur" liggen, uit dezelfde serie Oorlogsdomein..schijnt nog steeds op boekenlijsten in Frankrijk te staan.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten