Flaptekst: De jonge Yeong-Hye en haar man lijken gewone doorsnee mensen. Hij werkt op kantoor, zij is de plichtsgetrouwe echtgenote. Hun acceptabele maar saaie huwelijk raakt verstoort wanneer Yeong-Hye, die aan afschuwelijke nachtmerries lijdt, van de ene op de andere dag stopt met het eten van vlees - in Zuid-Korea, waar vegetarisme bijna niet voorkomt en sociale codes streng worden nageleefd, een schokkende daad van rebellie. Yeong-Hye's passieve verzet zet haar echtgenoot ertoe aan haar steeds ruiger te behandelen. In haar pogingen te ontsnappen aan de wreedheid van de wereld om haar heen raakt ze steeds meer verstrikt in de onmogelijke, maar extatische hoop de gevangenis van haar vleselijke lichaam te verlaten en een boom te worden, de puurste vorm van leven op de planeet.
Mooie korte roman die aan het denken zet. Waar ligt de grens tussen toelaatbaar en onacceptabel gedrag? In hoeverre mag je jezelf zijn? En is in de kunst alles geoorloofd? Het boek bestaat uit drie delen telkens vanuit een ander perspectief, dat van de echtgenoot, de zwager en de zus. Yeong-Hye zelf blijft een raadsel, dat alleen de zus poogt op te lossen. Goed boek, dat eigenlijk De veganist had moeten heten. (Yeong-Hye gooit ook de eieren, de melk en de leren schoenen weg.)
Han Kang - De vegetariër
Re: Han Kang - De vegetariër
Ben ik de enige die ineens aan Piktors Verwandlungen van Herman Hesse moet denken?maar extatische hoop de gevangenis van haar vleselijke lichaam te verlaten en een boom te worden, de puurste vorm van leven op de planeet.
Ik denk het wel Renate want ik ken dat boek van Hesse niet 
Dettie

Dettie
Ik ook niet.
Ik heb ontdekt dat dit verhaal in "Sprookjes" staat en dat boek is helaas "vermist" op onze bieb.

Tja, de Duitse groep Anyone's Daughter heeft het verhaal in 1981 op muziek gezet (althans toen is de plaat uitgebracht) en op 3 augustus 2002 heeft men het ter gelegenheid van de 125-ste verjaardag van Hermann Hesse in z'n geboortestad Calw uitgevoerd met Heinz Rudolf Kunze (een Duitse zanger en tekstschrijver, die ook met Herman van Veen heeft gewerkt) als verteller. Zodoende ken ik het verhaal. De oorspronkelijke versie heb ik niet, hoewel ik wel een DVD met een concert heb, waar het op staat en ik ook de CD heb die men in Calw op heeft genomen.
https://de.wikipedia.org/wiki/Anyone%E2%80%99s_Daughter
https://de.wikipedia.org/wiki/Anyone%E2%80%99s_Daughter