Marijke Spies - Een onschuldige familie (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Marijke Spies - Een onschuldige familie (debuut)

Berichtdoor Marjo » 09 Jun 2005, 22:18

(Hoe je door niet goed nadenken verzeild kunt raken in heikele situaties..)
Het verhaal van de 20e eeuw, gegoten in een familiekroniek. Heel mooi.

Lees verder... klik hier http://www.leestafel.info/marijke-spies

Marjo
Laatst gewijzigd door Marjo op 11 Mei 2009, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Jun 2005, 11:15

Ik ben op 3/4 van dit boek Marjo. Mooi verslag heb je er van gemaakt!

bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Jun 2005, 11:24

Dank je..ik vind dit echt een boek om zelf te hebben, er zit zoveel in!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2005, 10:58

Ik heb het boek uit en ben gelijk opnieuw begonnen, als je de proloog leest snap je nu gelijk waarover het gaat. Het boek ging mij in het begin te hard. Ik ga het opnieuw lezen tot het deel over Willemien, dat werd een stuk rustiger.
U hoort van mij

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2005, 22:18

En mijn verslag staat er ook op

http://www.leestafel.info/marijke-spies

bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Mei 2009, 15:41, 3 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Jun 2005, 10:38

Ik heb geen enkel probleem met die sneltreinvaart, omdat ik inderdaad die geschiedenis wel ken. Daarom was het Marokkaaanse lijntje zo interessant!
Maar die geschiedenis vormde volgens mij alleen de achtergrond, waarbij gewone "onschuldige" mensen onbewust, en misschien ongewild toch deel hebben aan de gebeurtenissen. Ze leiden hun eigen leventje, en denken nauwelijks buiten die kring om. Behalve Willem dan. (waarmee Spies toch nog hoop geeft: niet iedereen is zo kleindenkend)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2005, 12:20

Ik kreeg juist de indruk dat Spies ook een hele hoop geschiedenis mee wilde geven. En inderdaad glijdt het langs de meeste pesonages heen (staat ook in m'n verslag) wat er werkelijk aan de hand is maar ze zijn ook wel erg makkelijk daarin. Ze willen de dingen ook niet echt zien, denken eerder aan hun eigenbelang. Vooral vader en Bert. Als ze maar kunnen racen of spelen. Dat vader toch Chopin blijft spelen is ook geen daad van verzet maar omdat hij het mooi vindt.
Ik vond het einde niet erg sterk. Een soort half afwezig, volgens de schrijfster oud, mensje (68 vind ik persoonlijk niet zo oud). Wilde ze nou die kinderen een les leren? Ik vond het ook érg ver gezocht waarom die kinderen dat deden.

Waarom zoon en moeder homo/lesbisch moesten zijn begreep ik ook niet zo. Er waren zo onzettend véél thema's in dit boek.
Ik vond het wel een goed boek maar zoals ik al zei duizelde mij het op het eind. Ook die Willemien met al haar akties, dat was ook zo'n race.
Ik denk als de schrijfster er minder in had willen stoppen dat het een beter boek was geworden. Voor mij althans

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Jun 2005, 14:49

Dat einde, ja, ik moest er gewoon om lachen. Dit kan niet, dacht ik..
Ze maakt er ineens een slapstick van. Dat is helaas een minpunt. Maar de rest beviel me wel.
Dat de moeder lesbisch (nu ja, bi was ze eigenlijk) moest zijn: vanwege Greet natuurlijk. Zomaar een vriendin was denk ik niet sterk genoeg. Voor Willem had het best weg kunnen blijven, maar Spies geeft de anderen ook een familieleven mee dat niet nodig was. (hoogstens voor verlevendiging) Maar dan moest ze bij Willem ook wat toch? Voor de variatie dan maar een homo. Waar die vrouw van Bert is gebleven, dat staat ook nergens!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2005, 14:56

Willem had toch al een bijzonder leven? ja Greet was wel erg belangrijk natuurlijk maar ook zij werd er min of meer uitgeschreven net als die vrouw van Bert. Over die twee vrouwen bleef het allemaal erg vaag. Wie Greet zélf was kwam je ook niet achter.

ja het einde was inderdaad idioot. Vooral als zij de helicopter ziet en uren daarna nog die helicopter ziet en zich niets gaat afvragen. Ook die kinderen, een heel vreemd en slap einde. In de proloog staat overigens waarom die kinderen dat doen.

bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Jun 2005, 15:01

Greet was er een beetje bijgehaald, zo van o ja, dat van die jodenvervolging moet ook nog even gezegd worden. Zo deed Spies dat wel meer. Als dat jouw kritiek is snap ik het wel. Maar het is een debuut, hè, ik was niet zo streng. Dan had ik meteen afgekraakt, na dat laatste hoofdstuk!
Laatst gewijzigd door Marjo op 13 Jun 2005, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2005, 15:05

Ja ik kraak het ook niet echt af, ik zeg in mijn verslag ook dat het zeker geen slecht boek is maar net wat jij zegt, ze haalt er steeds van alles bij.
Het is alsof ze dingen uit de geschiedenis die zij belangrijk vindt absoluut allemaal in dit boek wil hebben.

Een volgend boek van haar zal ik ook zeker weer lezen.

bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten