Flaptekst: In de zomer van 1940 is Lissabon een van de weinige overgebleven neutrale havens in Europa. Opgejaagd door de beginnende oorlog, verzamelen zich er vluchtelingen van allerlei nationaliteiten. Twee stellen, in afwachting van het SS Manhattan dat hen terug zal brengen naar de Verenigde Staten, ontmoeten elkaar op een terras: Pete en Julia Winters, Amerikaanse expats uit Parijs, en Edward en Iris Freling, rijke bohémiens. O.a. Julia's Duits-Joodse achtergrond en Iris' steeds wanhopiger pogingen om haar huwelijk te redden zorgen voor verschuivingen waarvan de consequenties nog niet te overzien zijn.
David Leavitt doet weer waar hij goed in is: relaties en relatieproblemen uitwerken, karakters analyseren en levensechte dialogen weergeven. Na een aantal hele goede boeken, kreeg hij voor "Terwijl Engeland slaapt" een proces wegens plagiaat aan zijn broek. De daaropvolgende boeken laten een tamelijk verbitterde schrijver zien in boeken met nogal veel homo-se.ks. Met dit boek keert hij terug naar het niveau van zijn eerstelingen. Ik moet wel zeggen dat ik zijn voorlaatste nog niet heb gelezen, aangezien ik het een beetje had gehad met hem.
Dit boek begint tamelijk gezapig met de kennismaking van de twee echtparen en de beschrijving van hun levens. Dat leest wel lekker weg maar stelt nog niet zo veel voor. Na zo'n 100 pagina's schrik je opeens wakker door een totaal onverwachte actie van een van de hoofdpersonen en daarna kan het verhaal alle kanten uit. Goed boek!