Henk van Woerden - Een mond vol glas

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Henk van Woerden - Een mond vol glas

Bericht door berdine »

Henk van Woerden keert na 20 jaar terug naar Zuid-Afrika, het land waar hij opgroeide. Hij bezoekt de plaatsen uit zijn jeugd en haalt herinneringen op. Tegelijkertijd reconstrueert hij het leven van Demitrios Tsafendas, de man die Hendrik Verwoerd vermoordde en daarmee een aanzet gaf tot afschaffing van de Apartheid.

Het is naar mijn idee eigenlijk non-fictie (wat ik niet zo graag lees). Over het leven van Tsafendas was heel veel te vinden, omdat de man herhaaldelijk in psychiatrische inrichtingen en gevangenissen zat. Rapporten over hem werden over de hele wereld doorgestuurd, omdat hij van hot naar haar zwierf, nergens thuis. Zuid-Afrika, waar zijn familie verbleef, mocht hij niet (meer) in, vanwege communistische uitspraken. Daarnaast heeft Van Woerden hem zelf nog uitvoerig gesproken in de kliniek waar hij zijn laatste jaren sleet, door iedereen in de steek gelaten en vergeten.
Volgens het nawoord van de auteur heeft hij maar weinig hoeven "verzinnen".
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Henk van Woerden - Een mond vol glas

Bericht door Dettie »

Ik heb Ultramarijn van hem gelezen. Hij schrijft heel mooi hoewel ik het verhaal bizar vond en eigenlijk niet goed wist wat ik er mee aan moest.

Misschien heel stom, maar Hendrik Verwoerd... wie is dat?
De naam komt me wel bekend voor, kun je wat meer vertellen?

Dettie
berdine

Re: Henk van Woerden - Een mond vol glas

Bericht door berdine »

Premier van Zuid-Afrika, de man die het apartheidssysteem op poten heeft gezet.
Plaats reactie