Lucette ter Borg: Het cadeau uit Berlijn (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Lucette ter Borg: Het cadeau uit Berlijn (debuut)

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2005, 22:33

Boeiend, dit boek! Mooie psychologische roman over een man op leeftijd die na de dood van zijn geliefde vrouw emigreert naar Canada waar zijn lievelingszoon woont.

Lees verder., klik hier http://www.leestafel.info/lucette-ter-borg

Marjo
Laatst gewijzigd door Marjo op 05 Mei 2009, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44082
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2005, 22:34

Marjo! Je bent me net voor, ik lees hem net uit.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2005, 22:35

En???

Dettie
Site Admin
Berichten: 44082
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2005, 22:38

Mooi boek! Soms een beetje moeilijk te volgen maar vooral de aftakeling van de man vond ik erg mooi beschreven.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2005, 22:42

Vond ik ook. Zou ze die houtkap erbij gehaald hebben vanwege de overeenkomst in aftakeling, of om er nog een extra thema bij te halen? Met thema tweede wereldoorlog, en ouderdom vond ik dit ook nog erbij, wel een beetje veel..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44082
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2005, 22:47

Nee zijn hele leven stond al in het teken van bomen, zijn vader had hem geleerd hoe hij toekomstbomen kon vinden, hij zelf was altijd met bomen bezig geweest en dat was denk ik het aanknopingspunt dat je, ongeacht je leeftijd, steeds opnieuw kan beginnen, dat er altijd iets te dromen blijft.

Het was eerder een tegenstelling: opbouw/groei en aftakeling.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2005, 22:51

Jawel, maar dat bedoel ik niet. Natuurlijk zijn die bomen bepalend voor zijn leven. Ik denk dat Wolfgang dat dus goed gezien heeft als hij zegt dat hij zijn vader iets terug wil geven.
Maar op het eind van Andreas' leven komen die houthakkers roofbouw plegen: ze kappen alles om en het de gevolgen zijn al snel duidelijk: teveel water, of juist niets. en die zalmen? Het is bekend dat er in Canada omwille van de economie niet naar de gevolgen voor het milieu gekeken wordt. Wat ter Borg beschrijft is waar. Maar zou ze dit zien als beeld voor het einde van Andreas? Of gewoon als thema?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44082
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2005, 22:56

Daar moet ik eens even over nadenken.
Mijn eerste gedachte is de overeenkomst met de aftakeling van Andreas.
Maar ik moet er nog even een nachtje over slapen.
Misschien wel omdat Andreas ook roofbouw op zijn lichaam pleegt met het harde werken, het constant oefeningen blijven doen???

Bernadet

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2005, 23:00

Ha dat kan ook, daar had ik nog niet aan gedacht. Al denk ik dat die oefeningen al niet meer zo fanatiek gedaan werden toen de hakkers kwamen. Mijn enige aanmerking was dat het allemaal lastig te volgen is omdat er geen duidelijke chronologie is. Denk er dus gerust over na..ik had het ook al eerder uit dan vandaag!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44082
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2005, 15:23

Ik heb ook een verslag gemaakt Marjo, meer uitgaande van de bomen, jij had het andere noodzakelijke al verteld.

Hier staat het verslag...

http://www.leestafel.info/lucette-ter-borg

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 13 Jun 2009, 08:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Jun 2005, 16:19

Er zaten nogal losse eindjes in, vooral omdat het verhaal van zijn leven in stukken verteld wordt. Het is geen geheel, ook niet als je het boek uit hebt. Ik had meer willen weten over hoe de andere kinderen alles ervoeren, waar die Friedrich gebleven was en zo. Maar daar valt mee te leven, alleen het einde hè!
Je ziet die Bechstein als een soort vervanging van Elizabeth? Zou kunnen..
Waarom werd je verrast door de opening van het boek Bernadet?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44082
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2005, 17:49

Ik vond de losse eindjes de suggesties dat Andreas niet echt netjes had gehandeld na de oorlog met het Tsjechische meisje Wanja, Wanda? Ook werd opgelaten wat zij dachten over het cadeau. Het geeft een indruk dat ze met de gedachten van de gever eens waren, anders hadden ze de vleugel toch wel weggedaan? Elisabeth huilde omdat ze last had van opmerkingen over de intitialen van de gever, niet dat ze het van DIE gever had gehad.

Friedrich blijft toch wel ergens? Hij heeft toch begrip naderhand voor de situatie? Ik had zelfs de indruk dat hij ook naar canada kwam.
Benno laat heel duidelijk blijken dat hij Wolfgang een hielenlikker vindt, dat Wolfgang eindelijk zijn vader voor zich alleen heeft . Uiteindelijk draait hij ook bij omdat hij inziet dat het voor Wolfgang ook niet altijd even makkelijk zal zijn. Veronika voelt zich in de steek gelaten door haar vader maar draait later ook bij.

ik vond het een heel krachtige opening. In die paar zinnen weet je dat iemand van oudere leeftijd, waarvan je niet verwacht dat zij nog ondernemingslust hebben, iets bijzonders gaat ondernemen. En ook de eigenlijke idiotie wat er uit spreekt. Kan hij nog zijn veters strikken enz. Laat iemand van die leeftijd vooral een ander niet tot last zijn spreekt daaruit. Vond ik heel sterk.

bernadet

Marjo
Berichten: 25853
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Jun 2005, 18:58

Ik had meer het idee dat ze de piano zelf mooi vond, niet omdat het van die gever afkomstig was. Ze vond het vervelend dat ze steeds moest uitleggen waar die letters voor stonden, dus ze moesten weg. Elisabeth zou misschien wel een dweper geweest kunnen zijn, maar Andreas, als Oostenrijker, niet dacht ik. We komen het inderdaad niet aan de weet.
Dat meisje, Wasja, was toch Russisch? Ik heb geprobeerd het terug te vinden, maar ik zie het niet meer. Haar lot laat hem onverschillig, maar is dat een los eindje? Het had gewoon weggelaten kunnen worden denk ik.
Denk je dat de kinderen komen? Volgens mij niet...

Gast

Lucette ter Borg spreekt als gastspreker op boot

Berichtdoor Gast » 13 Jun 2005, 10:29

Lucette ter Borg zal zondag 3 juli 2005 gastspreker zijn tijdens 't Literair Vaararrangement door de grachten van Amsterdam.

’t Literair Vaararrangement
Rederij Lovers heeft in samenwerking met de Openbare Bibliotheek Amsterdam een nieuwe service in het leven geroepen: ’t Literair Vaararrangement. Onder het genot van een plakje cake en een kopje koffie of thee (onbeperkt) vaart u in onze rondvaartboot door de wereldberoemde grachten van Amsterdam. Onze gids za u langs een grote hoeveelheid locaties leiden, die hun stempel op de Nederlandse literatuur hebben gedrukt.

Aan de hand van tekstfragmenten, anekdotes, geschiedenis en relevante achtergrondinformatie, zal u inzicht in de ontwikkeling van de Nederlandse literatuur worden geboden. Vondel, Bredero, A.F.Th. van der Heijden, Carmiggelt, Rosenboom, Mak, Mulisch, Reve, Van Gelder, Annie M.G. Schmidt, Nescio, Van Schendel, Mens, de welhaast onuitputtelijke lijst staat garant voor een bijzonder enerverende, twee uur durende culturele belevenis…

Regelmatig zullen er gastsprekers. Dit kunnen auteurs zijn, maar ook conservatoren of andere experts. Zij dragen voor uit eigen werk en/of laten hun licht schijnen op uiteenlopende literaire werken.

Kijk op http://www.lovers.nlvoor meer informatie of bel: 020-5301090
Reserveren noodzakelijk. Prijs: € 19,- voor volwassenen. € 14,- voor kinderen (4-12 jr)

Afvaart: elke zondag om 13.00 uur
Afvaartsteiger: Prins Hendrikkade t.o. 25-27 Amsterdam


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten