Jawel, jullie dromen niet. Dit is een van jeugdwerken van de toekomstige keizer Napoleon I van Frankrijk. Vrij vertaald is dit "Het masker van de profeet". Natuurlijk is het onderliggende onderwerp de Franse Revolutie. In dit kort verhaal (5 bladzijden) gaat het over een "profeet" die in opstand komt tegen de heersers in Bagdad. Deze "profeet" preekt de gelijkheid. Terwijl de jaren voorbijgaan, verdwijnt zijn schoonheid en kiest hij voor een zilveren masker. Wanneer zijn revolutie onderdrukt wordt kiest hij voor collectieve zelfmoord, samen met zijn volgelingen.
Grootse literatuur is dit niet echt te noemen, maar Napoleon's streven naar grootsheid volgde alvast ook nog andere paden dan het militaire.
Napoleon Bonaparte - Le masque prophète
Re: Napoleon Bonaparte - Le masque prophète
Misschien had hij minder leed aangericht als hij het bij schrijven had gehouden?
De man zou zich omdraaien in zijn graf als hij dit las, Renate. Soldaten dat waren gebruiksvoorwerpen, daar mocht je mee doen wat je wilde...het erge is dat de soldaten zelf daar gewoon in mee gingen.
Ik denk dat die soldaten weinig keus hadden, net als de jongens die in WO1 de loopgraven in werden gestuurd met mooie verhaaltjes over heldenmoed en vaderlandsliefde.
En wat mij betreft mag Napoleon net zo hard in z'n graf draaien als alle andere dictators.
En wat mij betreft mag Napoleon net zo hard in z'n graf draaien als alle andere dictators.
Los van het charisma van Napoleon, ben ik het wel eens met bovenstaande, Renate. In de inleiding van mijn recensie van het boek van Bart van Loo (hier eerstdaags te lezen) heb ik trouwens opgemerkt, dat zowel Napoleon als zijn tegenstanders vandaag vermoedelijk als oorlogsmisdadigers zouden beschouwd worden.Renate schreef:Ik denk dat die soldaten weinig keus hadden, net als de jongens die in WO1 de loopgraven in werden gestuurd met mooie verhaaltjes over heldenmoed en vaderlandsliefde.
Lezer100
De recensie van het boek staat inmiddels op de site Lezer100, bij non-fictie.
Dettie
Dettie