A.S. Byatt - Het boek van de kinderen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

A.S. Byatt - Het boek van de kinderen

Bericht door berdine »

Korte inhoud: Het is het jaar 1895. De oudste zoon van de succesvolle kinderboekenschrijfster Olive Wellwood ontdekt de weesjongen Philip in de kelder van een museum in Londen. Zij besluit hem mee te nemen naar haar uitgestrekte landgoed in Kent. Voor Philip gaat er een nieuwe, haast magische wereld open wanneer hij de kinderen, familie en vrienden van Olive ontmoet. Maar elke familie heeft zijn geheimen en de vrijzinnige sfeer en de feesten die de Wellwoods organiseren verbergen meer verraad en duisternis dan Philip zich ooit kan voorstellen.
Het boek van de kinderen is een spannend, levendig en verleidelijk epos, boordevol intriges, verraad, liefdes en tragedies. Een meesterlijke prestatie van een van de beste hedendaagse auteurs.

Deze korte inhoud doet het boek geen recht. Alsof alles om Philip draait. Dit boek heeft een stuk op 20 (fictieve) hoofdpersonen, wier levens in de loop van 20/25 jaar afwisselend beschreven worden. Verschillende families met hopen kinderen, die allemaal met elkaar te maken hebben en de veranderende wereld worden knap door elkaar geweven. Heel veel verhaallijnen dus. En veel gedetailleerde beschrijvingen van kunst, kleding, keramiek, sprookjes, marionetten enz.

In een interview zegt Byatt dat er mensen zijn die lezen om zich in een andere wereld onder te dompelen en anderen die lezen om te leren. Dit boek is uitermate geschikt om te leren. Vooral in het begin heb ik veel gegoogled. De Arts and Craft-beweging, de Fabians, namen als Samuel Palmer en René Lalique, waar stonden ze voor en wat hebben ze gemaakt? (Ik ben zeer onder de indruk van Lalique. Het prachtige sieraad, dat op het schitterende omslag van dit boek is weergegeven, is van hem.)

Hier en daar is die geschiedschrijving, van 1895 tot net na WOI, wel een beetje een droog feitenrelaas en persoonlijk werd ik meer meegesleept door de wederwaardigheden van de hoofdpersonen. Toch voor beide soorten lezers een zeer boeiend boek!
Renate

Re: A.S. Byatt - Het boek van de kinderen

Bericht door Renate »

Een aardige pil, als ik de beschrijving op de website van de bibliotheek zie.

Ergens doet de samenvatting me denken aan Charles Dickens.
Plaats reactie