Irène Némirovsky - Storm in juni

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Irène Némirovsky - Storm in juni

Berichtdoor elviratoverspin » 17 Jul 2005, 17:02

Een boek waar ik erg van genoten heb. Ik heb het wel voor boeken die zich afspelen in oorlogssituaties en het kleine, alledaagse erin belichten. Ik tik even de achterflap over:

"Storm in juni" doet rechtstreeks verslag van de uittocht in juni 1940, toen stromen vluchtelingen Parijs verlieten. Het lot van allerlei Franse families, van de voornaamste tot de armste, raakte met elkaar verweven. In een directe stijl beschrijft Irène Némirovsky de ontelbare kleine en grote lafheden en het broze saamhorigheidsgevoel van een heel volk op de vlucht.

"Storm in juni" is een aangrijpende, intieme en meedogenloos eerlijke roman die de ziel van de Fransen ten tijde van de Duitse bezetting blootlegt. Het brengt een bewogen episode uit de recente geschiedenis briljant tot leven.

(tot zover dus de achterflap)

Ik ben eigenlijk grotendeels akkoord. Erg fijn zijn ook de bijlagen, eigenlijk aantekeningen van de auteur (die overigens uiteindelijk zelf gedeporteerd werd - het manuscript werd pas veel later teruggevonden en gepubliceerd), die zich vragen stelt bij bepaalde passages, er is briefwisseling, en je kan de vooruitgang van het schrijfproces volgen.

De Nederlandse vertaling van het boek is in 2005 uitgegeven bij de Geus, en het exemplaar dat ik in mijn handen had eindigde op 511 pagina's. De oorspronkelijke versie, getiteld "Suite française" werd in 2004 uitgegeven bij Editions Denoël..

Leest lekker weg en blijft tegelijkertijd ook wel hangen, juist door de oprechtheid, de gefragmenteerdheid en de eenvoud van de schets die het boek is.

elvira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jul 2005, 19:57

Ik vond deze informatie over de schrijfster

De joods Franse schrijfster Irène Némirovsky werd geboren in Kiev in 1903. In 1929 stuurde ze haar eerste manuscript, David Golder, naar de Franse uitgever Bernard Grasset stuurde. De roman oogstte meteen een enorm succes. Haar literaire carrière werd echter bruut afgebroken door de inval van de nazi's in Frankrijk. Toen ze in 1942 als statenloze joodse werd weggevoerd, lukte het Irène nog net een koffertje met het manuscript van Storm in juni aan haar dertienjarige dochter Denise te geven. Irène Némirovsky werd vermoord in Auschwitz. Denise besloot op haar 74ste dat Storm gepubliceerd mocht worden.


Ik heb je verslag op de site gezet elvira
Het staat hier...
http://www.leestafel.info/irene-nemirovsky


groet
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 18 Mei 2009, 20:37, 3 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jul 2005, 20:19

Het lijkt me trouwens een prachtig en aangrijpend boek.

Bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 18 Jul 2005, 17:04

Mij ook,

er zat een voorpublicatie met kortingsbon bij de Opzij,
en hij stond al op de eventuele nominatie voor de boekenbonnen die hier nog liggen.
Word steeds moelijker want die nominatielijst word steeds langer :)
Maar na het lezen van jouw verslag gaat t m misschien toch wel worden.

Groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2005, 17:08

Moeilijk hè Wil om te kiezen welke boeken je van je boekenbonnen zal kopen. Ik kan uren staan te lummelen in de boekwinkel dan. Zal ik deze, of toch maar die of die boeken zijn wel erg afgeprijst zal ik dat dan maar... enz enz. Maar heerlijk om te doen!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 18 Jul 2005, 17:14

Precies...dat zijn de mooie dillema s van het leven!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Sep 2005, 15:15

Het boek is inmiddels uit, en ik kan niet anders zeggen, het is een indrukwekkend boek wat blijft hangen.
Misschien wel ook door de geschiedenis van het boek, en vooral van de schrijfster.
Het is bijzonder een boek wat geschreven is in het begin van de oorlog wat ook gaat over het begin van de oorlog te lezen,
terwijl je weet dat de schrijfster in 1942 word opgepakt en in Auchwitz word vermoord.
Het boek bestaat uit twee delen en vooral in het tweede deel viel mij heel erg de genuanceerdheid op waarmee over de Fransen (goed, fout, dapper, laf) maar vooral ook over de Duisters geschreven werd.
Dat vergt toch enige afstand in schrijven en denken die je nauwelijks van iemand kunt verwachten in die situatie.
Terwijl ze (begreep ik uit het voorwoord) toen al dacht dat ze het niet zou overleven.

Het boek bestaat uit twee delen, in het eerste deel worden een aantal mensen gevolgd bij hun vlucht uit parijs juni 1940,
het tweede deel speelt zich wat later af, in een dorp waar de bezetters zijn neergestreken. En een aantal personen uit het eerste deel komen weer terug.
Ik begreep dat het de bedoeling was dat er nog een derde en vierde deel geschreven zouden worden waarin we een aantal mensen nog verder zouden volgen,
en ik eindigde het boek gisteravond dan ook met een gevoel van spijt dan we dat helaas nooit zullen weten.


Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Sep 2005, 17:11

Wat lijkt me dit een mooi boek.

Het geeft natuurlijk een extra dimensie aan het verhaal dat je weet dat ze de oorlog niet overleeft.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Sep 2005, 17:49

Het boek wacht geduldig tot ik zover ben..

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Sep 2005, 11:50

Ik heb het uit, maar het moet even bezinken. Het is een vreemd boek, en dat komt door de inleiding en het nawoord. Ik weet nog even niet wat ik hier mee aan moet.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 30 Sep 2005, 11:56

Ja het voor en nawoord beinvloeden de indruk die het boek op je maakt enorm, dat ben ik helemaal met je eens.

ben benieuwd wat je er van vindt als de indrukken bezonken zijn.

Groet,
Wil

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 30 Sep 2005, 17:38

Ik vond deze informatie over de schrijfster

De joods Franse schrijfster Irène Némirovsky werd geboren in Kiev in 1903. In 1929 stuurde ze haar eerste manuscript, David Golder, naar de Franse uitgever Bernard Grasset stuurde. De roman oogstte meteen een enorm succes. Haar literaire carrière werd echter bruut afgebroken door de inval van de nazi's in Frankrijk. Toen ze in 1942 als statenloze joodse werd weggevoerd, lukte het Irène nog net een koffertje met het manuscript van Storm in juni aan haar dertienjarige dochter Denise te geven. Irène Némirovsky werd vermoord in Auschwitz. Denise besloot op haar 74ste dat Storm gepubliceerd mocht worden.


Ik krijg kippenvel door deze informatie alleen al.
Wat een onnoemelijk leed van moeder en dochter gaat er aan deze publicatie vooraf....

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2005, 16:29

En ook het verslag van marjo staat op de site

Lees verder...

http://www.leestafel.info/irene-nemirovsky

---
Laatst gewijzigd door Dettie op 18 Mei 2009, 20:37, 3 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Okt 2005, 16:44

Heb je het nieuws over Carel Friedman ook al, Bernadet?
In dat licht bekruipen me ook wel twijfels over dit boek. Ze kunnen tenslotte alles verzinnen, en dat mag ook: het is fictie...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2005, 16:52

Nee dat nieuws heb ik niet wat dan?

Bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Okt 2005, 17:11

Mooi verslag Marjo!

Het is uiteindelijk "goed"bezonken als ik het zo lees.

Maar wat bedoel je, denk je dat de inleiding en het slot verzonnen zou kunnen zijn,
of begrijp ik je verkeerd?

Groet,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2005, 17:30

Een schrijfster, schrijft een alom gewaardeerd boek over het oorlogstrauma van haar vader die als jood het concentratiekamp overleefde en de invloed die dit heeft op zijn gezin.
Alleen, blijkt nu, heeft de schrijfster helemaal geen joodse vader, maar komt ze uit een Katholiek Brabants gezin, heet ze Caroline Klop en schrijft ze onder het pseudoniem Carl Friedman. Veel mensen zullen zich nu vernaggeld voelen en onder die mensen is Jessica Durlacher, wiens vader een hechte vriendschap opbouwde met Friedman, op grond van een gezamenlijke achtergrond.

Dettie
die eigenlijk niet van dit soort berichtjes houdt, totdat het inderdaad bewezen is.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 01 Okt 2005, 21:49

Voor degenen die frans kunnen lezen:

www.lire.fr (klik rechtsboven na het invullen van Némirovsky bij de auteursnaam en je krijgt alle verschenen verslagen en KRITIEKEN uit dit grandioze franstalige magazine)!
Groetjes, Irene

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Okt 2005, 11:17

Dan nog Irene: Carl Friedman is juist mede door dat zogenaamde oorlogsverleden bekend in het buitenland. Als dit waar is (je hebt gelijk, Dettie, ook hiervan weet je nooit zeker of het waar is) dan betekent dat dat ook recensies en en kritieken niets zeggen: de schrijvers daarvan gaan immers uit van de gegevens die zij net als wij krijgen?
Maar ik geloof Némirovsky wel, alleen al omdat het boek daardoor net iets meer heeft dan wanneer alles verzonnen is. Toch: het zou allemaal volslagen uit de duim gezogen kunnen zijn..
En dan blijft er een mooi werk over over de Fransen in die oorlogstijd..

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 02 Okt 2005, 11:22

Als het voorgesteld wordt als (auto)biografisch en het blijkt onwaar,
de biografie is verzonnen... dan vind ik dit schokkend.

Lijkt er dan op dat het een manier is om in de belangstelling te komen en succes en geld te winnen.
Met zo'n thema kan dat niet, vind ik (gesteld natuurlijk dat het waar is dat het verzonnen is).

Groetjes. Tiba.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 15 Aug 2007, 10:43

Ik heb dit boek net uit en ik vond het goed geschreven: die vlucht hals over kop uit Parijs en dan dat samenleven met de Duitsers die in het dorp zijn gelegerd. Het gaat om aspecten van WOII waar ik nog niet veel over gehoord had.
Ik lees hier dat er is getwijfeld aan het bestaan van deze schrijfster. Mij maakt het niet zoveel uit wat waar gebeurd is en wat niet, en of het autobiografisch is of niet. Het kwam in ieder geval wel geloofwaardig over.
Ook dit gaat voorbij.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten