Jonathan Safran Foer - Extreem luid & ongelooflijk dichtbij samenleesboek

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jonathan Safran Foer - Extreem luid & ongelooflijk dichtbij samenleesboek

Berichtdoor Dettie » 08 Jun 2005, 10:38

Hoe staat het ermee?
Zijn jullie het boek aan het lezen?
Godiva heeft het uit en jij Lizzy?
Ik ben op de helft en lees het zeker deze week uit.


bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 08 Jun 2005, 11:45

Ik ben ook op de helft. T leest als een trein.
Ik weet alleen niet of meediscusieren na volgende week gaat lukken.

Groetjes,
Wil

Gast

Berichtdoor Gast » 10 Jun 2005, 09:29

Ik sla deze over.... ben nog bezig in The Time Traveller's Wife (elke avond een klein stukje in bed). Ga dus gestaag door en sluit me hopelijk bij het volgende boek weer aan! Ik heb in ieder geval al wel genomineerd.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 11 Jun 2005, 16:31

Ik heb t uit!!!
Jij ook al Bernadet?

Ben behoorlijk onder de indruk moet ik zeggen.

groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2005, 16:49

Nee ik heb het nog niet uit en ik heb om eerlijk te zijn de grootste moeite om het uit te lezen. Ik schijn uniek te zijn want ik ben niet erg onder de indruk. Ik heb nog niemand gehoord die het niet goed vindt, maar... ik zit me er eigenlijk doorheen te worstelen. Misschien ben ik niet in een goede stemming ervoor. Ik heb het de laatste tijd een beetje 'druk' gehad met lezen en heb eigenlijk zin in een boek die ik weer eens zelf kan kiezen en niet een boek lees omdat het een samenleesboek boek is.
De tijdreiziger was vrij dik, Foer is vrij dik, Siebelink was vrij dik en dat duurt me op een gegeven moment te lang allemaal. Ik lees altijd in bed en die dikke boeken zijn zoooo onhandig....
Ik hoop niet dat ik nu een domper zet op je enthousiasme want ik ben tot nu toe echt de enige die zo denkt.

Ik ben wel heel benieuwd hoe jij het ervaren hebt Willeke (en Godiva), waarom je onder de indruk bent.

bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 11 Jun 2005, 17:18

Ik hoop niet dat ik nu een domper zet op je enthousiasme want ik ben tot nu toe echt de enige die zo denkt.


Welnee..teneerste mag jij natuurlijk mooi en lelijk vinden wat jij wilt,
dat doet aan wat ik vind niets af,
en ten tweede zou ik me vooral niet verplicht voelen het perce uit te lezen om dat het een samenleesboek is,
lees vooral iets waar je echt zin in heb om te lezen.


Ik ben wel heel benieuwd hoe jij het ervaren hebt Willeke


ik heb het net uit, en dan moet het altijd nog even inzinken,
en ik ga ook zeker de komende week nog stukken teruglezen,omdat het wel heel VEEL was allemaal,
maar toch alvast een poging.

De snelheid vooral in het begin vond ik overrompellend, ik zat meteen midden in het verhaal..later zakt het tempo gelukkig iets terug want je zou er bijna ademloos van worden,
maar ik zat meteen midden in de toch tamelijk bijzondere denkwijze van een wonderlijk jongetje van negen.
En het knappe van het hele boek vond ik (meer nog dan bij alles is verlicht, wat ik ook erg goed vond) dat het grappige en het snelle en de grote thema s en de rode draad van het verhaal (twee verhalen eigenlijk) zo dwars door elkaar heen lopen,en elkaar in razend tempo afwissellen, terwijl het toch op de een of andere manier een geheel is aan het eind, ..het verhaal is helemaal rond aan het eind.

Als je me van te voren gezegd had dat hij het bombardement op Dresden in een soort paralel zou trekken met de aanslag op deTwintowers had ik dat heel erg ver gezocht gevonden, maar al lezend kwam het op de een of andere manier toch bij elkaar.

En af en toe raakte het boek met echt, ik GELOOFDE het jongetje, wat er in zijn hoofd gebeurde geloofde ik,
al schrijvend bedenk ik dat het daarom is waarom ik het mooi vond,
en door in zijn hoofd mee te gaan op duizend kronkelwegen raakte zijn verdriet me af en toe, vooral op het eind.


Ik weet niet of ik het goed uit kan leggen..bij de tijdreiziger was mijn probleem dat ik het NIET geloofde, dat ik alleen maar bleef kijken hoe het geschreven was, maar hier geloofde ik het wel, en zat ik er met huid en haar in.
Zoiets.

valt nog veel meer over te zeggen,
maar voor nu dit eerst maar even.

Groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2005, 19:29

Nou Wil. ik moet zeggen je geeft me wel de moed om door te gaan na dit enthousiaste verhaal van jou.

Ik ga weer verder met het boek.

Groetjes
Bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 11 Jun 2005, 20:27

Ha ha..het kan ook gewoon zijn dat je het niet mooi vind hoor,
voel je door mij vooral niet verplicht door te lezen.

Het is denk ik een boek wat mij qwa stijl gewoon erg ligt.


Groetjes,
Wil

Axioma
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 Mei 2005, 21:27

Berichtdoor Axioma » 12 Jun 2005, 20:53

Uit! In recordtempo. Ik ging ook naar Foers lezing/interview; best wel grappig!

Axioma.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jun 2005, 21:36

En? Hoe vond jij het boek Axioma? Ben je ook zo enthousiast als Wil?
Hoe was die lezing? Wat vertelde hij over het boek?
(Nee ik ben niet nieuwsgierig)

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jun 2005, 09:34

Ik ben helemaal opnieuw begonnen in het boek, ik las het veel te gehaast, het moet namelijk in 3 weken terug naar de bieb omdat het alweer gereserveerd is, net als Siebelink en Marijke Spies trouwens. Daarna kost het me één euro per dag! Ik voelde me daardoor nogal opgejaagd. 3 dikke boeken in 3 weken! Nu ik wat rustiger lees is het heel anders.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 13 Jun 2005, 10:21

Het isd inderdaad wel een boek waar je voor in de stemming moet zijn, en de rust moet hebben om het te lezen.
Ben benieuwd wat je nu vind.

Groetjes,
Wil

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Jun 2005, 10:34

Het is altijd anders, die tweede lezing. Blijft de vraag waar het aan ligt natuurlijk: de rust waarmee je nu leest, het feit dat je het verhaal al kent of misschien wel de stemming waar je in bent!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2005, 19:31

Het boek moest vandaag terug naar de bibliotheek.
Ik vond het verhaal van oma erg mooi maar had toch steeds moeite met het jongetje. Ik vond wel dat zijn moeder koel bleef alsof ze niet echt besefte waar het jongetje het moeilijk mee had. Misschien kwam dat later nog dat weet ik niet. Nu wordt het hele gebeurde met de vader eigenlijk verzwegen.
Ik ben gekomen totdat een man met hem meeging naar de adressen.

Ik heb het dus niet uit kunnen lezen en ben erg nieuwsgierig naar waar die sleutel nu van was. (maar dat hoor ik nog wel eens)

Bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 15 Jun 2005, 21:16

He jammer dat je het niet helemaal (en op je gemak) uit hebt kunnen lezen,

ja ik vond de verhouding met die moeder ook erg koel,
Oma was meer in beeld dan moeder,
maar dat blijkt op het eind toch net iets anders dan het lijkt,
en daar gaat ook de eind fase van het boek naar mijn idee ook over..over die relatie en het al of nietsamen kunnen rouwen.

over de sleutel kan ik niets zeggen voor degenen die nog (willen) lezen,

komen we vast nog wel een keer op terug.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2005, 21:26

ja toen ik de tweede keer begon kwam het toch beter over.
Dat levensverhaal van oma! Al dat papier! (ik kan niets zeggen want dan verraad ik dingen).
Ik had wel moeite met Oscar, beetje té bijdehand vond ik hem, ik kon me haast niet voorstellen dat een jongetje van 9 zulke dingen zegt, maar nu ken ik ook geen 9-jarige jongetjes.
Hoe vond jij dat die plaatjes erbij zaten Wil? En die bladzijden met zinnen?

bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 15 Jun 2005, 21:36

>Hoe vond jij dat die plaatjes erbij zaten Wil? En die bladzijden met zinnen?


Ja Ik vond dat in z n totaal wel mooi, vooral die foto s,
vooral voor een keer, als ie dat ieder boek zou doen word het erg een "maniertje',
maar nu vond ik wel mooi.

Wil je mijn exemplaar lenen soms, dan stuur ik het wel naar je toe, kun je op je gemak verder lezen.

groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2005, 21:47

Meid dat is erg duur hoor zo'n dik boek sturen E 5,50. Dat is wel een beetje te gek. Met terugsturen erbij zijn we 11 euro kwijt en het boek is 19,95. Ik ga wel eens rondvragen of iemand van m'n kennissen het heeft.
Maar wel lief aangeboden!!!

Ik vond de plaatjes wel mooi bij het verhaal maar het leidde mij wel erg af. Vooral de vage foto's.
Mark Haddon gebruikte trouwens ook plaatjes in zijn boek. Foer was niet de eerste dus. Ik wild enog wat zeggen maar ben het ineens kwijt, komt wel weer...

Groetjes
Bernadet

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 15 Jun 2005, 21:53

Ja las je het zo voorekent is het wat uit proportie ja,
Jammer dat we niet in de buurt wonen.

Ik had het nog nooit gezien zo..zo n boek met plaatjes,
ik vond het niet storen in ieder geval.
Wel indrukwekkend ook die vallende mensen op het eind.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2005, 22:04

Ja die heb ik wel gezien, de laatste bladzijde heb ik ook gelezen maar werd er niet veel wijzer van. :?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Jun 2005, 16:56

Ik had het niet verwacht, omdat ik zijn eerste boek niet zo mooi vond, en omdat Bernadet het niet mooi vond (!), maar ik heb het in een enkele dag uitgelezen en heb ervan genoten.
Dit jongetje vond ik veel geloofwaardiger dat dat joch van Mark Haddon! Juist erg ontroerend hoe hij met zijn verdriet omgaat, hoe hij zijn moeder er buiten houdt omdat hij vindt dat zij harteloos is. De contacten met al die Blacks zijn zijn verwerking, en zo werkt het toch: door gewoon erover te praten verwerk je zo'n verdriet, en niet met die psych..Niet alleen Dresden, ook Hiroshima haalt hij erbij. Allemaal rampverwerking.
De plaatjes en al die andere frutsels hoefden voor mij niet. Was het boek nou echt minder mooi geweest zonder dat?

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 17 Jun 2005, 17:13

He wat leuk dat je t mooi vond.
Ja dat rouwen is prachtig beschreven, daar gaat het eigenlijk over volgens mij.

Of het boek minder mooi geweest was zonder al die frutsels..
nee dat niet, uiteindelijk gaat het om de echte inhoud,
en die had ik zonder frutsels net zo mooi gevonden, maar ik vond het toch wel wat toevogen, zon aparte vormgeving.


Wat ik me steeds afvroeg..Waar zou de titel precies betrekking op hebben...
ik begrijp het wel ongeveer,maar ik voel het meer dan ik het onder woorden kan brengen..heb jij een heldere verklaring?
Groetjes,
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2005, 17:38

Wat mij opviel is dat Oscar het woord Extreem heel veel gebruikt.

Enne... ik heb gezegd dat de tweede keer lezen me beter beviel. Vooral het oma en opa verhaal. Ik was veel te gehaast aan het lezen omdat ik het boek zo snel weer terug moest brengen.
Ook de dikke pillen van Siebelink en Marijke Spies en het dunnere Noodlot moesten in die drie weken uit.
Nu het boek van Foer weg is merk ik dat het toch door m'n hoofd blijft spoken.
Ik zag dat het boek bij de ECI is en daar is het 16,95 (scheelt toch 3 euro) Ik denk dat ik het koop en daarna kom ik er op terug.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Jun 2005, 21:04

Heel veel is extreem en heel veel is ongelooflijk voor de jongen.
En natuurlijk zijn die rampen die Foer beschrijft dat ook: Dresden, Hiroshima en Twin Towers.

Axioma
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 Mei 2005, 21:27

Berichtdoor Axioma » 17 Jun 2005, 22:19

Interessant, wat jullie er allemaal van vinden en over schrijven. Morgen vind ik wellicht tijd om ook weer in te pikken. Beloofd!
Axioma.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten