Philipp Meyer - Roest

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Philipp Meyer - Roest

Bericht door berdine »

Flaptekst: Buell in Pennsylvania is een oud, prachtig gelegen mijnwerkersstadje waar de economische crisis diepe sporen heeft nagelaten. Roest vertelt het verhaal van Isaac en Billy, twee jongemannen die niets liever willen dan de fabriek en hun hopeloze omgeving verruilen voor een nieuw bestaan in Californië. Isaac, de intelligentste jongen van zijn klas, zorgt na de zelfmoord van zijn moeder noodgedwongen voor zijn vader. Maar nu wil Isaac weg en niemand zal hem in de weg staan, zelfs niet zijn beste vriend Billy. Nog voordat ze samen het stadje goed en wel hebben verlaten, raken ze betrokken bij een moord, een moord die hun vriendschap en hun verhouding met de inwoners van Buell zwaar op de proef zal stellen.
In Roest beschrijft Philipp Meyer met veel oog voor psychologie de teloorgang van de American Dream en de vriendschap tussen twee jongens die de hoop op een beter bestaan niet willen opgeven.

Dit is een geweldig boek! Tegen een achtergrond van verloederende, leeglopende dorpen en een natuur die zich uitbundig in de lente stort, worstelen alle hoofdpersonen met goed en kwaad, schuld, rechtvaardigheid, verantwoordelijkheid en egoïsme. Het perspectief wisselt per hoofdstuk tussen de verschillende hoofdpersonen, zodat het verhaal van alle kanten belicht wordt. De spanning blijft erin want het eind is niet voorspelbaar, maar, omdat je de hoofdpersonen inmiddels goed kent, wel hoopvol.
Philipp Meyer is een schrijver van hoog niveau, waar ik zeker meer van ga lezen.
Willeke

Re: Philipp Meyer - Roest

Bericht door Willeke »

Wat fijn dat je er zo ban genoten hebt Berdine. Ik vond het ook mooi. Ik heb nog een boek van hem gelezen, ik ben de titel even kwijt, maar het was ook mooi.
Plaats reactie