Romain Gary - Een heel leven voor je

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
Renate

Romain Gary - Een heel leven voor je

Bericht door Renate »

Dit boek vertelt het ontroerende verhaal over de vriendschap tussen de oude Joodse vrouw Madame Rosa, die ongeveer 68 jaar is en de veertienjarige Arabische jongen Momo, die eigenlijk Mohammed heet. Madame Rosa is een ex-prostituee, die Auschwitz overleefd heeft. Na haar carrière als prostituee is ze begonnen met het opvangen van kinderen van prostituees. Hier verdient ze haar geld mee en ze houdt de kinderen op deze manier uit de handen van de kinderbescherming, die ze van de moeders af zou nemen. Madame Rosa woont op de zesde etage van een oud gebouw zonder lift. In het boek denkt Momo dat hij een jaar of 10 is, omdat Madame Rosa hem dat verteld heeft. Pas tegen het eind van het boek ervaart hij dat hij al 14 is. Madame Rosa wordt soms gekweld door haar oude angsten voor de politie en de Duitsers en heeft in de kelder een ruimte waarin ze zich soms terugtrekt.
Het hele boek is geschreven vanuit de blik van Momo, met een taalgebruik en een gedachtewereld die vaak wat naïef aandoet. In het boek figureren ook andere figuren, die soms ook aan de zelfkant van de samenleving leven, of daar een beetje buiten staan, zoals de Senegalese travestiet (transseksueel?) Madame Lola, die in Senegal als boxer actief was, maar die nu haar geld in de prostitutie verdient. Later helpt ze ook met de zorg voor Madame Rosa, die aan het aftakelen is. Ze begint dement te worden, maar de dokter zegt dat ze geen kanker heeft, waar ze blij mee is. Hij wil haar naar het ziekenhuis hebben, maar Madame Rosa wil dat niet, omdat ze haar dan met alle mogelijke middelen in leven zullen houden. Madame Rosa wil in alle rust sterven en Momo verzint aan het einde van het boek een list om haar uit de handen van het ziekenhuis te houden.

(Misschien dat ik later nog wat citaten toe voeg, maar op dit moment is m'n vader het boek aan het lezen.)
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Romain Gary - Een heel leven voor je

Bericht door Dettie »

Mooi Renate, ik zie ook gelijk weer de film voor me.
De travestiet/transseksueel was ik vergeten. Hij/zij speelde ook zo prachtig in de film.

Dettie
Renate

Re: Romain Gary - Een heel leven voor je

Bericht door Renate »

Helaas geen citaten toegevoegd. De boeken zijn vandaag naar de bibliotheek teruggebracht en vanaf donderdag tot vandaag zat ik zonder internet.
Plaats reactie