Barbara Kingsolver - De gifhouten bijbel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Barbara Kingsolver - De gifhouten bijbel

Berichtdoor Dettie » 28 Mei 2005, 16:06

Een boeiend verhaal over een Amerikaanse blanke familie die naar een zendingspost gaat in het toen nog Belgisch-Congo.
De onafhankelijkheidsstrijd is in volle gang...


Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/barbara-kingsolver

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 21:27, 4 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Mei 2005, 23:42

Dit boek is niets voor mij denk ik. Ik heb er al eens mee in handen gestaan en het maar snel teruggezet. Geen kleine lettertjes Bernadet? Dan had je een andere uitgave dan ik gezien heb..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2005, 08:36

Nee geen kleine lettertjes, dat had ik nooit volgehouden met meer dan 500 bladzijden.
Ik wilde het boek lezen omdat ik er al veel goeds over had gehoord en ik moet zeggen dat het een boek is dat heel goed weergeeft hoe vreemd de invloeden van een Westers land kunnen zijn. Deze willen hun ideeën opdringen die nauwelijks toepasbaar zijn in droge, hete landen met een heel andere gedachtegang dan de westerse landen.
Bijv. de landbouw. De Afrikanen konden zich nauwelijks voorstellen dat in Amerika gigantische stukken grond met bijv. mais verbouwd werden, ver van een stad vandaan. En dat die mais dan vervoerd werd met een auto naar de stad. Dit omdat in Afrika nauwelijks wegen zijn en als die er al zijn dan spoelen gedeelten gewoon weg in de regentijd. Wil je de Amerikaanse ideeën toepassen dan kan dat niet vanwege het klimaat van Afrika, net als de religie.
De vader wilde de Afrikaanse kinderen in een rivier dopen... die vol zit met krokodillen! Maar dat begreep hij niet, hij dacht dat het onwil van de bewoners was. enz enz.

Het boek had wat dunner gekund maar dat vind ik bij de meeste dikke boeken. Voor de rest ben ik blij dat ik het gelezen heb.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 Jan 2007, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 29 Mei 2005, 10:00

Ik vond het een schitterend boek. Het deed mij denken aan Mosquito Coast, alleen toegankelijker. Heb ik er op de leeskring geen verslag van gemaakt, Dettie?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2005, 10:12

Ja Lizzy gevonden! Ik zet hem ook op de site.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 Jan 2007, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2005, 12:17

Je verslag staat erbij Lizzy

http://www.leestafel.info/barbara-kingsolver

Verbazingwekkend eigenlijk dat een gezin zo totaal onvoorbreid daar naar toe gaat. Dat ze geen weet hebben van het land, de taal, het klimaat en de mensen. Je zou denken als je zoiets gaat doen dat je dan gaat lezen over dat land. Of zou het de arrogantie zijn geweest, als wij komen dan veranderen wij alles wel even?

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 21:27, 4 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2005, 12:20

Het enige minpuntje vond ik de genezing van Adah. Beetje onwaarschijnlijk verhaal.
Erg leuk vond ik de verschillende gezichtspunten van de dochters, vooral eigenlijk van Rachel, juist omdat ze zo totaal anders (lees egoïstisch) dan haar zussen is.

dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 07 Jan 2007, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 29 Mei 2005, 13:25

Ja, het is zeker ongelooflijk dat ze zomaar gaan. Die vader weet echt niet waar hij mee bezig is. Het gedrag is denk ik alleen vanuit zijn 'geloof' te verklaren. Zoals ook die fout met het gifhout. Dat op het einde ook de andere bijbels aan de orde kwamen, zoals de leeuwenbijbel of de zondig-meerbijbel, vond ik kostelijk. Ja, juist die verschillende gezichtspunten maken het een levendig boek. Rachal was inderdaad erg leuk. Zij was ook het minst te beinvloeden omdat ze al wat ouder was toen ze daar naar toe gingen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2007, 17:15

En ook Elvira heeft een erg mooi verslag gemaakt

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/barbara-kingsolver

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten